fredag 7. april 2023

Skitur på Breivannet

breivannet skitur border collie

Nok en herlig påskedag og planen var lagt dagen før. 

breivannet skitur

Jeg lånte med meg Pink på skitur. Med det flotte påskeværet som har vært i år, så må man benytte anledningen til å være litt aktiv utendørs. Jeg hadde lyst på skitur etter gåturen på skaran dagen før.

breivannet skitur

 Problemet var bare at Pink ikke skjønte hvor vi skulle. Det var jo ingen løype ute på vannet. Så hun snudde seg stadig for å se på meg om vi var på riktig vei liksom.

breivannet skitur

Men det ble nå en god runde langs kanten for å få noen kilometer på ski. Snøtt 5 kilometer ble det totalt.

breivannet skitur

Pink er bittelitt oppgitt over meg og den fotograferingen min. Det ble ikke noe særlig bedre av at jeg møtte på kjentfolk ute på isen heller. Jeg sto vel kanskje et kvarter eller så å snakket med dem, da var det nok altså, mente Pink. 

breivannet skitur

Jeg hadde parkert på dammen, så vi gikk nedover langs land der før vi holdt andre siden av vannet oppover. Når jeg går runder så er det liksom litt mer ryddig å gå med klokka og sola og alt annet som går i runder. Det blir liksom så bakvendt å gå motsatt vei.

breivannet skitur

Det var en god del pilkere ute på isen, men det var ingen store mengder med fisk ved noen av dem.

breivannet skitur

Det var ikke mye drahjelp å få i dette flate terrenget, jeg hadde håpet på litt fart egentlig.

breivannet skitur

Spørs om jeg hadde fått mer utbytte om jeg hadde hatt med meg en elghund på isen. Nederst i vannet var det mange krysninger med elg.

breivannet skitur

Men nysgjerrig er hun i det minste... Et gammelt båthus måtte sjekkes.

breivannet skitur

Så kunne vi sette kursen mot neste gruppe med pilkere

breivannet skitur

Jeg prøvde å fortelle Pink at dette var skiløype, men hun var ikke enig i kvaliteten og trakk like dårlig som tidligere på turen.

breivannet skitur

Da tok vi noen sveiper opp på land, så vi fikk litt nedoverbakke og fart ut på isen til tider.

breivannet skitur

Det var noen oshull midt på isen. 

breivannet skitur

Når vi krysset oss tilbake over isen for å finne bilen igjen, var jeg sikker på at vi gikk på baksiden av ei øy... men så feil kan man altså ta.

breivannet skitur

Så lenge en har ski og snøen bærer, da er det bare å krysse fingrene for at det er framkommelig helt til du treffer vannet igjen. Det så ut til at Pink likte dette veivalget bedre enn den flate isen. Hun så kanskje fram til å finne ei skiløype å følge...

breivannet skitur

Vi fant fram og så var det straka vegen tilbake til bilen.

breivannet skitur

Ingen panikk på de andre pilkerne om en pilker er borte. Ser ut til at det er en stund siden han gikk gjennom isen, for hullet er ganske tett blitt.






4 kommentarer:

  1. Vilken härlig skidtur, även om draghunden kan behöva träna lite på att just dra :D Men han hade ju också en del klagomål på att det blev en del stopp av olika anledningar. Nu vet jag inte om jag skulle våga mig ut på isarna längre. Det såg lite läskigt ut med hålet mitt i sjön men du har säkert koll på läget.
    Glad påsk!

    SvarSlett
  2. Pink and you seemed to have had a good time out in the snow. Nice.

    SvarSlett
  3. You sure do have lots of Winter there and I'm glad to see you are enjoying it on your outting.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...