lørdag 30. april 2016

Kom mai!


Kom, mai, du skjønne, milde, 
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn! 
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai, hvor gjerne
gad jeg i marken gå! 
Om vint'ren kan man have
vel mangt et tidsfordriv;
man kan i sneen trave -
å ja, et lystig liv!
Men når seg lerken svinger
mot sky med liflig slag,
på engen om å springe -
det er en annen sak!
Kom derfor, mai, du milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai, hvor gjerne
gad jeg i marken gå!


I morgen er det mai, men de to siste morgene har det snødd her. Det har ikke lagt seg, men det har vært i luften. Noen kilometer unna så har det ligget på bakken, ikke bare litt, men adskillige centimeter.


Greit med litt ruske vær, så en får gjort litt i huset også. Nå om dagen har jeg et prosjekt med å få ryddet kjelleren. En bod ferdig, så er det hunderommet og peisestua som står for tur. Har et soverom oppe som var tiltenkt valperom, men siden det ikke ble noe valper så får det bli en kontorsak inntil det kommer nytt valpekull. Det kan bli noen år.


Det har blitt litt tankevirksomhet i den anleding, siden jeg ikke har noe avlsmateriale som egner seg hos meg... skal jeg se meg rundt etter en ny flat, eller ny cocker, eller en annen rase...  Jeg har vel ikke stått så fritt på 10 talls år på en måte. Tror vel kanskje ikke det blir noen ny flat. Siden Harley ikke har fått løpetid ennå, til tross for at hun har passert 2 år og vel så det. Tessy er ikke noe egnet emne, så da må jeg isåfall ut på andres linjer. Tror kanskje ikke det blir cocker heller. Mye hund i liten kropp, for ikke så snakke om alt som fester seg i pelsen etter en skautur. Kortklipt cocker er ikke tema. Det er en pelsrase og skal jeg ha det så skal den se ut som det og ikke et skamklipt vesen.


Kikke på hunderaser er som å kikke på bil, jeg vet om mange jeg IKKE vil ha. Så må man finne noen en vil ha, da må man finne ut hvem man vil kjøpe av. Akkurat nå står valget mellom golden og leonberger. Men jeg har god tid... man må finne en kombinasjon en kan tenke seg fra en oppdretter en kan tenke seg. Så jeg kan vente noen år jeg på at det "ultimate" skal dukke opp. Jeg har jo hund i hjemmet i mange år ennå (forhåpentligvis) før jeg MÅ ha valp på en måte.


Håper Lady klarer seg en stund, så vi kan dra litt rundt på utstillinger. I juni er hun veteran, så det ville vært gøy å holdt på et år eller to til med henne i allefall! Men jeg får nå mine tvil, mange av hennes søsken er avlivet allerede. 4 av 9 valper og de er ikke 8 år ennå. Det tyder ikke bra da.



Siden jeg har dette fuglekasseprosjektet mitt, så har jeg investert i en matautomat med solsikkefrø i tillegg til meisebollene. Jeg skal innrømme det,at det ikke hadde blitt noe kjøp om det var en ordinær variant... 

Ha en trivelig lørdag, jeg skal rydde i kjelleren, før det blir hjemmelaget pizza hos nabo'n i kveld sammen meg jentene.

1 kommentar:

  1. Maj är en trevlig månad. Det är många fåglar som gillar solrosfrön nu... Kramis!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...