tirsdag 4. april 2023

Inn i Ådals dype skoger

sperillbanen istapper

Dokumentasjon er viktig når man er på tur. Man lever lenge på minner, men når man foreviger dem lever de lenger...

 sperillbanen tunell

"Fortell meg hvorfor jeg er overrasket?" hørte jeg Ingrid sa bak meg. "Nei, det er vel typisk turvalg for mamma..." mente Kenneth. Jeg hadde nemlig invitert Dua mi med følge på Duas aller første skautur. Viktig å bli introdusert til friluftslivet så tidlig som mulig. 

vindfall

Sist jeg var her var det fin åpen vei, så egentlig var det ikke min feil at vinden hadde blåst overende noen svære trær midt i stien opp fra parkeringen. Jeg hadde sagt fra om at vi trengte annet framkomstmiddel enn vogn til Sofie, så jeg hadde ikke dårlig samvittighet for at det ble noen små hindringer i veien. Om det ikke er bart så må vi håpe at skaren holder, hadde jeg også sagt. Veldig mye informasjon i forkant til meg å være.

sperillbanen

Avlikevel stilte Kenneth i joggesko. Men han hadde medbragt egen skotømmer med jevne intervaller. Skaren var ikke like hard til tider. Med Dua mi på magen så var det jo ikke fult så enkelt å tømme skoene selv.

dua mi

Ellers så var alt utstyret for en påskeutflukt intakt. 

border collie

Pink var lettere oppgitt over å måtte gå i bånd i det villniset av en skau vi forserte. Jeg må jo si meg litt enig, fleksiline var kanskje ikke helt optimalt i dag.

elgragg

Det var mye elgragg langs stien.

sperillbanen

Etter noen strevsomme høydemeter var vi oppe på den gamle trassen til sperillbanen. Skaren var hard og det hadde tråkket noen andre bortover dit vi skulle.

sperillbanen istapper

En tre fire hundre meter er vi framme ved tunnelåpningen i fjellet.

sperillbanen istapper

Det er en opplevelse å være der, de er i konstant endring. Det er nok endel som vet om stedet, for på vei tilbake til bilen møtte vi to grupper som kom mot oss på stien.

sperillbanen istapper

I fjor når jeg var der, var det ikke på langtnær så mange eller så høye istapper som på søndag.

sperillbanen istapper

Denne gangen var det ikke så enkelt å bevege seg inn i tunnelen som sist. Nå var det veldig mye is som skrådde innover i fjellet og var veldig glatt. Det rant vann alle steder, så det ble riktig polert der med de skoene vi hadde. 

sperillbanen istapper

Godt istappene var solide så en kunne ha noe å støtte seg til. Jeg hadde spurt om Kenneth kunne ta med seg arbeidslyset sitt, for det er faktisk helt svart inne i tunnelen. Den gjør en liten sving på seg like etter inngangen og da er det kjekt med godt lys om man skal ta noen bilder.

sperillbanen istapper

Og bilder ble det! Jeg dro dit for å ta bilder, de andre dro dit for å få en opplevelse for dagen. 

sperillbanen istapper

Jeg tok bilder både på vei inn og på vei ut igjen, så det ble vel omtrent 150 bilder av istapper. 


I toppen er istappene helt klare og det ligger vann i hulrom. Hver gang det drypper fra taket så ser en bevegelse inne i isformasjonen. Ingrid er omtrent like høy som meg, så de største var godt over to meter.

sperillbanen istapper

Pink ble sluppet løs, det er liksom ikke landskapet å bevege seg i bånd der. Det var trangt nok å ta seg fram til tider, uten å passe på andre.

sperillbanen istapper

Første hinder forsert

sperillbanen istapper

Slik bare fortsatte det et godt stykke innover. Godt det ikke hang istapper fra taket, da måtte vi hatt hjelm.

sperillbanen istapper

Skulle vi se noe så var det bare å henge på Kenneth. Jeg hadde med litt lys, men den sluknet rimelig kjapt.

sperillbanen istapper

Om man tok på dem så var de egentlig ikke så fryktelig kalde. De var våte og glatte. Man fikk et litt seigt belegg liksom på fingrene, så mineralene tøyt ut av fjellet.

