onsdag 25. mai 2016

Høgnipa 660 moh

Endelig på toppen!

FirstToFind, ennå jeg ikke er en sånn FTF jakter, men når man har fri fra jobb og det er strålende turvær... da er det bare å ta med de firbeinte og legge ivei på tur. Selv om jeg ikke bor langt unna, så er ikke dette noe turområde jeg er kjent i. Men hvor vanskelig kan det være å finne det høyeste punktet i mils omkrets, når en har fått koordinater å parkere på? Vel framme på anvist parkering sto det allerede en bil, så jeg tenkte at nå får jeg kanskje en hyggelig prat med en geocacher. Om ikke på toppen, så iallefall langs veien. Men jeg så ikke en levende sjel hele dagen.

Lite ante jeg på veien oppover, at den veien jeg egentlig skulle følge gikk på andre siden av dette tunet.

Jeg har vært på klassetur med overnatting i telt ved Bergsjø i 7. klasse, da gikk vi opp på Høgnipa, så hva skal man med veibeskrivelse? Veibeskrivelser og bruksanvisninger er vel samme kategorien, de bli bare brukt når man ikke kommer lenger i prosjektet. Når kompassnåla peker rett fram og terrenget viser rett fjellvegg, da angrer man bitte litt på at en ikke leste veibeskrivelsen i det minste.

Når den tydelige traktorveien gang på gang ble til skau og ikke en bitte liten sti engang. Da skjønner en at en ikke skulle tatt av i det veikrysset, men i neste... eller ikke tatt av i det hele tatt fra veien kanskje.

Når man står i myrvann til knærne og kompassnåla peker rett i fjelveggen, da veit en at det kan lønne seg å legge inn en bitte liten omvei i bushingen. Jeg speidet stadig etter en skikkelse som leet seg på toppen av fjellet, for jeg regnet med at jeg ikke var så veldig langt unna i og med at jeg gikk rett fram og ikke fulgte veien.

Der er varden!

Herlig følelse når en kjenner at en nærmer seg toppen.

Men etter 5 kilometer så satt vi nå på toppen og skulle starte letingen etter cachen. Med hintet furu, og det fantes et godt utvalg med furuer innen rimelig nærhet til 0 punkt. Hintene viste at den ikke kunne finnes ved snø, så ergo hang den ikke høyt i toppen på noen av furuene iallefall. Siden jeg kjenner Hilde så overrasket plasseringen med litt, men når en viste hvor den var så kan en se den fra varden.

Jeg bestemte meg for å følge stien ned igjen fra toppen, men jeg må nok ha tatt av feil vei et eller annet sted på vei nedover, for jeg havnet ikke ved bilen med en gang.

Fra toppen var det en helt utrolig utsikt 360 grader rundt. Bergsjø ligger nærmest med Sokna i det fjerne.

Bare å sette seg ned å nyte.

Gaustadtoppen

Krødsherad

Slalåmbakkene på Norefjell

* *
Rundtur

På vei ned igjen krysset jeg tunet til gården jeg hadde bushet forbi på veien oppover.

Hundene fikk avkjølt seg litt før vi kom til bilen. Greit å få slukket tørsten før bilturen.

Fristet nesten med et bad for meg også... men bare nesten.