tirsdag 12. april 2016

Cacheutlegg i Strømsoddbygda


Frisvatnsdammen eksisterte allerede i 1679. 


Så langt inne var fløtningen da igang, og hadde vært det en tid. En flåværing var stevnet av fogden Jacob Luth for gjeld, men mannen svarte tvert om at han hadde penger til gode, for han hadde to ganger sluppet Frisvatnsdammen for fogden. Det skulle han ha en halv daler for, og en annengang han hadde sluppet dammen, skulle han ha 16 skilling. Dessuten hadde han ryddet vei for en 28 palmers mast, og det skulle han ha en riksdaler for. Det er flere rettssaker som er nevnt som viser at det er foregått hogst nord for Frisvatn i 1694 og etter Sannevasselven og Frisvatn i 1695.




Overraskende lite snø når jeg og Patran var på utleggsrunde i går. Nå er det bare igjen en eneste cache å legge ut, så er hele serien fra brøtningen ferdig. Blir spennende å se hvor mange som vil plukke alle sammen så de får bonuscachen.


Isen lå tykk ennå, men det er nok ikke så veldig lenge til det er vår her også.


På veien hjem over dumpet vi bort i en foss jeg ikke har vært nede ved tidligere. Tror kanskje det blir et besøk der til sommeren også.


Egentlig skulle jeg vært på andre siden av elva, men det var litt mye vann i elva til å vasse over.


Nydelig skue.


Men her kunne vi ikke stå skulle vi bli ferdig med to cacher til før kvelden var omme.


Tessy derimot syntes det var helt på sin plass med et lite kveldsbad.


På Nedre Kollsjø'n var isen begynt å brekke opp, så det var fult mulig å ta seg en svømmetur for de som ønsket det.


Når en skal feste geocachen og ta ut riktige koordinater er det en fordel om det ikke er alt for mange hjelpsomme sjeler med. Da er det greiere om Patran fester cachen og jeg tar ut koordinater. Så blir hjelpsomhetene løsnet igjen og turen kan gå videre til neste mål.


Om du ikke har vært ved fossen på Nedre Kollsjø'n så er det absolutt verdt en tur.


Den er nok enda flottere når det virkelig er snøsmelting i fjellet.


Innen vi var ferdige så nærmet det seg solnedgang.


Til slutt ble det en stopp på Øvre Kollsjø'n for siste utlegg. 


7 kommentarer:

  1. Ser ut til å bli en veldig fin cachetur

    SvarSlett
  2. Svar
    1. Så fort jeg kan! Det blir nok ingen FTF på meg, men jeg gleder meg til å leite etter disse likevel :-)

      Slett
  3. Tove og Kjersti, nå har dere enda en grunn til å komme oppover!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ligger dem ute ;) Dere rekker kanskje alle på en dag, men da må dere starte tidlig...

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...