torsdag 11. januar 2024

Lure seg ut en tur

 vinterlandskap

Kulda holdt seg og jeg har aldri hatt det så kaldt inne tidligere. Jeg er ikke vant til å ha ullsokker utenpå ullsokker inne, sitte i sofaen med ullgensere og ennå være kald på fingrene. Jeg er ikke vant til å ha kaldt hus. Det har da vært kaldt om vinteren tidligere også, men ikke så kaldt at det ikke har blkitt varmt inne. Men denne kuldeperioden her har vært merkelig. Kulda har ikke holdt seg ute, men krypet inn i vegger og golv. 

vinterlandskap

Jeg hater regnvær og jeg hater kulde. Jeg liker ikke ha hundene i senga, den blir full av hår. Men nå har de vært fast inventar i senga flere netter. Jeg må ha noen å varme meg på for ikke å fryse. En time i badekaret og jeg holder varmen litt etterpå, men det går ikke så lang tid før jeg kjenner kulda komme krypende igjen.

vinterlandskap

Den eneste gangen jeg er ute er når jeg bærer ved. Hundene er med og de vil som regel inn igjen før jeg er ferdig med å bære ved. Så søndag gikk jeg litt bortover jordet med dem før jeg startet vedbæringen. De må jo få lee litt på seg om det ikke blir turer. Søndag var det nede i -28, men det kjentes ikke så varmt ut egentlig.

vinterlandskap

Sola er ikke så lenge framme at det lønner seg å gå over på andre siden av elva. Ikke ser det ut til at det er så mye varmere der heller. Men det er litt mindre snø på toppen av åsen, men dit går det ikke noe vei nå som det er så mye snø. 

vinterlandskap

Litt av hvert å snuse på, men når jeg snudde var de ikke seine med å følge etter.

vinterlandskap

Hailey og Bella gjør sitt for å holde varmen.

vinterlandskap

Energien må ut, og aller helst ikke inne.

vinterlandskap

De løper rundt, men det er ikke så lenge før de trekker mot døra.

vinterlandskap

Det er slett ikke bare Bella som vil leike.

vinterlandskap

Når det har vært kaldt nå så har Hailey invitert til leik like mye som Bella

vinterlandskap

Så var de igang igjen.

vinterlandskap

Grei måte å holde varmen i denne kulda når man må være ute litt.

vinterlandskap

Greit å ha måket taket på drivhuset når det er blitt såpass med snø her. Det er spådd mildere, da kan snøen fort bli veldig tung.

pus katt kattepus pusekatt

Oliver sitter inne og titter ut på musesporene på jordet.

vinterlandskap

De begynner det å bli ganske mange av om dagen. Gjett om musene blir overrasket når kattene tar seg en tur ut igjen.


9 kommentarer:

  1. Det är fint med vinter men det behöver ju inte vara så himla kallt. Här har det töat några dagar nu men det väntas rejäl kyla och mer snö. Det är bara att stå ut. Men jag går ut nästan alla dagar i alla fall. Jag kan ju vända precis när jag vill. Jag vill inte att vintern ska ta slut än på ett tag men jag vill gärna ha en lagom temperatur. Härliga bilder på hundleken :D

    SvarSlett
  2. Ja, denne kuldelerioden har vært fryktelig. Jeg skal ikke klage på kulden her inne, for vi har etterisolert hele huset og satt inn trelags vinduer. Det hjelper enormt. Så kaldt som du beskriver det var det her før. Uansett har du det 5-10 grader kaldere ute enn her. Det hjelper også litt :)
    Ja, musene tror nok at de har hele området for seg selv nå. De får nok et sjokk senere.

    SvarSlett
  3. Those are fun photos. Your dogs sure were having some fun and Oliver looks like he is saying no thank you!

    SvarSlett
  4. I'm sorry the cold has been creeping into your house and into you, too. I pray it warms up a bit soon.

    SvarSlett
  5. It looks very pretty with all the snow but I too don't like the cold when it comes inside.

    SvarSlett
  6. ...I love your winter wonderland and Oliver has a wonderful view!

    SvarSlett
  7. Hope it warms up soon. Your cat has a lovely view and the mice are safe for now.

    SvarSlett
  8. I hope things warm up for you. I am not a fan of cold either. I used to go run in it, I still have the gear but I don't have the heart for it.

    SvarSlett
  9. I hope it soon gets warmer. I hate being cold. Until I first got cancer in 2011 I used to look after 10 horses including my own. I would be outdoors in the middle of winter in a T shirt and no jacket and never feel cold. Since it came back the second time I can never get warm.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...