mandag 15. januar 2024

Igletjernrunden på ski

 border collie igletjern skitur

Serriøst??? sa Pink da jeg dro fram potesokkene. Da var hun ikke særlig imponert over meg, til tross for at jeg hadde kidnappet henne for skitur. I tillegg var det kjefting for jeg var alt for treg til å få på meg skiene, votter og staver, få låst bilen og legge i vei fra parkeringa.

border collie igletjern skitur

Så blei hun fornøyd og farten avpasset seg litt etterhvert. De første 500 meterne går det det hun orker. Hun legger seg i selen og løper det hun makter. Hun har jo gått Igletjernrunden noen ganger, så hun veit jo hvor langt det er. Men å være med meg på tur er noe av det beste hun veit tror jeg.

igletjernrunden

Jeg parkerte ved kirka på Veme, så er det bare nedoverbakke til bilen når man er rundt.

igletjern skitur

Det er noen småbakker oppover, men høydeforskjellen er liksom lit javnt fordelt om en går med klokka. Jeg synes det er tyngre å gå runden andre veien i alle fall. For går du med klokka får du nesten helt sammenhengende nedoverbakke fra toppen før Flismoen og helt til kirka igjen. 

border collie igletjern skitur

Tydelig at dyrene trekker til tråkkede løyper for tiden. Selv om det har blitt mildere så er det enklere for dem med scoterspor. Både rev og hare var iherdige både i løypa og på kryssing av løypa.

border collie igletjern skitur

Paulsevillaen kommer nok med raskt forfall nå som både dører og vinduer står på vidvegg. Rart ingen har interesse av å bevare denne hytta. Nå som all skauen er borte rundt den, så er det riktig så idyllisk plass. Men nå begynner det snart å bli rimelig dyrt å få satt den i stand igjen.

border collie igletjern skitur

Selv om det sto flere biler på parkeringa når jeg stoppet der så var det ikke en levende sjel å se. Det er også en grunn til at alle bør gå samme veien rundt. Når jeg hadde passert Flismoen kom det en i møte, men Pink hadde ikke noe plan om å stoppe opp for å slå av et par ord med Per Henrik. 

border collie igletjern skitur

Man ser godt at det er mildere i høyden, Holleia har snøfri skau og tåka ligger i dalbunnen. Her ser jeg helt hjem. Ved den hvite flekken midt i bildet.

border collie igletjern skitur

Når vi kommer til Igletjern har jeg og Pink samme farten. Hun småjogger og jeg staker.

border collie igletjern skitur

Idyll og lørdagens nytelse.

border collie igletjern skitur

Når vi kom til hytta ved Igletjern så var det så mye elgspor og elgmøkk at da måtte Pink sjekke grundig rundt for å se om de fremdeles var der. De hadde raspet både bresk og furu. Det var frostroser på møkka, så det var nok noen timer siden de hadde tusla der.

border collie igletjern skitur

Det var ikke mye solskinn på lørdag, skyene holdt seg liksom der sola var. Men temperatur rund -10 så var det helt grei å ta en skitur.

border collie igletjern skitur

Nok av blå himmel andre steder. Her ser du mange av elgsporene.

border collie igletjern skitur

Halvveis kommer vi til toppen før Flismoen og herfra er det så si nedoverbakke helt til bilen igjen.


En liten smakebit

border collie igletjern skitur

Når jeg kom ned på parkeringa så jeg bilen til ei på jobben som hadde parkert ved siden av meg. Så da var hun nok på skitur hun også. Pink ble kjørt hjem og jeg kunne dra hjem til mine egne hunder. Da ble det vedbæring og ikke minst middag. Lammekoteletter fra Lars og Anne, hasselback poteter og lit gulrøtter. Jeg hadde ikke handlet inn noe til helga, for Patran kommer ikke hjem før neste helg.

border collie igletjern skitur

Takk for turen, verdens beste skikompis Pink.

border collie igletjern skitur

Det slike dager som gir meg energi til ei ny arbeidsuke.


Takk for følget, stikk innom seinere for å følge med på flere turer.


13 kommentarer:

  1. Nydelige vinterbilder, og Pink er heldig :)

    SvarSlett
  2. Bästa turkompisen fick du med dig och jag tror nog att Pink tänker likadant om dig :D Vilken härlig skidtur och det ser ut att vara fint skidföre. Synd att du inte fick se en älg på lite avstånd.

    SvarSlett
  3. That is quite the adventure you two had and it really is pretty and looks most peaceful out there.

    SvarSlett
  4. Brrrrrr! It looks frigid but lovely!
    Thanks for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2024/01/wandering-around-beautiful-city-of-metz.html

    SvarSlett
  5. Oh wow you sure had an invigorating day! Loved reading about your ski trip with Pink.

    SvarSlett
  6. It looks like you both had a wonderful time. It's sad when old buildings which could be preserved are allowed to go to ruin.

    SvarSlett
  7. Hei Lillian.
    Flotte løyper for fine skiturer hos dere også. Det er deilig!
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
  8. Wonderful trip with you and Pink. Skies are beautiful

    SvarSlett
  9. What a beautiful hike. I love your adventures.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  10. Thanks for the adventure! The photo with the cabins is beautiful. I think this is the first time I realized you are wearing skis on these trips :-). Such gorgeous views. I love it.

    SvarSlett
  11. Love the enchanting wintry snowscapes, Lillian.
    You have an excellent companion for your travels, and I believe Pink feels the same way about you. 🐾

    SvarSlett
  12. I looks like in Finland. No wonder because we´re so close together. But you probably have bit different with the Ocean climate. Here ski-ing is very popular and I have a skipath strarting 100m. away from my outdoor. But I don´t ski.

    Many bicycles to work here all year long too. Used to do that when I was a young man but can´t stand the COLD any more. Every winter feels more cold than the one before.

    SvarSlett
  13. Thank you for taking us along on this fine cross-country ski trip. I'm sure Pink enjoyed it also.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...