lørdag 18. februar 2023

Kalvetitt i fjøset

 kalv ku

Jeg hadde plukket opp at det var kommet kalver på Veme og etter påske kommer det lamunger også. Alle kalvene i år er svarte med hvite tegninger. Nydelige små pelsunger som bare ligger og titter på når jeg kom inn i fjøset.

kalv ku

Jeg svingte innom etter jobb en dag jeg hadde med fotoapparatet. Nå er det snart så mildt om natta at jeg kan ha et kamera liggende i bilen, i tilfelle jeg får et innfall en dag om å dra på en liten fototur. Jeg fikk jo den nye bilen min i går, så nå kan det bli tur både hit og dit. Det er jo begynt å bli lenge lyst om ettermiddagene nå.

kalv ku

Gleder meg til disse kommer ut på jordet i grønt gras og løper etterhverandre for å leike.

kalv ku

Barnepikene står i kø og følger med. De er ikke så nøye på om det er din eller min kalv.

kalv ku

Har du sett på den pelsen... 

fjøskos

Jeg merket at det var en stund siden jeg hadde vært der, for det var bare ei som kom for å få klappet seg.

sauer fjøskos

Søyene fulgte godt med også, men de holdt avstand. De som var mest kjælene hadde mått bøte med livet, så nå er det bare å legge grunnlaget for neste generasjon.

sauer fjøskos

Men gutta var like kosete som i sommer.

sauer fjøskos

Lars kom en tur i fjøset også, så søyene fulgte med om det ville vanke matservering.


10 kommentarer:

  1. Calves in particular are so cute

    SvarSlett
  2. Kjære vene så søte de er! Jeg spiser kjøtt, men jeg hadde aldri klart å slakte et dyr.

    SvarSlett
  3. Alle dyreunger er fine :) Noen menneskeunger også, men ikke alle ;)

    SvarSlett
  4. Så liten och så fin och helt ovetande om hur kort livet förmodligen blir. Men jag gillar att den får vara tillsammans med sin mamma och alla barnvakter :D
    Hoppas att din nya bil ska uppfylla alla dina förväntningar :D

    SvarSlett
  5. Nytt liv är så värdefullt, vilket liv som helst. Det är sorgligt att tänka på att allt dessa vill är att vara trygga och lyckliga, men deras öde är i bästa fall inte säkert.

    SvarSlett
  6. Awww, so precious. I love the babies the very best. I grew up on a dairy farm so was around all kinds of adorable critters.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. Such adorable little ones- and their mothers are so sweet!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...