fredag 12. november 2021

Alla krossade hjärtans dag

Alla krossade hjärtans dag, då gick mitt hjärta i tusen bitar.

Jeg visste ikke at denne dagen fantes, kanskje den bare finnes i Sverige? 


"Det kändes som att någon slitit hjärtat ur kroppen. I dag firar vi alla krossade hjärtans dag, en motreaktion till alla hjärtans dag. Men hur läker man ett hjärta som har gått i tusen bitar?"

Vi har vel alle fått hjertet vårt knust en eller flere ganger opp gjennom livet. Det gjør ikke noe mindre vondt neste gang det skjer heller, men det gjør litt mindre vondt etter hvert. Forskning viser at folk blir fortere seg selv igjen og kan glede seg over livet, finne seg en partner, rett og slett fortsette dagliglivet, raskere etter ett dødsfall enn etter å ha blitt dumpet av en partner. Ved dødsfall er alt endelig, men ved brudd kan de beholde håpet om at partneren kommer tilbake til dem, slik at livet kan fortsette som før.

Sara Madeleine kommer med ny bloggutmaning. "Ny månad och ny daglig utmaning. Jag känner mig hedrad att ni är så många som deltar varje dag. Just du som liksom blivit veteran här, eller du som deltagit några gånger. Även du som deltar för första gången, det är jätteroligt! Utmaningen är och förblir för dina villkor och det är viktigt för att det ska vara roligt. Kom ihåg att du ska länka till utmaningen i dina inlägg så fler hittar hit."

1 kommentar:

  1. Jag har inte hört talas om den dagen heller så kanske är den ganska okänd här också. Mitt hjärta brast säkert någon gång i ungdomen men lagades ganska snabbt igen. När min man dog var nog mitt hjärta det enda som inte brast. Det var ju inte olycklig kärlek utan en helt annan förlust.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...