søndag 23. desember 2018

Dagen før dagen


Dagen etter juledag komScrooge tidlig på kontoret. Da Bob Cratchit kom inn av døren, noen minutter for seint, brummet Scrooge og prøvde å snakke med den gamle, sinte stemmen sin: "Hva mener du med å komme hit på denne tiden av dagen?" "Det er jo jul bare en gang i året, sir" sa Bob bedende. "Og det ble en ganske belivet aften i går" "Jeg akter ikke å finne meg i den slags lenger" sa Scrooge. "Og derfor har jeg tenkt å gi deg høyere lønn. Gledelig jul, Bob" sa Scrooge og klappet ham på ryggen. "En gledeligere jul, min gode mann, enn jeg har gitt deg på mange år. Jeg vil gi deg høyere lønn og prøve å hjelpe familien din, for jeg vet at dere sliter og strever. Nå tenn opp i kaminen og kjøp en ny kullskuffe før du setter prikken over en eneste i til!"

* *

Det har blitt mye av disse tre den siste tiden, men de er jo rimelig underholdende da. Mye selskap i sånne små pelsnøster.


Jeg fant ut at de fortjente en julegave i fellesskap. En liten bestilling på nettet og noen dager seinere kunne vi dra på bensinstasjonen for å hente pakka. Når vi bar den inn ble den nøye sjekket fra alle kanter. De prøvde å gnage den opp slik at de kunne se hva som var inni.


Esken ble bært inn på kjøkkenet så vi kunne lukke igjen grinda for hundene. Det var måte på hvor mye hjelp Patran trengte for å få montert det som kom. Lurven var iherdig medhjelper en god stund.


Daisy var ikke sikker på om de andre klarte dette her, det var tross alt endel skruer i forskjellige størrelser.


Jeg ble litt overrasket, for hun er ikke av de som er mest frampå ved nye ting.


Skruene telles for å få full oversikt, viktig å ikke rote bort noen.


Patran forsikret om at alt var i skjønneste orden.


Daisy var ikke helt overbevist, så en siste sjekk måtte til før hun var fornøyd.


Endelig ferdigmontert og kattene kunne ta den i nærmere øyesyn.


Lurven var den mest iherdige av dem. Jeg plasserte den bare ved siden av det stativet de allerede hadde, men etterhvert ble det flyttet til en mer egnet plass i stua. Patran syntes jeg innredet hjemmet mitt som et kattehjem... tja de liker seg nå best i stua de også da. De vil jo være der vi er, ikke noe merkelig i det. Så da må de jo ha tingene sine der vi er. Men mat og do er helt greit å ha på eget rom, slik at hundene ikke engasjerer seg der.


Røret var litt i minste laget til dem, men det hadde nok vært morsomt når de var mindre tenker jeg.


Men de kom igjennom etter tur, med litt starthjelp.


Dette stativet var billigere enn det første, men det var noe spinklere laget og litt mindre på en måte.


Helt klart hvem som brått ble kongen på haugen.


Lettere nonchalant gutta boys


På det andre stativet er det alltid Daisy som ligger på øverste hylla.


Snart var de i full gang med å leike alle tre, og det var et vellykket kjøp vil jeg si.


Når disse blir gamle og dør, da blir det tomt her da.


I morgen er det julaften, så da er det bare å glede seg til pakkene, god mat og en haug med snop. Og i morgen velger jeg å ikke tenke på andre som ikke har det så godt. I morgen skal jeg nyte at jeg har det godt.


3 kommentarer:

  1. Herlige katter du har, og flott stativ som julepresang.
    Jeg ønsker deg en god jul!

    SvarSlett
  2. En jättbra julklapp till dina fina katter :) Säkert väldigt kul för dig att titta på dem där också.
    God jul ������

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...