mandag 12. april 2021

Bloggutmaning: 30 dagar i april

Blåskjell


Det er Sara Madeleine "Orsakulla" som har denne bloggutfordringen hver måned. Jeg hadde store planer om å bli med denne måneden, men dagene bare blir borte liksom. Så jeg får gjøre som jeg gjorde i mars og ta alle dagene på en.

Mølen rullesteinstrand

Första april idag, och skärtorsdagen dagen till ära. Vad gör du idag?
Jeg og min yngste datter dro til Mølen, der du finner Norges lengste rullesteinstrand. Den har fredete gravhauger langs hele havkanten. Mølen er kjent for å være preget av været, men første april var det blikk stille hav. Havet strekker seg helt til Danmark. Om du vil lese mer om vår utflukt eller se bilder fra turen klikker du bare på linken.

Långfredagen idag, firar du påsken?
Nei jeg feirer ikke påsken annet enn at jeg setter pris på fridager fra jobben. Jeg tok meg fri de tre dagene etter Palmesøndag, så jeg har hatt 10 dager uten vekkeklokke på. Noen påskekyllinger blir satt fram og dagsutflukter blir planlagt fortløpende. Kjekt å finne på noe, slik at en får litt utbytte av alle fridagene. Ute på tur er det ingen restriksjoner og litt må man unne seg for å beholde psyken.

påskepynt

Påsken har många fjädrar, ska det vara äkta vara eller syntet i riset?
I Norge har vi vel mest fjær til fastelavensriset som vi feirer i februar. Men enkelte har noen malte egg som de har hengt ut i noen tær i hagen sin har jeg sett.

fastelavnris

I april är det vår, hur klär du dig?
Jeg har stort sett jeans og en ullgenser, men blåser det passer jeg på å ha noe vindtett jeg kan ta på meg om det blir for kaldt. Man skal være litt forsiktig med å kle av seg for tidlig på våren. Man vil ikke bli syk.

Pingisens dag idag, har du spelat pingis?
Oi oi det er mange år siden det! Men husker at det var veldig gøy og man ble faktisk ganske god til det etter hvert. Alt dette som var morsomt når man var ung, man skulle faktisk fortsatt med mye av det. Men det druknet vel i hverdagens kjas og mas. Synd det går dårlig å spille med seg selv, samt at det tar forholdsvis stor plass.

gågate

Är gatorna fria från grus där du bor?
I byen er gatene kostet og steinfrie, men jeg bor på landet der isen akkurat har smeltet. Siden jeg har fem hunder så virker det som om jeg har mer grus inne enn det er ute for øyeblikket. Men iløpet av måneden er det nok tørt her også.

Det här var iskallt…
Det har vært noe iskald vind i det siste, mens neste dag er det nesten sommer igjen. Det er litt lumsk om våren dette været. Det får liksom ikke helt bestemt seg.

Vilken är din senaste sedda film?
Jeg ser ikke så ofte filmer, jeg leser mest bøker. Men min siste film var helle serien med "Pirates of the caribbean" i påsken. Jeg liker best de to første, de har liksom litt mer handling og ikke bare vas som de siste. Det er filmer du kan se flere ganger uten å bli lei.

Har du klarat dig från covid19?
Ja, så langt. Jeg skal heller ikke ta noen vaksine. Jeg har trua på at det her skal gå helt greit om jeg skulle bli smittet. 

Det här var oväntat…
Nei det er ikke godt å si, for jeg har et liv med veldig lite variasjon. Det går i det samme uten særlig med overraskelser av noe slag.

