søndag 24. juli 2022

Prosjekt sommerkroppen


Hvem sier at sommerkroppen skal være ferdig til sommeren? Nei jeg kjører en annen variant, sommerkroppen når ferien er over. Ja jeg skal gladelig innrømme at jeg egentlig hadde planer om å ha sommerkroppen til ferien, men for å være ærlig en må ha litt motivasjon for å komme igang med slikt. 


Ja komme igang det er ikke noe problem, det er det med å fortsette så det blir en vane, det er der problemet kommer. Første gangen jeg merket at jeg ikke var i så god form lenger var etter julebordet i juni. Var ikke håp  om å gå opp hele unnarennet på Vikersundbakken i ett og bare fortsette opp ovarennet.  


Vilomix skal ha stafettlag på Ringeriksmaraton i august, men jeg skal ikke løpe. Jeg skal bare være med å spise pizza på Peppes etterpå jeg. Men jeg kan jo være litt flink i sommer jeg også, når de andre trener til å løpe 5 kilometer. 


Midt i juli, en torsdag så bråbestemte jeg meg for at nå var det nok, å er det bare å ta seg selv i nakken og komme tilbake til formen jeg hadde i vinter og vår. Første bud er å kutte ut brus og godteri, i hverdagen. Så kan en ta litt i helgene, for helt fanatisk går det ikke ann å være. Da er det garantert sprekk.


Andre bud er å sette seg et mål som man jobber mot. Det var derfor jeg startet på en torsdag, da var det ikke så lenge til det var helg og jeg kunne spise opp godteriet som jeg har i skuffer og skap. Jeg blås støvet av treningsbenken og fortsatte med de vektene som hang der siden sist jeg gjorde en innsats. 30 kilo. Testrunden klarte jeg 15 stykk med å dra ned vektene, og 10 stykker før jeg måtte ha pause når jeg løftet stanga. 0 repetisjoner, for dette fant jeg ut når jeg hadde badet til kvelds, så da hadde jeg liten lyst til å bli svett og jævlig igjen. Det fikk bli på fredagen. Rokkeringen har jeg brukt sånn innimellom, den kan jeg holde på med så lenge jeg gidder uten at den faller ned. Det gjelder bare å ha klær som egner seg. Flisgenser egner seg ikke.

mjøsa

Jeg synes jeg klarte meg rimelig bra gjennom første uka. Til tross for retaurantbesøk og fristende jordbær fra drivhuset med vaniljesaus på... jo jeg er absolutt fornøyd med inntaket. Jeg har ikke spist mye usunt, og jeg har faktisk brukt rokkering og løftet vekter hver kveld hele uka. Lørdag ble sånn restitusjonsdag. 

3 kommentarer:

  1. Det er egentlig en evig kamp hvis en ikke tar grep som gjør at vekta holder seg der. De grepene innebærer lite utskeielser for å si det sånn 😉
    Det er gjennom hva en spiser i det daglige som gjør at en lykkes, men det innebærer også viljestyrke og kontroll på hva en putter i munnen. Jeg har holdt på med dette nå i over tre år, og det fungerer veldig godt. Jeg spiser en is hver dag, men godteri, potetgull, dressing, brus og andre unyttige matvarer har jeg helt kuttet ut. Søtsuget forsvinner etter hvert, men bare etter et glass med brus kjenner jeg det komme snikende. Jeg kan ikke si hva som fungerer for andre, men jeg har funnet min trivselsvekt og vet hva jeg må gjøre for å holde vekta der. Jeg trimmer ikke, men er i vanlig aktivitet. Det er gjennom hva en ikke spiser som gjør de store utslagende på vekta. Så enkelt og så vanskelig er det.
    Lykke til med sommerkroppen!

    SvarSlett
  2. Det är inte lätt att hålla vikten när man har kommit upp lite i ålder. Jag hörde av någon expert för många år sedan att en medelålders kvinna går upp i genomsnitt fem kilo per år om hon inte bantar. Vi måste alltså hålla igen bara för att behålla den vikt vi har. Det är säkert väldigt individuellt men jag märker att jag får tänka mig för lite för att inte lägga på mig för många kilon. Men bantar gör jag aldrig. Jag bara försöker låta bli en del onyttigheter och kanske gå lite mer ansträngande promenader. Jag avstår inte från allt sött och gott och en och annan chipspåse blir det också. För det är som du säger, man kan inte bli fanatisk.

    SvarSlett
  3. It can be tough, especially in the heat we've got here. WOW, are those ribbons yours?

    SvarSlett

Legg igjen en liten hilsen, det hadde vært hyggelig...