torsdag 6. april 2023

Påsketur til Bårnåsåsen

 golden retriever leonberger

Det ble en skikkelig lat mandagsmorgen. Da var det skikkelig feriestemning og jeg kom ikke igang med noen verdens ting egentlig, før klokka var blitt ett omtrent.  Litt smådisig og ikke knallsol, men varmt nok å gå i ullgenser.

leonberger golden retriever

Jeg hadde ikke så mye hverken mål eller mening med turen da jeg gikk hjemmefra. Jeg så at det ikke var så veldig trafikk på riksveien, så jeg satset på å krysse den. Så endte det opp med at jeg fulgte jernbanelinja selv om veien var rimelig sølete.

skautur

Men klinete blir jo hundene bare de går fra veien og opp til gårdsplassen hjemme også. Så da er det bare å la det stå til.

skautur bårnåsåsen

Jeg snakket med en jeg passerte som kom skauleis, han kunne bekrefte at skaran holder, så en kan gå hvor en vil. Så når veien sluttet, ja da la vi i vei mot Bårnåsåsen. Det fantes ikke et fotspor innover på snøen som hadde kommet for mange dager siden.

skautur bårnåsåsen

Det var bare noen gamle revespor som krysset fram og til bake til tider. Et par elgspor som var fra før siste snøfallet. Og skaren holdt både meg og hundene.

skautur bårnåsåsen

Helene harefrøken hadde også gjort noen runder for en god stund siden.

skautur bårnåsåsen

Hadde jeg hatt behov for truger så kunne jo ikke Hailey ha vært med på tur.

skautur bårnåsåsen

Jeg er glad jeg er i såpass god form at jeg kan gå dit jeg vil i det terrenget jeg vil uten å pese som en hvalross og grue meg til morgendagen. Ankelen er problemfri siste året, så kanskje jeg ikke merker noe mer til den.

skautur bårnåsåsen

På toppene begynte det jammen å våres i solhellinga.

skautur bårnåsåsen

Toppen ble nådd og jeg kunne skue oppover Soknedalen.

skautur bårnåsåsen

Ikke så aller verdt nedover Soknedalen heller.

skautur bårnåsåsen

Med så fine forhold så blir det til at man knipser mange flere bilder enn man egentlig trenger. Men det er bedre med et bilde for mye enn ett for lite.

skautur bårnåsåsen

Jeg gikk helt bort til hytta på toppen. Der var det noen som hadde satt noen planker på kryss i døra, så folk ikke skulle gå inn. Det er alltid noen besservissere som liksom skal "skåne" andre folk. Den stengingen der holdt i allefall ikke noen dyr ute.

skautur bårnåsåsen

Fortsatt like hjemmekoselig der, med ferdig dekket bord.

skautur bårnåsåsen

Utsikten er upåklagelig i alle retninger.

skautur bårnåsåsen

Jeg valgte en annen rute tilbake for å få en runde ut av det.

skautur bårnåsåsen

Man trenger ikke å dra på fjellet for å nyte hvite urørte vidder så langt øyet kan se.

skautur bårnåsåsen

Godt sola ikke steika fra skyfri himmel, da hadde jeg nok sliti med å komme meg tilbake til veien. Snøen begynte å gi etter i solhellingene og en stund tråkket jeg gjennom tredje hvert skritt.

skautur bårnåsåsen

En stund var det best å trekke ned i gropene der sola ikke hadde fått så  godt tak.

skautur bårnåsåsen

Vi skrådde utover mot jernbanen, da fikk vi utsikt rett hjem.

skautur bårnåsåsen

Rett over hodet til Hailey bor jeg. Helt derfra hadde jeg gått. Jeg fant ut at jeg skulle holde ytterkanten bortover, for der hadde jeg ikke gått tidligere. Jeg har stort sett holdt meg innafor og mot Gardhamarmarka når jeg skal gå hjem igjen. Artig med forandring. Den store furua på enden av gruppa var neste mål.

bårnåsåsen skautur

Når jeg kom dit viste det seg at noen hadde laget ei huske og hengt opp der.

bårnåsåsen skautur

Noen hadde til og med tatt seg bryet med å lage turbord der. Hadde det vært endel grøvre trær inærheten kunne man tatt en hengekøye tur dit.

bårnåsåsen skautur

Jeg skrådde rett ned lia, for å komme tilbake til veien. Jeg hadde ikke spist på en stund så jeg fant ut at det var greit å lage seg litt middag snart.

bårnåsåsen skautur

Stoler man på magefølelsen så kommer man tilbake samme sted som man gikk opp, til tross for at man kommer fra en annen kant.

tog jernbane bergensbanen

Fortsatt god påske!





6 kommentarer:

  1. När skaren håller är det härligt att vandra iväg över alla öppna ytor och att kunna gå där man inte har tagit sig fram förut. Vilken fin promenadrunda det blev. På bänkarna kunde du sitta och se nästan ända hem till dig och det vore väl inte så dumt med en kopp kaffe just där :D

    SvarSlett
  2. Skaren holder nok ikke så lenge til hvis det blir mildt til uka. Det er flott utsikt i området der du gikk på tur.

    SvarSlett
  3. Still a lot of snow and the cottage looks fantastic

    SvarSlett
  4. Those views are something and that picnic table does look like it's ready for Spring or Summer! Thanks for joining our Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett
  5. Wow such stunning views and I love all the untouched snow, what a wonderful place to walk xxx

    SvarSlett
  6. I still see a lot of snow!
    The views are breathtaking!

    Happy Easter, Lillian

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...