mandag 18. april 2016

Cachetur i helga


Legg merke til flyet som har landet på den ene greina.

På Gamle Hadelandsveg, Fv 528 (Akershus) /Oppdalslinna Fv 23 (Oppland), finner du en strekning som kalles for Flystripa. Forklaringen til navnet er enkel, denne rette, flate strekningen ble faktisk en stund brukt som flystripe. Mathisen Eidsvold Værk gjorde på 1960-tallet forsøk med gjødsling av skogen. Vegetasjonen rundt veien her ble ryddet slik at dette ble et åpent område med en rett og lang nok strekning til at småfly kunne lande og ta av. Gjødsel ble fraktet hit med bil og så lastet over på småflyet som så spredde det utover skogsområdet. Slike flystriper finnes det flere av, bl.a.en i Hurdal.

Etter at E16 mellom Maura og Roa ble bygd er Gamla Hadelandsveg nå en lite brukt veistrekning, men pass opp for våre 4-beinte venner. De finnes det mange av i dette området. Både de det kan jaktes på og de som står på fjøset om vinteren.


Etter å ha kjørt min bedre halvdel til Gardermoen, så er det greit å plukke med seg noen cacher på veien hjem. Patran fikk lov til å være kartleser, så ble det funnet mange flere cacher enn jeg hadde tenkt i dag. 


Betingelsen var nemlig at jeg måtte stoppe på de jeg ble dirigert til. Jeg satte ned en liten klausul om at de måtte ligge langs veien hjem og ikke for langt å gå. Vi skulle jo tross alt komme oss hjem før det ble for seint. 


Dagen bød på et par virkelig fine kreative stopp som fikk hver sin blåsløyfe. På Maura ble det litt lenger stopp enn tenkt. Det løp en hvit liten hund i veien med både sele og bånd etter seg. Hunden ble enkelt fanget inn og en annen bil som også stoppet tok den med til veterinær for å se på chippen etter eier. 


Vel hjemme etter adskillig timer på vift i dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...