søndag 18. september 2022

Blåbærturen

blåbærtur

Når Hr Yr sier at det skal bli solskinn så må man ut på tur. På lørdagen var det regn nesten hele dagen, så da var det godt å ha en plan på søndag. Kenneth og Ingrid hadde planer om blåbærtur, så da ble jeg med.

blåbærtur

Når frokosten var spist og nista laget så plukket jeg dem opp for å sette kursen mot Strømsoddbygda. Vi parkerte i skråningen bak Luserud, vippet sekken på ryggen og bærplukkeren i hånda. Hundene fikk hvert sitt tre de ble bundet i, så kunne de spise de blåbærene som fantes i nærheten.

blåbærtur

De var ganske systematiske for å få med seg all bæra.

blåbærtur

Jeg har egentlig ikke tålmodighet for bærplukking, men jeg er god på å ta bilder da. Noe må man jo finne på fram til nista skal spises. Jeg fikk plukket omtrent 3 liter i løpet av turen, så jeg var veldig fornøyd jeg. Da har jeg blåbær til å ha på isen i vinter. 

blåbærtur

Bæra var stor og søt, så det gikk realt å få med seg noe.

blåbærtur

Det var mange andre som var ute i samme æren som oss denne dagen, for det var flere biler som passerte og rumper i været i lyngen bortover.

blåbærtur

Hailey skotter etter mer bær når de nærmeste var spist opp.

blåbærtur

Kenneth og Ingrid var nok litt ivrigere enn meg til å plukke, men så var jo jeg mer med for turen sin skyld enn for bæra.

blåbærtur

Bøtta fylles raskt opp når de er to som tømmer der.

blåbærtur

Pink gjeter den andre bøtta så ingen skal stikke av med den.

blåbærtur

Serverings tid

blåbærtur

Virket som Pink forventet noe annet enn blåbær

blåbærtur

Alle skal få...

blåbærtur

Merkelig nok klarte Hailey å holde seg like hvit hele dagen, men Bella fikk en skikkelig blåbærflekk på hofta innen vi var ferdige med blåbærturen.

blåbærtur

Min egen variant av visa til Alf Prøysen. Alf Prøysen hadde mange godmodige visesnutter og fortellinger. Dagens unger har virkelig gått glipp av mye, tror ikke mange kan disse sangene lenger. Eller har hørt om karakterene som vi vokste opp meg i vår ungdom. Verden har gått videre sier dem, men burde vi ikke tatt med oss det hyggelige?

border collie

Det var en deilig høstdag at Kenneth sa til Ingrid
Nå går vi ut i skauen for det er så mye bær
Så får vi med oss mamma og Bella og Hailey
For det er nok å ta av det er mange tuer der
Men vi må ha en plukkekopp og den må være stor
Så stormet alle sammen inn i kjøkkenet til mormor
Og Kenneth fikk et melkespann og Ingrid fikk et krus
Og jeg fikk en melkekopp og et kremmerhus
Så fløy vi opp i Strømsoddbygda i en glad og vilter flokk
Og Pink fløy sist og skulle plukke i et lokk
Så kom vi opp i skauen og så kom vi til ei slette
Der var det bare blått i blått så langt du kunne se
Så satte vi oss ende ned så spiste vi oss mette
Så fant vi oss en tue hver og ropte fritt for den
Nå ser vi hvem som først får fullt nå setter vi gang
Og over hele sletta sa det kling og pling og plang
Først sang det i et melkespann så klang det i et krus
Det danset i en kopp og raslet i et kremmerhus
Men fra den minste tua sa det plingeling i flokk
For oppi den satt Pink og plukket i et lokk

blåbærtur

Men plutselig så hørte de det raslet bakom trærne
Jeg tror det er en bjørn sa Ingrid, jeg vil hjem uhu
Det er nok kanskje bjørn sa Kenneth ja okse er det gjerne
I hvert fall er det sikkert at det kanskje er ei ku
Det beste er sa jeg, og så seg listig om,
At vi går pent og stille ned den vegen hvor vi kom
Først gikk Kenneth med et melkespann og Ingrid med et krus
Og Bella med en kaffekopp og Hailey et kremmerhus
Men Pink som sistemann gikk ikke stille nok
Der ringlet det av tjuefire blåbær i et lokk
Så kom det no'bak Kenneth det braket så i kvisten
Så spratt det fram et loddent dyr fra blåbærlyng og bar
Og tenk så var det hytteeieren, du som ville leke sisten
Han hadde luktet sporet så han visste hvor vi var
Så lekte vi en stund og spiste hele koppen tom
Og siden gikk vi hjem og trommet trommelommelom
Ja' vi tok bilen fatt og spiste nista vår ved Nedre Kollsjø'n 

* *


4 kommentarer:

  1. You sure have lots of fun adventures and those fresh berries look great!

    SvarSlett
  2. Flott versjon av blåbærvise! Ja, den ble spilt i radioen mange ganger, og den var en del av min oppvekst også. Prøysen er nok ikke det dagens barn og unge hører på nei. Det er som du sier at det er noe de går glipp av, og det er synd. Flotte blåbær.

    SvarSlett
  3. Now I want blueberries so we can make blueberry muffins. Yummy. What a fun day.

    The pups were having a great time too. As long as they are with their peeps they're happy.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  4. Det ser ut att ha varit en skön dag och med trevligt sällskap. Jag tror att alla hundar gillar blåbär och det är bra för de är avgiftande och bra för lite dåliga magar. FIna bilder från er mysiga blåbärstur :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...