lørdag 9. juli 2022

En kopp med…

 golden retriever leonberger

Når regnskura gir seg og sola titter fram. Når det ikke er så seint at en godt kunne lagt seg. Når en finner ut at en skulle ta med hundene på en liten runde om hengebrua, da det er lenge siden sist. Når Oliver dukker opp, helt ut av det blå. Ja da er det bare å gå runden om hengebrua motsatt vei enn en hadde tenkt. Krysse fingrene og håpe at han blir lei før vi kommer til riksveien igjen.

golden retriever leonberger pusekatt

Han er flink til å passe seg når det kommer biler og han går jo samme trekka på egenhånd. Når vi kom til toppen av bakken mjauet han noen ganger, som om han fortalte at nå gadd han ikke mer og forsvant opp til kompisen sin.

golden retriever leonberger

"Sara Madelein kör en bloggutmaning i juli. Vill du delta? Skriv en kommentar, och blogga om ämnet för dagen. Klickar du på länken, så kommer du till samtliga ämnen att skriva om" Siden jeg snakket om ryggsekk med ting en drar med seg, eller skal unngå å dra med seg her en dag. Ja da går vi over til mindre målestokk i dag. En kopp med... 

bjørk

Hva legger en egentlig i dette utrykket? Jeg tenker litt på den gamle leiken vi leika når vi hadde overnattingsbesøk og egentlig skulle sove. Da måtte vi være stille og bare hviske, ellers fikk vi beskjed om å være stille og legge oss til å sove. Vi leika "Mitt skip er lastet med..." På et skip er det plass til mye, og alt skulle aller helst starte med den bestemte bokstaven, til det ikke var flere ting som startet på denne bokstaven.

golden retriever leonberger

Med en ryggsekk som gjerne blir tung å bære, fordi det er så god plass i den. Men når den begynner å bli full så må man velge hva man skal ha med seg videre på turen. Det er ikke plass til alt. Da tenker jeg at en kopp kan illustrere det som er enkelt å bære med seg. En kopp med... gode minner for eksempel. En kopp med det du setter pris på. En kopp med det som gjør deg glad. En kopp med selve livet...

leonberger golden retriever

Ikke ta det ille opp om jeg velger å ikke ha deg med i min kopp. Jeg er avhengig av å ha noe tilbake fra deg, ikke bare gi. Jeg vil ha bare de gode tingene i min kopp... så kan du velge hva du vil ha i din kopp.

hest

Onkel Ola har fri fra travbanen og kan kose seg med gresset som er grønnere på andre siden av gjerdet.

leonberger hest

Bella var litt nysgjerrig, men jeg var litt usikker på om det var strøm i alle trådene. Jeg vil ikke ha en så stor hund som ikke tørr å forsere gjerder. Da kan det brått bli tungvint på tur. Jeg har så smått begynt å kikke litt på hva jeg kan finne på de to ukene i august som jeg har ferie. Men for noen priser det er blitt på overnattinger. Om en har campinghytte så koster det nesten like mye som hotellrom. Sånn kan det da ikke være... 

leonberger golden retriever

Mye rart for jentene å snuse på langs veien, for det er lenge siden vi har gått her. Så vi brukte lenger tid enn vi pleier på runden. Det var forholdsvis varmt når sola tittet igjennom skyene og etterhvert så ble det bare mer og mer sol. Når vi gikk hjemmefra var det mest skyer, så jeg hadde langbukse og t-skjorte på meg. Konklusjon var alt for varmt.

leonberger golden retrever hengebru

Godt noen hadde slått gresset ned til hengebrua, det var det ikke når jeg gikk dit på skolen. Da var det bare en tråkket sti ned og en ble skikkelig våt om det hadde regnet.

hengebru

Brua har blitt skikkelig flott etter at den ble ny i vinter, så egentlig burde en vel gå der oftere. Men så var det det med å gå samme veien for ofte da. Det ble mange runder der i vinter. Rundt om Bjørneplassen gidder jeg ikke å gå når skauen er full av sauer og kuer. Hundene mine gjør dem ikke noe, men man skal ha litt respekt for mødre med barn når en har med hund. Det er liksom ikke bare å snu seg å løpe for å søke ly.

elva

Vannstanden har kommet seg etter alt regnet i det siste, så nå er jeg litt spent på badevannet. Kan nok hende det blir en kjølig fornøyelse når jeg skal prøve meg igjen. Når det er 10 varmegrader når en står opp på morgenen når en skal på jobb, ja da kan en jo ikke forvente stigende badetemperatur etter alt regnet. Regnvann holder ikke akkurat 25+ liksom.

riksvei

Det er et lite stykke langs riksveien før vi kan krysse over og ta andre siden hjem.

golden retreiver leonberger undergang

Under jernbanen og krysse fingrene for at det ikke kommer tog akkurat når vi skal gå under. Da både bråker og blåser det noe vanvittig. Det har jeg prøvd et par ganger tidligere.

gårdstun

Krysser over gårdstunet og for en gangs skyld sto robotklipperen helt rolig i veikanten når vi passerte. 

golden retriever leonberger

Åkrene bølget og nå er det ikke mer enn en måned så er det tresketid. Da er det liksom høsten.

blåklokker

Men blåklokkene står standhaftig og sier at det er sommer, sol og sommer. Og sommeren skal vare lenge til.

leonberger golden retriever

Merkelig nok møtte vi ikke mange på turen. Når en går denne runden så pleier man å møte på mange flere. Nå gikk vi praktisk talt helt aleine.

leonberger golden retriever

En badestopp ved Væla fortjente hundene. Godt med et avkjølende bad og ikke minst litt drikke for dem.

leonberger golden retriever

Vi møtte bare noen få biler også, så de fleste hadde kommet seg hjem fra jobb og ut på kveldsaktiviteter så det ut til.

leonberger golden retriever

Siden sola ikke hadde steika før på dagen var ikke asfalten over varm for potene. Nylagt asfalt i fjor blir varmere enn oljegrusen som var der tidligere.

leonberger golden retriever

Det var godt med litt skygge og vi kunne se hjem. Ikke godt å se husene nå som det er blader på alle buskene. Men om vinteren synes de godt.

leonberger golden retriever

Det ble en liten stopp i svingen her, for det var mengder med prestekrager.

leonberger golden retriever

Det er  noe med veikanter og prestekrager. Jentene poserte villig, men lengtet nok hjem til skygge og vannskål.

leonberger golden retriever

Denne brua var ny for noen år siden, så det har blitt bra veistruktur i nærmiljøet den siste tiden.

leonberger golden retriever

Lav kveldssol og lange skygger.

leonberger golden retriever

Når jeg var liten var det en trebru her. Men for en 25 år siden eller så ble det byttet ut med betong og oljegrus.

leonberger golden retriever

Endelig hjemme og bånda forsvant. Da ble det lett jogging på jentene opp bakken. Herlig tid vi har nå.


2 kommentarer:

  1. You sure have a pretty place to walk and the dogs seem to be having a good time.

    SvarSlett
  2. Härligt att solen äntligen tog överhanden och att ni fick en så skön kvällspromenad. Det var ju tur att Oliver bestämde sig för att lämna er innan ni kom till en större väg. Den där koppen lyckades du fylla med många bra saker och du tänkte igenom det ordentligt. Jag hade nog bara spontant tänkt på kaffe eller té :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...