fredag 25. januar 2019

Blodmåne


Jeg har ikke mye data i abonnementet mitt på telefonen, for jeg bruker telefonen stort sett som telefon og litt snap. Jeg tenkte bare å se hvor mye jeg egentlig går i året. Og allerede nå så har jeg gått mer enn jeg trodde. Jeg har heller ingen "venner" på garminlista, så dette er bare for meg selv. 


Det er turen og har man hunder så blir det tur om det regner eller er solskinn. Tror ikke en hadde hatt hund jeg om en ikke hadde satt pris på turene. Men regnværstur er ikke for min del for å si det sånn. Spennende å bruke på ukjente steder så en kan se på kartet etterpå, og ikke minst at en enkelt kan finne igjen bilen. Har spart meg for mange skritt å ha med klokka når en blir litt usikker på korteste veien til bilen når lysta på hjem kommer.


En liten sjekk i januar på hvor mye jeg egentlig går... I 2019 skal jeg bruke GPS klokka ved alle turer og målet for 2019 er 1500 kilometer. Opprinnelig var det 1000 kilometer, men når jeg så hvordan jeg lå ann hittil i år, så justerte jeg det litt opp. 


Hittil i år har jeg gått 10 mil, til tross for forkjølelse og en litt småkald periode. Jeg tømmer ikke klokka hver dag, men når den nærmer seg lite strøm så den skal lades, da er det greit å tømme den først tilfelle det skulle skje noe så det plutselig ble borte.


Det blir hverken det ene eller det andre om det går greit eller skeis. Kun for dokumentasjonen sin del. Jeg liker turer, jeg liker fotografering, hundene må ha aktivitet, så da blir det fort noen kilometer.


Og apropos fotografering så måtte jeg jo prøve meg på litt månefotografering igjen når den nærmet seg full og det var spådd blodmåne igjen.  Måneoppgangen varer ikke mange minuttene, så det er ikke så lang tid en har på seg før hele månen er over åsryggen.


Grytidlig mandag 21. januar 2019 passerer Månen inn i skyggen fra Jorda. Resultatet er en total måneformørkelse som er observerbar i sin helhet fra hele Norge. Det blir lenge til neste gang, så benytt sjansen om du kan! To lyssterke morgenplaneter hilser også på.


En måneformørkelse oppstår når Sola, Jorda og Månen er på linje i verdensrommet og Månen ligger helt eller delvis i skyggen fra Jorda. Hvis hele Månen befinner seg i helskyggen (også kalt umbraen), får vi en total måneformørkelse. I tilfellene der helskyggen bare dekker en del av Månen, er formørkelsen delvis/partiell. Hvis Månen utelukkende passerer gjennom Jordas halvskygge (penumbra), får vi en såkalt penumbral formørkelse.


En måneformørkelse oppstår når Sola, Jorda og Månen er på linje i verdensrommet og Månen ligger helt eller delvis i skyggen fra Jorda. Hvis hele Månen befinner seg i helskyggen (også kalt umbraen), får vi en total måneformørkelse. I tilfellene der helskyggen bare dekker en del av Månen, er formørkelsen delvis/partiell. Hvis Månen utelukkende passerer gjennom Jordas halvskygge (penumbra), får vi en såkalt penumbral formørkelse.


Husk fortiden, legg planer for fremtiden, men lev for i dag. For i går har vært og i morgen vil kanskje aldri komme.



God helg!

2 kommentarer:

  1. Så flink du er som kommer deg ut på tur hver dag. Når en har hund så må en jo det, så det er en fin motivasjon.
    God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde nok vært mer væravhengig om en ikke hadde hatt hun ja.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...