fredag 4. oktober 2024

Nytt fjøs

 hereford ammeku kalv

Bonden og bondekona har fått seg større fjøs. Nå har kuene og kalvene blitt hentet inn fra skauen og kan nyte fjøslivet framover.

hereford ammeku kalv

Vi kom etter at middagen var servert på ettermiddagen. 

hereford ammeku kalv

Virket som de gamle kuene var godt fornøyd med det nye fjøset også. Ikke bare kalvene som ikke husker stort annet enn grønne enger i sommer.

hereford ammeku kalv

Fjøset ligger ikke lenger på vei hjem fra barnehagen for Sofie. Nei nå må vi kjøre forbi hjemme for å komme til fjøset. Det er ikke så langt, men det er nå en omvei. Men når man ser på Sofie når vi er i fjøset og hvor mye hun koser seg med dyra. Ja så kjører jeg gjerne litt omvei  på vei hjem jeg.

hereford ammeku kalv

Litt gøy å se hvordan oksekalvene følger med på henne når hun går forbi dem og skal sjekke litt, og ikke kommer rett bort til dem som hun pleide å gjøre i vår.

hereford ammeku kalv

Det var en genial løsning med denne verandaen, så de som ikke er så høye kan få full oversikt. Ikke sikkert det var hensikten, for bonden ser over alle kuene uten å klatre opp. Men Sofie storkoste seg med utsikten.

hereford ammeku kalv

Kanskje det var denne som hun hadde så veldig god kontakt med i vår. Det var en av kalvene som kom løpende når hun viste seg ved gjerdet. 

hereford ammeku kalv

Spørs om jeg må se tilbake på noen gamle bilder for å sjekke ørenummeret. Da ser en om det er den samme kalven. Lurer på om det var 2434....

hereford ammeku kalv

Imponerende at de holder seg så hvite i ansiktet. Det er mer enn jeg klarer iløpet av den dag.

hereford ammeku kalv

Jeg må innrømme at jeg rister litt på hodet når folk poengterer at det ikke er noe rart om unger er redde for hunder. "De er jo like store, eller større enn ungene" Ja også? Man trenger ikke være redd for noe som er større enn seg...

hereford ammeku kalv

Sofie tar seg god tid med hver enkelt

hereford ammeku kalv

Se som hun koser seg

hereford ammeku kalv

Når jeg ymter frampå om å finne bilen og kjøre hjem for å lage litt middag... nei, da starter hun på ny runde igjen. Gratulerer med nytt fjøs, det er definitivt godkjent av minibudeia. 


Tix og Mumi var ute i hagen. Sofie lurte på om vi ikke kunne gå for å hilse på dem også. Så da ble det sånn.

sau sauer lam lamunger

Vi måtte jo sjekke de nyklippede sauene også. Nå var de krit hvite og klare for høsten som kommer.

sau sauer lam lamunger

Nysgjerrige på hva vi holdt på med.

sau sauer lam lamunger

Jeg sa hun kunne komme litt nærmere så jeg kunne hjelpe henne med å klø seg, men hun ville klare seg selv.

sau sauer lam lamunger

Sauer er hyggelige dyr, de har sine personligheter alle sammen.

sau sauer lam lamunger

Både kuene og sauene kan gå ut og inn som dem vil.

sau sauer lam lamunger

Det er så trivelig når de kommer til gjerdet når vi kommer og lurer på om vi vil kose litt. Den til venstre er veldig kosete.

sau sauer lam lamunger

Takk for titten, vi kommer igjen vi veit du.




2 kommentarer:

  1. Ja, jeg ser at hun koser seg sammen med dyra. Hun er så heldig som kan se så mange forskjellige dyr.

    SvarSlett
  2. All of the animals are so adorable and I love how the calves come over to see sweet Sofie!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...