fredag 16. april 2021

Fem en fredag #15 Konsumtion

kalv

Uka er over og det ser jammen ut som våren skal starte for fult også. Hr Yr sier i det minste det, så får vi se om det slår til. I natt var det fire kalde grader, så akkurat mye vår er det ikke. I morgen tenkte jeg å late som det er vår i det minste. Jeg skal pakke ut drivhuset og se hvordan det blir, må vel lage litt på plenen for å så festet sokkelen slik at det ikke blåser ned i elva første uka.

kalv

Vad för ”onödigt” skulle du köpa om du hade obegränsade resurser?
Tror vel ikke jeg hadde kjøpt så mye unødvendig egentlig, hadde vel kanskje unnet meg noe luksus med velvære og det er vel egentlig ikke unødvendig?

kalv

Vad skulle du inte köpa för alla pengar i världen?
Det er mye jeg ikke vil ha, mange færre ting jeg vil ha. 

kalv

Konsumerar du någonting mer än vad du tror andra gör?
Nei jeg bruker vel heller mindre av ting enn det andre gjør. Jeg er ikke opptatt av mat og klær, så det blir ikke mer enn jeg må ha for å ikke fryse eller være sulten. Jeg kjøper kanskje mer bøker enn andre gjør.

kalv

Vad är något du sällan lägger pengar på?
Støtte til det ene og det andre, tigging og loddsalg, alkohol og fancy mat. 

kalv

Finns det något du köper till andra, men aldrig till dig själv?
Jeg kjøper så si aldri noe til noen andre, det er julegaver til nær familie og bursdagsgave til ungene og foreldrene mine. Jeg er liksom ikke slik person som gir bort ting uten at det er noe.

kalv

Siden det er fredag er det også Fem en fredag med Elisa Matilda . Om du går inn på hennes side så kan du se flere som er med på dette her, kanskje det frister deg også? Det er fem spørsmål om deg og livet ditt som du noen ganger må tenke litt over før du svarer. Da er det bare å slå seg løs på dagens spørsmål...

7 kommentarer:

  1. Fina bilder! Intressant att läsa dina svar. Är lite lika när det gäller alkohol, jag köper det väldigt sällan. Jag är lite pryltrött, borde rensa ut. Någon dag.... trevlig helg!

    SvarSlett
  2. Jag tycker det är roligare att köpa till andra än till mig själv. Tycker det är lite jobbigt med alla välgörenhetsorganisationer skickar ut tiggarbrev. Som världförälder betalar jag en summa varje månad och det räcker, med tanke på min pension. Ha en bra helg!

    SvarSlett
  3. fina bilder som vanligt. jag köper en del böcker som jag behöver för olika ändamål men jag skulle inte säga att jag konsumerar böcker. det är något annat. ofta är det roligt att ge bort böcker däremot

    SvarSlett
  4. Nothing like farm animals. I was raised on a dairy farm. Milked cows twice a day.

    Love your questions and answers. Thought provoking.

    Have a fabulous day and weekend. ♥

    SvarSlett
  5. Så fina bilder, så precis som man vill se det i verkligheten.
    Nej, jag lägger inga pengar på flärd heller. Visst tar jag ett glas vin till maten. Men det är allt.
    Gynnar inga välgörenheter mer än att jag skänker kläder till Kvinnojouren och gör jobb för Mer Organ Donatione.

    SvarSlett
  6. Pengarna går till kläder, mat, en del teknik och ibland någon resa inom eller utom landet. Allt det är nödvändigt för att jag ska må bra och noga inräknat i min budget. I stort sett ingen lyx och den alkohol jag konsumerar är knappt mätbar (inte ens en flaska vin om året). Jag använder pengarna till det jag själv vill och tycker att jag har det bra :D

    SvarSlett
  7. Det var inte mycket varmare här i Stockholm heller. Konstigt nog var det kallare söder om huvudstaden än norr om den. Det brukar vara tvärtom.

    Vilka häftiga bilder på kossorna och kalven. Jag förstår att mat inte står överst på din lista. Det är ju inte lätt att äta upp det man har fotat och lagt upp på bloggen;-)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...