søndag 4. april 2021

Påske Uka som gikk #13

musvåk

På palmesøndag så vi Musvåk på vei hjem fra Rytterager

Musvåk er en skogens rovfugl, som bor i et stort byggverk av kvister. Det er stor variasjon i fargen på musvåk. De kan variere fra helt mørke, nesten svarte, til helt lyse. Musvåken lever hovedsakelig av smågnagere, slanger og frosk. Musvåken hekker i hele Europa og Sentral-Asia, i Norge på sørlige Østlandet, og meget spredt på Vestlandet og i Trøndelag, sjeldent nord til Saltdal. Musvåken har avtatt betydelig i antall etter ca. 1920. Trekkfugl, men kan en sjelden gang overvintre i kyststrøk i Sør-Norge. Den er totalfredet.

Påskens stolpejaktstart

Mjøsa

Stolpejakten startet opp i noen områder i påsken, så jeg og Patran tok med oss Ronja og Bella til Gjøvik på tirsdag. Trivelig tur langs Mjøsas strandpromenade med hele 5 stolper klikket inn på statistikken.


Påskens favoritt dag 

steiner

Det har vært mange fine dager i påsken. Patran har vært hjemme og vi har tatt oss flere dagsturer for å lage oss noen gode dager å hygge oss med. Vi har vært på Rytterager og Mølen i tillegg til stolpejakten. Bilder fra Mølen kommer i morgen, bare å glede seg. Jeg tok en tur alene ned til Borgenvika for å se om det hadde kommet noen blåveiser.


Påskens irritasjon 

æ

Var når jeg skulle handle og jeg ikke lenger fikk rabatten med Æ på Rema. Nei for jeg måtte binde bankkortet mitt til appen, og ikke nok med det, jeg måtte gjøre det via Vipps! Jeg har ikke Vipps og jeg skal ikke ha det bare for å få denne rabatten. Nei jeg kunne ha med meg telefonen da og scanne strekkoden i appen. Nei skal de gjøre ting så tungvindt for at en skal få noen kroner rabatt, så kan jeg handle på Kiwi jeg for der er det Trumph når jeg betaler med bankkortet mitt uten noe om og men. 


Påskens arbeid 

Jeg har hatt fri fra betalt jobb hele påsken, men det har blitt litt golvvask og klesvask denne påsken. Nå er isen forsvunnet fra gårdsplassen og da blir det en håndfull eller to med grus inne når hundene tørker. Men stort sett så er de nede til de er sånn nogenlunde tørre, slik at jeg ikke får alt opp. Hundegården har fått en liten shinning og teppene er luftet. Vannskålene er satt ut igjen og klare for vann når jeg begynner på jobb igjen etter påske.

blomstervern

Bella derimot har gjort en ekstra innsats som gartner hos mamma denne påsken. Jeg trodde egentlig hun hadde lagt gartnergesjeften på hylla, men skjærtorsdag gravde Bella opp alle tulipanløkene som var langs husveggen hos mamma. Godt hjulpet av Tessy til å lure unna noen løker, så det en stund mørkt ut. Men jeg fikk samlet sammen noen av dem og mamma gravde de ned igjen og satte nettingkasse over. Så får vi se om den overlever påsken.

Påskens anbefaling 

Bare å nyte litt påskegodt og appelsiner, sola som skinner og morgener uten vekkeklokke.

Påskens generelle tips 

2 kommentarer:

  1. Vilket fint foto på ormvråken!
    Ha ha... ja vissa trädgårdsarbetare vill man helst inte ha hjälp av. Hoppas tulpanerna tar sig igen :)

    Ha det gott!

    SvarSlett
  2. Det är mäktigt med rovfåglar. Jag blir alltid extra nyfiken när jag ser dem. Vet inte egentligen varför de intresserar mig så mycket men tror det är för storleken :) .

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...