søndag 2. april 2023

Påsketur til Rytterager

 rytterager

Når man har påskeferie så må man vel feriere? Siden jeg er ganske glad i senga mi, ja så blir sånn ferie på dagtid. Jeg har jo tross alt overnattet et par netter på hyttetur i år allerede. Så min første ferietur gikk til Rytterager med hundene i går.

rytterager

Det så ut til at det var hogget en god del der i vinter. Jeg så ikke umiddelbart hvor det var hogget, men det så jeg på veien tilbake til bilen.

rytterager

Vi parkerte på Byggern på Vik som vi pleier og gikk ned til Tyrifjorden.

rytterager

Vi hadde ikke gått langt nedover veien før vi så syrinen med store grønne skudd. Blåveisen hadde kommet med blader, så jeg var nok noen uker for tidlig ute om blåveis var grunnen til å gå der.

rytterager

Ole Rytteragervei virker som en hyggelig vei å bo i, ja om man ser bort fra alle parkeringsforbudtskiltene og privat vei skilter. Brått er det kanskje ikke så hyggelig å bo der...

rytterager

Det obligatoriske bilde når man går ned denne veien.

rytterager

Tenk å være kun noen mil hjemmefra og her er det praktisk talt vår, ikke snø omtrent og mange varmegrader. Fuglene kvitret og jeg fikk virkelig en vårfølelse.

rytterager

Jeg er der et par ganger i året eller så. Som regel er det endel folk nedover der, men i dag var det veldig få jeg møtte på. 

rytterager

Litt spent på om det blir satt opp stolper på de samme stedene som i fjor. Eller om det blir stolpejakt i Hole i det heletatt. 

rytterager

Når vi kom ned til Tyrifjorden var den fremdeles islagt. 

rytterager

Men badesesongen øynes... Det er åpent vann ved land inne i vika, så Hailey og Bella fikk slukket tørsten.

rytterager

Om du ikke har vært der tidligere er det bare å ta turen. Det er nydelig og fredfylt der. 

rytterager

Det er ikke mye grus og sand på stranda rundt Rytterager, bare innerst i vika er det sand.

rytterager

Om du er interessert i steiner så er det mye fasinerende typer av stein i området.

rytterager

Det blir en god del bilder av steiner i dette innlegget. De er verdt å dokumentere så mange forskjellige steiner det er å finne på strendene rundt denne halvøya.

rytterager

Hailey øyner bademuligheter før turen er over.

rytterager

Det er endel flått på disse kanter, så det er greiest å ta turen vår eller høst om man har med hunder.

rytterager

Om det er en geologs drøm å være der veit jeg ikke, men jeg koser meg i alle fall. I dag har det vært en ny tur i flott vær et annet sted. Det kommer til å bli en aktiv påske med slikt vær som Hr Yr varsler framover. Man trenger ikke dra på fjellet i påsken.

rytterager

Det gjorde noe at det er såpass lite vann, da kommer mange av steinene fram, som vanligvis ligger under vann.

rytterager

Jeg hadde håpet på litt mer is som hadde blitt knekt opp av vind og mildvær, men jeg var nok litt tidlig ute i år.

rytterager

Jeg håper på en normalsommer i år, med normal vannstand og sol, regn når det trengs og opphold med sol når jeg skal noe. Jeg har jo planlagt noen litt væravhengige aktiviteter som jeg har fastsatt dato på allerede.

rytterager

Er det ikke rart at noen steiner er helt runde, mens andre har huller og de tredje har mange skarpe kanter? Naturen er finurlig. I år er planen om å ikke gå på tur på samme stedet to ganger, så får jeg se om jeg klarer det. Ja de daglige lufteturene med hundene må jo bli på kjente stier, men ellers håper jeg å få til litt variasjon.

rytterager

Det går ikke ann å følge vannkanten rundt, så noen steder må man gå lenger opp for å komme fram.

rytterager

Før man igjen kan sette kursen mot vannkanten.

rytterager

Det blir litt skarpt motlys når de ligger is og sola skinner, så det er ikke så enkelt å få tatt optimale bilder. 

