onsdag 7. september 2022

Høststemning

soloppgang

Det er ikke noe som er så fint som morgener om høsten. Ja så sant det ikke regner da, for regnvær skal det ikke mye til for å slå. Men en soloppgang om høsten har stort sett et rødlig skjær, akkurat da sola skal til å komme over horisonten. Sånn nest før og akkurat.

soloppgang morgenstemning

Det er bare akkurat da det er som finest, 3 minutter seinere er hele sola framme over kanten og lysskjæret er blitt et helt annet enn den røde himmelen.

soloppgang morgenstemning

Det fine med soloppganger, det finnes ikke to like. Akkurat som solnedganger. 

Soloppgang høststemning

Sist uke var det veldig stemningsfylt når jeg dro på jobb. Jeg hadde litt god tid, så jeg stoppet innimellom for å ta noen bilder med mobilen. Jeg tenkte ikke på å ta med meg kamera når jeg dro hjemmefra, men telefonen min er ikke så verst å ta bilder med egentlig,

Soloppgang høststemning

For et par år siden var jeg med på en fotoutfordring med ett bilde hver dag for et gitt tema. Jeg tror jeg ble med på litt over 100 bilder, også ble det liksom borte. Men til neste år så kunne jeg faktisk tenke meg å prøve å få til hele året. Du må ha startet i februar seinest for å kunne bli med, så jeg er litt seint ute i år.

Soloppgang høststemning

Men når jeg tar slike stemningsbilder så er det jo litt morsomt å kunne linke de opp til et tema som andre også knytter seg til. Det er jo veldig forskjellig hvordan folk tenker så det finnes vel ikke ett tema som har samme bildet kan jeg tenke meg.

Soloppgang høststemning

Det som egentlig ble den største utfordringen sist så vidt jeg husker var at listen over temaer var svensk, med en god del svenske ord jeg ikke egentlig skjønte hele betydningen av. Du kunne lage deg noen egne temaer gjennom året, men det kokte liksom litt bort i kålen og brått hadde det gått så lang tid at jeg hadde blitt strøket av deltakerlista. 

Soloppgang høststemning

 Det er så mye jeg har lyst til og så liten tid å fordele det på, så en må nok prioritere litt. Men det er utrolig hva man får til om man vil. Det er jo stort sett det en ikke har så lyst til som blir prioritert bort. En god stund var jeg med på Gems Weekly, men hun som arrangerte det ville ikke fortsette, så da døde det ut.

Soloppgang høststemning

Alternativt kan jeg gå for dagens bilde bare. At jeg rett og slett skal poste ett bilde hver dag som jeg er godt fornøyd med. Et bilde jeg har tatt den dagen, uten noe temaliste. Kanskje ta bilde ut av et vindu hver dag. Eller inn ett vindu. Eller rett og slett dagens selfie... alternativene er mange når man har fantasi. 

8 kommentarer:

  1. Dagens bilde er jo et helt greit tema? Flotte bilder.

    SvarSlett
  2. Soluppgångar och solnedgångar är ofta fantastiska och snart hinner jag ut och se dem också. I alla fall soluppgångarna för på kvällen orkar jag sällan gå ut. Vackra bilder även på de dimmiga motiven och mobilen gjorde ett bra jobb. Jag gillar verkligen bilder där solen nästen bryter igenom dimman.

    SvarSlett
  3. I'm so ready for autumn. Beautiful shots. You live in paradise.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  4. You're right. And we put more pressure on ourselves than we have to. Maybe the lady that dropped the project was right. Maybe she re-prioritized. I should. My favorites are the morning fogs over the fields. That is exactly what it is like here now.

    SvarSlett
  5. Those are all amazing photos, beautiful!

    SvarSlett
  6. Some stunning images here - the sky is so beautiful!
    Thank you for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2022/09/the-next-generation.html

    SvarSlett
  7. Those photos are beautiful. I do like to take sunrise and sunset photos. Some of the best were on a Baltics cruise when we were sailing early morning through the Stockholm archipelago. I also got some good ones of the Midnight sun in the Arctic Circle. (It was actually 1am)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...