En färg du aldrig kommer se mig i…
Man skal vel aldri si aldri, for om man har sagt aldri så befinner man seg brått i en situasjon som man ikke hadde trodd man hadde gjort. Men oransje er vel en farge jeg ikke foretrekker i det minste. 

blåveis

Det var en gång…
Det bringer meg tilbake til barndommen og eventyr. Jeg hadde en bestefar som elsket å fortelle meg eventyr. Ikke bare når jeg skulle legge meg, men han kunne sitte i sofaen og fortelle eventyr hele dagen. Det var når alle hadde god tid. I dag har ikke besteforeldre god tid, de jobber fremdeles og har nok annet i livet sitt å ta seg til. De kan liksom ikke bare sette seg ned å nyte lenger, som de gjorde tidligere. Det virker nesten som jeg er den siste generasjonen som som hadde besteforeldre som hadde tid til å bare sette seg ned uten å måtte noe annet.

Det var det fräckaste…
Sikkert mange som tenker det om meg når jeg er et sted med kø, eller mennesker som ikke har evnen til å bestemme seg. Jeg hater slike situasjoner og kan nok være ganske frekk for å bli ferdig med hele saken. Snike i køen og komme fram er jeg flink til.

Du kommer aldrig få se mig…
Danse naken i byen.

Blöta skor eller blöt jacka, vad väljer du?
Helt klart bløte sko. Har man bløt jakke så fryser man fort, men med bløte sko kan man ennå holde seg forholdsvis varm. Jeg har hatt mye bløte sko når jeg tenker etter. Både vår og høst så får man raskt bløte sko når man er på tur.

Jag föll pladask…
For pene øyne, spesielle og unike øyne. Har du tittet inn i øynene til en person og hele verden bare forsvinner?

Det är oförskämt att…
Ta seg til rette med andres eiendeler.

För ett år sedan så…
Da er det jammen kjekt å skrive blogg, da kan man bare gå tilbake i arkivet og lete fram 18. april 2020. Da var jeg tydeligvis i det filosofiske hjørnet og skrev om kjærligheten.

Jag har aldrig…
Vært i Asia, det er også et sted jeg ikke skal til. Jeg liker liksom ikke asiating, asiatisk mat eller ting som man forbinder med Asia. Kanskje jeg rømte fra Asia i mitt tidligere liv?  Men Australia kunne jeg tenkt meg å ta en tur. 

Senaste gången jag använde en hårddisk…
Det må være mange år siden, alt skal jo liksom være så lite og lettvint nå. Med bærbare små pc'r eller smarttelefoner. 

Om jag fick prata med statsministern idag skulle jag…
Tja si det, jeg er liksom ikke så politisk interessert, men en ting hadde jeg vel hatt litt meninger om. Det er denne Covid-19 saken og den elendige håndteringen av dette. De forventer at folk skal være snille og sitte hjemme og ikke ha omgang med andre i familien eller venner, men å bygge ut sykehuskapasiteten gjør de ikke. Norge har ikke øket bemanningen på sykehus eller laget nye intensivplasser siste året. Nei de forventer at de som jobber der skal yte bare litt til for å ta seg av økningen av pasienter.

Med ägg kan du…
Lage mat og bake kake.

Med egg kan du…
Skjære opp maten eller kaken du bakte.

Du och jag borde…
Møtes på tur en dag...

Jag läste om…
Ting som skjer på nettaviser. Jeg ser lite på tv, så jeg holder meg oppdatert på verden i nettavisene.

Om jag fick vara ett annat kön för en dag skulle jag…
Være en Drag Queen

chevrolett

Det här skulle jag vilja köra…
Chevrolet Tahoe

Jag har en dröm…
Om å reise til New Zealand, Island, Hellas

Om raketer tycker jag.
Det er noe som en privatperson ikke skulle skyte opp. Det er så mye uvettu bruk av fyrverkeri og en mengde dyr som blir skadet og er livredde hver nyttårsaften,

heks

Valborg idag, ser ni någon eld?
Nei vi feirer ikke dette i Norge, men vi feirer Sangthansaften i slutten av juni isteden.

2 kommentarer:

  1. A nice review to the month of April. Like the Chevy Tahoe. Those are most beautiful SUVs.

    It's warming up here and I've actually been out for my walks in a t-shirt. Most wonderful.

    Have a fabulous day and week. ♥

    SvarSlett
  2. Bra idé att samla allt i ett inlägg :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...