mandag 11. juli 2022

Ferietid, men ikke for meg

geiterams

Den såkalte fellesferien har startet for fult denne helga, men jeg skal vente til 11. august med et par uker til med ferie. Været er ikke det helt store, det kommer både regnbyger og til tider skikkelig vindvær. Den store varmen har gitt seg og det er nærmere 10 grader om natta. Nei ingen stor sommerfølelse. Har kjøpt meg nytt batteri til fjernutløseren til kamera, men den virket ikke avlikevel, så jeg bestilte meg en ny på nettet i går kveld. I og med at det blir lange kvelder på verandaen så bestilte jeg meg en håndfull bøker. Jammen kommer det litt bomullsgarn også, for jeg tenkte å strikke noen kluter. Disse er kjekke å gi bort sammen med såpestykker. 

sukkerert

Ellers så blomstrer og utvikler det seg endel i drivhuset om dagen nå. Jeg har døra igjen på natta, så det skal holde seg lunt der. Vinduet står åpent, for litt luft må inn. Det er ikke så kaldt at alt må lukkes til kvelds. Det ser ut til å bli mange sukkererter i år. Mange har begynt å utvikle seg med belger, mens det kommer mange flere blomster. Jeg har hele langveggen med sukkererter, så det blir en middag med sukkerertstuing en dag. 
 
sukkerert

Mange av planene for helga ble utsatt til neste helg, så da ble det ikke så kosehelg på meg. Men en jobbehelg. På lørdag begynte jeg å pusse vinduer, det er noen år siden sist så det trengtes. Når man pusser vinduer så må man vaske gardiner og tørkestøv. Og ommøblere litt, det hører jo med. Jeg får begynne å følge med på Finn.no for jeg har lyst på ny sofa. Skal man kjøpe ny sofa så er det svindyrt, mye lekkert å få tak i brukt. Men ikke akkurat slik jeg har lyst på. Jeg må ha skinn og jeg skal ha en det går ann å sitte i. Sånne med en lang tarm uten ryggstøtte, sofa med løse puter og annet ræl skal jeg ikke ha. En titt i går kveld viste en drøss jeg ikke hadde lyst på.

sukkerert

Jeg skulle hentet de siste såpene vi laget og laget noe mer lotionbarer, men Anne var blitt syk så vi får vente til formen hennes blir bedre. Men jeg var latesom bonde i helga, da koset jeg meg veldig og det ble en drøss med bilder. Disse kommer en annen dag, det tar litt tid å gå i gjennom dem.

slamgeagurk

Noe annet som gror villig er den ene agurkplanten min. Den andre kan du skimte nederst til venstre. Omtrent en meter forskjell på dem. Den minste har jeg sådd selv og den andre er kjøpt. Tomatplantene kommer seg også, der har jeg sådd alle selv. 


Slangeagurken er på størrelse med sylteagurk, så jeg får følge med for de vokser jammen raskt. Det er ikke lenge siden det var et par blomster bare. Og nå er det mange kart... det heter kanskje ikke kart når det er agurk?

slangeagurk

Jeg er blitt flink til å både vanne og gjødsle, så de skulle ikke ha noe å klage på for å trives i tilværelsen. 

slangeagurk

Prosjekt feriekroppen har startet. Nå har det meste begynt å stramme av klær. Jeg hadde tenkt å rydde i klesskapet mitt, så de siste ukene har jeg ikke lagt inn reine klær i skapet når de var nyvasket. Jeg har brukt klær fra skapet, på den måten så var det enkelt å rydde der etterhvert tenkte jeg. I helga ryddet jeg inn alle klærne i skapet igjen, og utsatt til prosjekt feriekropp er ferdig. Et hårete mål om å ta av en kilo i uka til ferien er over om 7 uker. Oppstart i dag, så får jeg være flink. Nista i dag er rundstykke med ost, skinke og salat. Farris med hjemmefra, så det ikke er te med mye sukker. Ingen brus og snop i ukedagene, bare litt i helgene. Veiing hver mandag på jobb, der er det vekt som er kontrollert av juster vesenet.

drue

Drueplanta fra i fjor er blitt rimelig stor. Jeg som trodde den hadde dødd i vinter. De to jeg kjøpte i vår er slett ikke så små de heller. Spørs om de overlever da. Jeg har trua. Har egentlig trua på det meste jeg nå da.

sitrontre

Sitrontreet har virkelig kommet seg når det ble plantet i jorda i drivhuset og ikke står i potte lenger. Det har blitt høyere enn agurkurten som virkelig strekker seg i været i år.

tomat

Tomatplantene kommer med en mengde blomster, så jeg håper på en varm høst så jeg har tomater langt utover sesongen.

blomst

Utrolig flott krukke jeg har på trappa til verandaen. Klematrisen min står fremdeles full av knopper, så det er ut som den skal vente til neste år med å blomstre...

petunia

Disse sådde jeg i verandakassa tidlig i mai, nå for det første ser det ut til at de skal bli noe ut av. De ble litt tett i ene enden av ei av kassene, så det må ha vært mye dårlig frø jeg har fått tak i.

5 kommentarer:

  1. Så fine grønnsaker du har. Ja, finn.no er en super oppfinnelse. Jeg har kjøpt mye der.

    SvarSlett
  2. All so beautiful. You've a wonderful green thumb.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  3. Det växer så bra och du kan skörda så mycket gott och njuta av fina blommor. Jag är också kräsen när det gäller soffor. Det viktigaste för mig är att ryggstödet är högt för om jag inte kan luta nacken så klarar jag inte av att sitta där. Och nu för tiden är de flesta ryggstöd löjligt små.

    SvarSlett
  4. As always wonderful photos and yes indeed you have a very green thumb!

    SvarSlett
  5. The plants and flowers are all looking wonderful!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...