onsdag 16. oktober 2024

Høstens første snøfall

 høstens snøfall

Lørdagen startet i solskinn og rim etter nattens kuldegrader. Jeg måtte ut med kamera for å ta noen bilder, før sola smeltet rimet, eller at regnet kom og vasket det bort.

høstens snøfall

Jeg hadde tenkt meg på tur, men Hr Yr hadde meldt regn hele dagen, så jeg var litt usikker på om jeg ville rekke noen tur i sola som dukket opp litt uventet.

høstens snøfall

Patran skulle jobbe tidlig, så hun dro før jeg fikk spist frokost. Jeg skulle innom Chilli i løpet av dagen, så da kunne jeg likegodt ta turen fra Sokna. Men jeg måtte spise først. Alltid lurt å spise for brått blir det langtur når jeg labber i vei.

høstens snøfall

Jeg måtte bare forevige noen sopper som startet som bitte små.

høstens snøfall

Slike spindelnett er vel noe av det som gjør seg bra ut om høsten. Når rimet eller dogget legger seg rundt trådene så alle kan se dem.

høstens snøfall

Innen jeg hadde spist frokost og sett på Vokteren og Forræder på tv så hadde det begynt å regne, og regnet var godt ispedd sludd. Jeg så meg ut en ny tursti som jeg aldri hadde gått tidligere med utgangspunkt på toppen av Juvbakka.

høstens snøfall

Jeg visste veien til venstre ikke gikk så langt for jernbanen og veien krysser enden av Langvannet. Men hadde sett på kartet at det gikk en sti i enden av veien ned til vannet.

høstens snøfall

Det snødde mer og mer etterhvert, langt mer enn det gjorde når jeg dro hjemmefra.

høstens snøfall

Greit å ha gått der, men det er nok ikke en runde jeg kommer til å gå igjen.

høstens snøfall

Tipper det er få andre enn jegere som bruker denne veien.

høstens snøfall

Veien ble egentlig dårligere og dårligere før den til slutt ble til en sti.

høstens snøfall

På andre siden av jernbanen var det ei grind, så jeg regnet med at det var ei grind på den siden av jernbanen som jeg var på også. Da var det jo enkelt å lage seg en runde tilbake til bilen.

høstens snøfall

Snøen holdt seg mest i lufta, det la seg ikke mye på bakken.

høstens snøfall

Jeg ble litt overrasket da stien ikke endte opp ved ei grind, men i et hull i gjerdet isteden. Ja bortsett fra den øverste tråden. 

høstens snøfall

Det var et oversiktlig strekke så jeg fant ut at vi kunne gå langs sporet til vi kom til grinda.

høstens snøfall

Vi hadde kommet et godt stykke fra veien så det var ikke noe problem å høre om det kom tog da vi skulle krysse.

høstens snøfall jernbane

Har du tatt toget mellom Oslo og Bergen så har du passert her.

høstens snøfall

Når vi kom gjennom grinda gikk veien fram til enden av Langvannet og vi kunne følge stien som de fleste fiskerne bruker. Man kommer ikke lenger enn bort til jernbanen langs vannkanten der, så det er nok få uten fiskestang som bruker den.

høstens snøfall

Det trenger ikke være solskinn på alle turer, men det blir litt triveligere på tur om den skinner.

høstens snøfall

Varga kjente helt klart lukta av ett eller annet, da skal hun først fram og har glemt alt med å gå pent i bånd.

høstens snøfall

Snart er det is på vannet og man kan finne fram skøytene

høstens snøfall

I enden av stien der det ikke var noe grind var det skilt om at man ikke kunne krysse jernbanen.

langvannet høstens snøfall

Jeg hadde ikke tenkt meg tilbake den veien jeg kom fra, så det var ikke noe problem.

høstens snøfall

Nei vi hadde tenkt oss tilbake til den andre veien vi kom inn på tidligere.

høstens snøfall

Da passerte vi et par hytter, eller om det var hus er jeg ikke så sikker på. Det var i postkasse i veikanten, så det kan hende det var ei hytte og ett hus.

tyttebær høstens snøfall

Det snødde ganske tett en stund

høstens snøfall

Når vi nærmet oss bilen så kom det skikkelige snøfiller, men utover ettermiddagen gikk det over til regn.


6 kommentarer:

  1. Such wonderful frosty photos. I sure hope we don't have any snow this year.

    SvarSlett
  2. Usj, jeg vil ikke ha snø enda. Frost er magisk vakkert når det legger seg på blader og blomster.

    SvarSlett
  3. Vilken tur att du hann ut innan rimfrosten försvann. Inte så kul att gå i regn och snöblask men det blev ju inte så dumt i alla fall. Här har det bara kommit några enstaka snöflingor förra veckan men nu ska det bli varmare så det dröjer nog innan vintern kommer hit. Men fjällen är i alla fall vita och fina :D

    SvarSlett
  4. It looks like a cold but beautiful walk.

    SvarSlett
  5. What a beautiful way to capture the first snowfall!
    I wish I was right there with you, walking those trails and seeing the frost and cobwebs sparkle.
    Sounds like Varga had a blast too!

    Loving your stunning photos as always, Lillian.

    SvarSlett
  6. Thanks for joining Angel Brian's Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...