torsdag 30. september 2021

Kuer langs Kongens vei

dronningveien

 Det er vel ikke alle som pakker sammen en ettermiddag for å dra av gårde noen mil for å få tatt bilde av ei sol som blir borte for dagen? Men jeg gjør det innimellom. Klart når en har tatt bilde av noen solnedganger så vet man at det er litt kipt å komme akkurat for seint til den seansen. Men det er egentlig like kipt å komme i tidligste laget for samme seanse.

dronningveien hole

Da må man bare finne på noe i mellomtiden da, for å stå og vente på at sola skal nærme seg horisonten... da tar det tid da.

kleivstua

På parkeringa til Kleivstua så jeg bilen til Patran og jammen var ikke skiftet hennes akkurat over. Dermed ble hun med oss en tur til Kongens Utsikt før hun skulle hjem til dusjen.

kongens utsikt krokkleiva hole

Turen til Kongens utsikt er hverken lang eller bratt, men denne gangen var det store mengder med firbeinte hindringer midt i veien. Jeg hadde med både Bella og Ronja så var litt spent på hvordan det kom til å gå når de var så mange. Litt respekt for disse mødrene som vabber rundt med kalvene sine når jeg kommer med hunder.

kuer kongens utsikt krokkleiva hole

De første vi møtte sto i skauen ved siden av stien.

kuer kongens utsikt krokkleiva hole

Så ble det vel bare mer og mer spennende oppover i lia.

kongens utsikt krokkleiva hole kuer

Men de var bare nysgjerrige. Hundene kunne vel ikke brudd seg mindre.

kuer

Men det var liksom ingen ende på denne kuflokken.

kuer kongens utsikt krokkleiva hole

De er jo ikke helt små om de ikke er voksne ennå alle sammen. Men slike grå er stilige da, med brun lugg.

kuer kongens utsikt krokkleiva hole

Merkelig nok så sto de rolig og ventet til vi hadde passert før de gikk videre.

leonberger cocker spaniel kongens utsikt krokkleiva hole

Det var ikke så mange vi møtte innover, det er nok mest besøkt i helgene.

kongens utsikt krokkleiva hole leonberger

Det var ingen fare med at en skulle bli våt på beina denne dagen.

kuer kongens utsikt krokkleiva hole

Selve turen er en tre kilometer tur retur Kleivstua, så det er fort gjort. Jeg må le litt når jeg møter folk der i treningstøy, sånt ettersittende syntetiske saker som virkelig fremhever alt som er av valker fra topp til tå. De går ikke opp kleiva engang, men bare fra parkeringa, ikke løper dem heller. De føler vel kanskje at de er fryktelig spreke da? 

cocker spaniel leonberger kongens utsikt krokkleiva hole

Når vi kom på toppen der så satt det noen å spiste mat ved en buskelegg, flere ute på plattingen og noen kom rett etter oss.

kongens utsikt krokkleiva hole

Familien sprek i syntetisk tøy ankommet.

kongens utsikt krokkleiva hole

Og ennå var det lenge til solnedgang. Hadde vi vært aleine der så hadde vi kanskje slått oss ned på en benk og ventet, men vi snudde og gikk tilbake til Kleivstua igjen. Vi hadde ennå god tid til solnedgangen på Hangliderrampa litt nede i veien.

kongens utsikt krokkleiva hole

Siste stemningsbilde før retur gjennom kuflokken igjen. Jeg regnet ikke med at de hadde spist seg veldig langt unna stien på de minuttene vi hadde vært borte.

kuer kongens utsikt krokkleiva hole

Patran delte ut kos til de som ville ha.

kuer kongens utsikt krokkleiva hole leonberger

Bella var litt nysgjerrig, så når denne kalven var veldig nysgjerrig så sto jeg bare rolig. 

kuer kongens utsikt krokkleiva hole leonberger

Generelt sett så koser dyr seg i hverandres selskap.

kleivstua leonberger

Vi fulgte Patran til døra for hun skulle innom for å hente sakene sine. Patran dro og jeg stoppet nede i veien for å prøve meg på noen solnedgangsbilder i Dronningveien. Det var nemlig endel på hangliderrampa og jeg hadde ingen planer om å ha med folk på bildene mine eller være med på bildene til noen andre.

solnedgang dronningveien krokkleiva hole

Jeg var ikke videre fornøyd med bildene til kamera, så når jeg kom hjem den kvelden så bestilte jeg meg ny Sigma linse som jeg har hatt tidligere. 

solnedgang dronningveien krokkleiva hole

Lag deg en god kveld og finn på noe nytt, eller gjør noe du ikke har gjort på lenge iløpet av dagen.




3 kommentarer:

  1. Nice view in the first and 2nd pics. Looks like the cows were used to seeing people in that area. The cute calf is friendly and wants to make friends with Bella. They smell each other to say hello! That was a lovely sunset shot. Have a great day.

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder fra turen! Norge har veldig mye fin natur, og hvorfor den ikke er mer brukt enn den er merkelig. Det er så mange som klumper seg i sammen på et fly til Syden, men det frister ikke meg. Så spesiell farge det var på den kalven.

    SvarSlett
  3. Jag tycker att bilderna blev fantastiska men man vet själv vad man vill ha och kanske kan ett nytt objektiv göra dig ännu nöjdare.
    Jag hade blivit jättenervös av att passera kossorna om jag hade haft hundar med mig men de verkade ju hur snälla och lugna som helst. Kul att Bella och kalven fick närkontakt :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...