torsdag 9. september 2021

På vei til Rondablikk

Foss

Ved bommen til Kvitskriuprestan var det en foss. Den la jeg ikke merke til når jeg kjørte innover, så det ble en stopp på vei tilbake isteden. Spørs om jeg var for opphengt i å se etter skilting på veien innover?

Spørs om kanten på muren er taggete ettersom vannstrømmen ikke er javn.

foss

Jeg er litt fasinert av fosser, det er ingen som er like og hver enkelt forandrer seg fra dag til dag.

Det er noe eget og beroligende med lyden av vann i bevegelse, om det er foss eller bølger.

gammelt hus

Jeg er ikke så interessert i historie ting, så jeg lot vær å ta turen innover til Peer Gynt hytta som ligger bortover veien der. Holdt lenge med denne vesle stua som sto i veikrysset.

stampen mølle

Lenger ned i elva nede ved E6 ligger Stampen Mølle. Den så jeg også ved en tilfeldighet.

For ved alle gamle møller, ja der er det en foss.

Det er stilig når ting er laget i gammel stil for å ikke skille seg for mye ut.

stampen mølle

Minner litt om sånn gammel heve bro som de hadde over vollgravene rundt borgen.

stampen mølle leonberger tyttebær

Litt i tidligste laget for tyttebæra, men den var det mengder av.

stampen mølle

Det var ikke mye å se på toppen bak mølla, så da ble vi litt skuffet, men det var bare å gå ned igjen samme veien som vi kom.

Elva har gravd seg inn i berget i bunnen av fossen, så om en million år så blir det en tunnel kanskje?

Med fossebrus i ørene og ørsmå vanndråper i ansiktet så var det ganske greit å stå der i skråningen og bli litt fasinert.

Årvillingen leonberger

Når vi ankom Rondablikk var det litt i tidligste laget for innsjekking, så da ble det en runde rundt Årvillingen. Det fristet ikke å gå opp på snaufjellet, for det blås nok som det gjorde rundt vannet like i nærheten av hotellet.

Årvillingen rondane

Det var mengder med hytter der og nye felt var under utarbeidelse. Stort sett tømmerhytter med torvtak.

rondane

Det var bare en bitte liten bit rundt vannet som det ikke gikk skikkelig vei. Den sluttet ved ei hytte som hadde kajakker på stabbursveggen og kameraovervåkning av hytta. Men jeg og Bella gikk nå forbi avlikevel vi da.

Rondablikk

Vi var litt tidlig ute for de skikkelig flotte høstfargene.

Jeg har koset meg utrolig mye på denne uka som jeg har vært på ferie. Det er liksom bare å nyte hver dag og alt som jeg ikke har sett før. Jeg har lagt opp reiseruta etter steder jeg ikke har vært tidligere, i allefall ikke i voksen alder. Jeg fant ut at jeg hadde lagt opp til akkurat passe dagsetapper. Så nå har jeg liksom kartlagt det meste av den sørlige delen av Norge,

Rondablikk Årvillingen

For to år siden var jeg og Patran en runde over Hardangervidda, Tananger, Kristiansand og opp til Sandefjord. Der er det igjen mange steder å stoppe og sjekke, men det ble mest kjøring den gangen. Denne gangen ble det liksom innlandet. Så neste gang jeg skal på ferietur blir det de jeg egentlig hadde tenkt i år, men ikke ble noe av. Smøla og Røros. Da skal jeg ha flere netter på ett sted, slik jeg hadde i Jølster i år. Noe særlig lenger nord enn Trondheim kommer jeg meg nok ikke i bil, da må jeg nok satse på fly. Det er jo ikke til å komme fra at det er veldig kjedelig å kjøre bil.

Rondablikk

Hotellferie passer meg også veldig bra. God seng og varm dusj hver kveld og ikke minst frokost som blir servert. Telt holder med ei natt eller to, jeg er nok litt Comfort menneske.

Rondablikk sau

Sauene lå og koset seg rundt hyttene i ly for vinden.

Rondablikk

I "gamledager" var det minibar og tv på rommet, det er det ikke lenger på hotellene. Tv'n savner jeg ikke, men minibaren savner jeg. Det er faktisk veldig kjekt med kjøleskap på rommet.

Det var mange riktig forseggjorte uteplasser som var gjerdet inn.

Hadde det ikke vært for vinden, så kunne jeg satt meg her en times tid.

Rondablikk

For dere som er lokalkjente så ser dere sikkert hvilken fjelltopp bak hotellet som har fått melisdryss på toppen.

Ble ikke laget på en dag denne varden her.

Der er jo ikke til å unngå litt poseringer når man er i slike landskap.

Rondablikk

I morgen er det nye skritt som skal tråkkes og nye ting å oppleve. Jeg er nok ikke hjemme igjen før det er kveld... må jo nyte tiden jeg har dyrepass og plantevanning hjemme.

Kveldslufting på Rondablikk

1. Ja, fosser er utrolig fine å se på, og de har nok gjort noe med kanten på fossen for å få vannet til å bli så symetrisk. Norge er et vakkert ferieland, og du har fått sett mye fint i sommer.

2. Vilka vyer :) . Blir verkligen så imponerad av hur vattnet faller ner där :)

3. Du var virkelig heldig med ferien din! Moro å se alle de fine bildene. Kanskje jeg følger i dine fotspor en dag. Kjekt å vite hvor man er velkommen med hund, for vi liker å være hotellgjester, vi og 😉

1. Det er så kjekt med frokost og mulighet for dusj på kvelden

4. Vattenfall och forsar är fascinerande och jag kan stå en lång stund och titta ner i vattnet som hoppar, virvlar och skummar. Nu, när jag såg de fantastiska fjälltopparna, kände jag hur det sög till i magen av längtan efter att få uppleva något liknande igen. Jag älskar vatten i alla former men höga fjäll är nog det jag har starkast känslor för.
    Kommer du till Trondheim så är du inte så långt ifrån mig, bara ca 26 mil :D Kanske kan jag locka in dig till Sverige och Frösön. Boendet har du och ev hund(ar) hos mig :D