rytterager gjettegryter

Her var fjellet fult av små gjettegryter.

rytterager gjettegryte

Det er her man ser resultater av naturens krefter over tid.

rytterager

Jeg rakk ingen tur på skøyter i år, jeg er nok litt i overkant glad i veldig tjukk is før jeg beveger meg utpå den. Og skøytebaner er jo ikke noe gøy å gå på.

svane rytterager

Det fløy en svane forbi, og på turen hjemover så kom jeg over mer fugler. Så det blir nok et eget innlegg om påskens fugler. På veien utover kjørte jeg forbi en flokk med grågås som beitet på et jorde på Røyse. Da må man jo stoppe å ta noen bilder.

rytterager

Vi nærmet oss ytterste spissen og det var fremdeles overraskende mye snø der. Skaren bar, så vi slapp å vabbe oss fram.

rytterager gjettegryte

Der var det ennå flere gjettegryter.

rytterager gjettegryte

Det heter kanskje ikke det når det er hull tvert gjennom steinen?

rytterager leonberger golden retriever bading

Endelig ble det bading på jentene!

rytterager leonberger

"Hva mener du med å svelge unna?"

rytterager

Nok en fasinerende steinvariant.

rytterager

Skjulte skatter i en ellers grå stein.

rytterager

Jammen sto steinigloen fremdeles

rytterager

Når jeg kom litt lenger bort så jeg hvorfor det var så mange fjær i vannet...

rytterager

Her ser du hvor lite vann det er i fjorden, jeg har gått her en vår som vi måtte ta av skoene for å komme rundt fjellnabben.

rytterager

Mini Trolltunge

rytterager

Området er fredet, så du kan ikke plukke med deg steiner.

rytterager

Jeg liker sånt jeg da.

rytterager

Her kan du gå for å ta bilder en hel dag og fremdeles se noe nytt.

rytterager

Så nærmet vi oss fuglene som koset seg i iskanten.

rakle pollen

Raklene er på bristepunktet for å slippe ut pollen

rytterager

Jeg pleier å svippe bortom hula når jeg er nedover der. Men her var det blitt forandring gitt. Nå skjønte jeg etterhvert hvor alt tømmeret hadde kommet fra.

rytterager

Nå trenger du ikke vite om hula for å finne den, så synes den på lang avstand.

rytterager

Jeg var litt redd for at stien opp til bilen igjen var blitt full av kvister og greiner, men det hadde den ikke. Ellers hadde det blitt fryktelig tungt å komme seg opp til Byggern igjen.

rytterager

Nede i vannkanten satt det to damer og hadde kaffeslabberas i sola.

rytterager

Det er mange pene steder langs Tyrifjorden.

rytterager

Jeg hadde tenkt å sette meg litt, men i og med at det satt to stykker der å skravlet gikk jeg heller opp igjen til bilen.




6 kommentarer:

  1. Beautiful lake after melting snow. Great photos.

    SvarSlett
  2. That looks like an amazing and fun trip, well, expect for the ticks. That was a fun photo of the swan flying by.

    SvarSlett
  3. Så fine bilder. Der var det mye fin stein. Skulle gjerne hatt med noen av de hjem.

    SvarSlett
  4. It looks cold but very pretty. We just had another 8 inches of snow on the weekend, but it is melting. Around here, now is not a good time for vacation because the weather changes so much.

    SvarSlett
  5. Tack för en härlig och spännande tur med massor att titta på och förundras över. Runt Storsjön (min sjö) finns det också många olika sorters bergarter och stenar men jag tror att det var ännu fler varianter här. Tänk vad naturen kan skapa :D Premiärdopp för hundarna blev det också och de ser inte ut att frysa. Eller dopp kanske var lite för mycket sagt. De stod i alla fall en liten bit ut i vattnet och drack.

    SvarSlett
  6. What a fabulous adventure and the snow is melting and the sun is shining. I'm sure you and the pups had a great time.

    I love the shot of the bird the best. A great capture.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...