sperillbanen istapper

Man måtte praktisk talt smyge seg fram og innimellom knakk en istapp som man dultet borti.

sperillbanen istapper

Jeg synes is er flott, så en gang skal jeg til Alta og overnatte i ishotellet der. Kanskje neste år...

sperillbanen istapper

Tronstol. Hadde ikke Sofie vært opptatt med å spise og sovne etterpå, så kunne vi tatt en kongelig seanse. Men det var endel vann i rillene, så da hadde hun vel blitt litt våt også.

sperillbanen istapper

Lenger innover ble det stabil temperatur og istappene forsvant mer og mer. Det var bare noen få som kom ut av tunnelveggen etterhvert.

sperillbanen istapper

Minner fra en tid med drift i tunnelen var det hele veien innover. 

sperillbanen istapper

Mineralene henger i tunneltaket. 

sperillbanen istapper

Siste isformasjon på vei innover


Pink er skeptisk til slike ting som stikker opp av golvet

sperillbanen istapper

Innesrst ved potetlageret var det en vanntank som samlet sammen alt vannet fra taket. Hva det vannet blir brukt til er jeg lettere usikker på.

sperillbanen istapper

På vei tilbake når vi nærmet oss utgangen igjen var det som å komme til Mumidalen og Hatifnattene.

sperillbanen istapper

Før vi kom så langt slo Kenneth av hodelykta, og noe så svart tror jeg aldri jeg har sett tidligere. De kaller det svartenatta, men natta er lys i forhold.

sperillbanen istapper

Krystallklar

sperillbanen istapper

Flott lokasjon for en fotoshoot

sperillbanen istapper kjærlighet

Kjærligheten blomstrer

sperillbanen istapper

Morsomt å være på tur med de som poserer og ikke skyr kamera

sperillbanen istapper

Ingrid knipset løs, så de var nok fornøyd med søndagens turmål

sperillbanen istapper

Pink var ganske ivrig på å komme seg ut igjen. 

sperillbanen istapper border collie

Vi pleier jo ikke å suse så veldig når vi er på tur

sperillbanen istapper

Kunne sikkert blitt der en time til, til tross for at vi brukte omtrent halv annen time der.

sperillbanen istapper

Det blir nok Sankthans før de forsvinner i år.

sperillbanen istapper bordercollie

 Hva suser dere med egentlig? 

sperillbanen istapper

Det var skikkelig varmt å komme ut igjen i sola, men det merket ikke Dua mi. Hun hadde sovet en halvtimes tid allerede på armen til pappa'n. 

vindfall

Rart de ikke har kappet denne buske i flere deler når de først har felt den over veien opp til tunnelen. Når vi skulle til bilen igjen så valgte vi andre siden av buska, da var det litt enklere å komme seg fram enn der vi valgte å gå opp.







11 kommentarer:

  1. What breathtaking images, thank you for sharing such Wonders!
    Have a Happy Easter
    Daniela @ ~ My little old world ~
    P.S. I was persuaded to be a follower of yours, but given I was mistaken, from now I'm following you with much joy!

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av istappene. Det var utrolig mange av de der.

    SvarSlett
  3. Wow, vilket ställe och vilka fantastiska istappar. Kul att få hänga med men jag önskar att jag hade varit med på riktigt. Hur mycket som helst att titta på och jag hade nog fotat lika mycket som du :D Värt lite svår terräng för att ta sig dit.

    SvarSlett
  4. Peculiar nature phenomenon. Never seen anything like that before. Not even in photos.

    SvarSlett
  5. WOW, those ice formations are amazing and the photos are too. I'm glad you had a terrific time.

    SvarSlett
  6. The pictures are beautiful and made me freezing ! I don't like snow and ice ! I should have been born in a warm country ! Unfortunately I only could read not even half of your post, the rest was not translated ! Lazy Google !

    SvarSlett
  7. The anonymous above is me !

    SvarSlett
  8. Your photography is amazing. You and your camera love each other. Wow.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  9. Those pictures are all so beautiful!

    SvarSlett
  10. I worried for your baby, but only because I've never been on such a hike, and I'm sure you know what you're doing. Such scenery is awesome. Thanks for sharing!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...