onsdag 13. juli 2022

Beitekos på Hjelmerud

 melkeku kuer

Jeg koset meg ikke bare med sauer i helga.

melkeku

En liten innskytelse på vei hjem fra sauepass på søndag, så svingte jeg innom på Hjelmerud. Det var ikke mange kuene som var ute på beite akkurat da. De fleste syntes kanskje det var litt i varmeste laget og foretrakk fjøsets svale skygge.

melkeku kuer

Ikke gikk de på det nærmeste beitet heller, så jeg lurte egentlig på om jeg kom til å få noen bra bilder i det heletatt.

melkeku kuer

Jeg spurte bare om de kunne tenke seg litt kos jeg da. Når de hørte stemmen så så de opp og kom småjoggende mot gjerdet.

melkeku kuer

De ble kanskje litt skuffa når de ikke så noen mjølbøtte når de nærmet seg, men når de ført var i siget så kom de nå helt opp til gjerdet.

melkeku kuer

Nydelige disse kuene, spørs om jeg skal ta med kamera i bilen en dag og svinge innom de på utmark etter jobb. 

nofence

Jeg har jo fått oversikten på NoFence av bondekona, på telefonen så jeg ser om de er i nærheten av en vei. Ulempen med NoFence er at en ikke hører dem, da de går uten bjeller. Men den blir hyppig oppdatert på nettet.

nofence

Det de ikke har tenkt på ved å gi meg den tilgangen, er at jeg brått kan få kuene til meg. Bare å justere området litt etter litt, så er de brått hos meg. Kan være litt trøblete å få dem over jernbane, rikvei og elva, men slett ikke umulig. Sannsynligheten for at bonden oppdager det og at jeg ikke har noe mer avløserjobb.... den er rimelig stor da.

melkeku kuer

Når de nærmet seg og så at jeg ikke hadde bøtte, så spiste de seg nærmere. 

melkeku kuer

Her føler jeg meg skikkelig vurdert, om jeg er verdt energien for å komme bort.

melkeku kuer

Jo da konklusjonen ble at jeg var verd det...

melkeku kuer

Det skal lønne seg å spille litt kostbar for jenter har jeg hørt, det har visst kua hørt også.

melkeku kuer

Jeg ymtet frampå at hun godt kunne gå ett skritt eller to nærmere.

melkeku kuer

Den som gir seg har tapt, så jeg tydde til litt bestikkelser med løvetannblader.

melkeku kuer

God kontroll på den lange tunga

melkeku kuer

Mens jeg prøvde å overtale henne til å komme litt nærmere, så var det flere som var litt nysgjerrige på hva som skjedde.

melkeku kuer

Alternativ to var å gå inn i fjøset for å sjekke om melkerobotten ville gi henne litt kraftfor mens hun ble melket.

melkeku kuer

Denne ofret meg ikke et blikk engang, her var det straka vegen til fjøset.

melkeku kuer

Takk for titten Sara og Fredrik

11 kommentarer:

  1. Så søte de er! Ja, bestikkelser kan lønne seg :)

    SvarSlett
  2. I grew up on a diary farm so cows were something I was around everyday. They are most gentle and they love to be loved on. They like treats too. Great shots.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  3. Vad kul att de kommer när de hör din röst. Kanske är det kraftfoder som lockar mest men de tycker säkert om lite gos också.

    SvarSlett
  4. Nice photos they always get their way someway or udder :-)

    Have an udderlytastic week 👍

    SvarSlett
  5. I don't think I have ever seen a cow walk up stairs!!
    All of the cows are have beautiful and clean fur and the sweetest faces
    Hugs Cecilia

    SvarSlett
  6. wow! ~ such a wonderful post and photos of your cow sharing ~ Xo

    Wishing you good health, laughter and love,

    A ShutterBug Explores ~
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  7. The cows are so photogenic and very cooperative about letting you take their pictures! I was amazed that they can walk up stairs like that one is doing. What a lovely day out in the country/

    SvarSlett
  8. My neighbors are cows here in the mountains of Virginia.

    SvarSlett
  9. They are so fun to see. The next time you should take some treats, they will love you forever!

    SvarSlett
  10. Lovely photos of the cows. Before we were married I used to help my future husband milk a neighbour's herd.of Friesian cows.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...