lørdag 5. januar 2019

Linjevollen rundt


På jakt etter Helios... Hver dag kjører han over himmelen, fra øst til vest, i en vogn som blir trukket av fire hester. Om natten seiler han på sin båt på Okeanos tilbake til sitt utgangspunkt. Helios blir fremstilt med flagrende hår som solstråler.


Det er lenge siden det har vært besøk av Helios her nå, og når en i tillegg bor på måsasia så ser en ikke sola fra november til februar. Tenk de har mer sol i Lofoten enn det jeg har hjemme. Når jeg er så heldig å ikke skulle noe i dag ble det tur med hundene i solskinnet på andre siden. Hadde egentlig tenkt å gå runden om hengebrua, men da så det ikke ut til at jeg hadde fått særlig med solskinn på meg. 


Var litt usikker på om det var brøytet innover i skauen, men satset på at det var gjort i tilfelle noen skulle bruke hyttene sine i julehelga. Det er nemlig litt i meste laget å vabbe seg fram i snøen her, selv om det ikke er så mye snø heller.


Andtjern, jeg har aldri sett ei and der, men elg har jeg sett et par ganger. Veien var brøytet innover etter bommen, så det var godt å gå innover i solskinnet. Det var nærmere varmegrader innover og det var bare å nyte varmen. 


Noen hadde satt opp en gapahuk siden sist jeg hadde gått her. Måtte tenke etter, var det så fryktelig lenge siden jeg hadde tatt meg en tur da? Kom fram til at det måtte det ha vært, for jeg var ikke innover her i høst eller sommer, så da ble det fort ennå en høst siden jeg hadde trasket innover i skauen der.


Langbord og masse ved, så her er det bare å flytte rett inn. Litt dårlig med sengsplass, men sitteplasser var det rikelig med.


Når vi kom litt utenfor sentrale strøk så slapp jeg hundene løse. Veien over til Linjevollen var ikke brøytet, men en bil hadde karvet seg fram i løssnøen så det var greit å følge bilsporene det stykket,


Når vi kom opp på Linjevollen så var det slutt på sola. Det burde jeg egentlig ha tenkt meg, for veien nedigjen går på baksiden av Seterkollen og da blir jo ikke sola høyt nok på himmelen ennå i år. Men siden vi var over halvveis, så fortsatte vi så vi fikk en runde av det. Sånn fram og tilbake tur er ikke så gøy synes jeg.


Lyslinna blir passert to ganger i løpet av turen og hytta ligger på en liten kolle like ved mastene. 


Fra hytta og nedover igjen var veien brøyta og der hadde tydeligvis sola eller vindværet tatt tak flere ganger. For der var det skikkelig holkeføre en stund. Mounty kom på stive bein nedover bakken og unngikk såvidt å ikke ligge langflat når han skulle stoppe ved meg,


Veien snor seg fram mellom en bekk og en bergnabb, så det er greit å gå her isteden for å kjøre bil. Hadde blitt langt å rygge for å få passert her om en hadde møtt noen.


Når skauen åpner seg og vi er nede ved neste bom ved Holvland, så fikk vi et glimt av sola igjen. Denne runden er vel ei mil og med dagens føre så ble det vel et par timers tur totalt.


Her bor der folk året rundt, her er det mye mer avsides enn hos meg. Flott utsikt til tross for at det bare er i en retning.


Temperaturen holdt seg nære null i høyden, tror nok det nærmet seg kram snø i sola, men når vi kom nedover mot bygda igjen så kom kuldegradene krypende.


Nede ved den gamle Gardhammarsaga sto både kvister og lastebærer parkert, klare for en liten innsats i skauen over helga. Etter sporene å dømme så hadde de vært innafor Hovland også. Så jeg får kanskje sjekke det ut en dag med solskinn,


Jeg veit ikke om de akkurat hadde startet eller om det hadde vært tømmerbiler og hentet tømmer, men det var ikke mye som lå på tømmervelta i dag.


Med 90 meter sikkerhetsone på denne her, så er det bare å skygge unna når den starter opp.


Lettere småkjølig hus ser det ut til, istappene på taket er lengre enn det det er snø på bakken.


Når jeg nådde veien langs jernbanen så beit det godt i kjakan, så da kunne jeg tenkt meg mer klær enn de jeg hadde som jeg tidligere på dagen syntes var for tjukke. Noen grader forskjell med andre ord.


Vel hjemme ble det litt kos med Patran før det var på tide med en liten handletur, i samme slengen som hun skulle til pappa'n sin igjen Det er ikke ofte jeg handler mat i helgene, men nå var det vel tomt for det meste både i skuffer og skap, kjøleskap og fryser. Bilen trengte bensin, greit med ikke helt tom tank når temperaturen svinger og kondensen blomstrer på tanken. Litt greit å ha litt brus også når en skal ta livet litt med ro... Blir vel ikke det i morgen heller tenker jeg, får sjekke Hr Yr og se om han har godlaget til for litt fotografering, eller så blir det bare tur med hundene. 


Forøvrig så er jeg ferdig med alle 2018 bildene som jeg har tatt, så etter innlegget for et lykkeligere liv i morgen så blir det bare nye bilder. I morgen er det forøvrig EFIT igjen, så da satser jeg på en litt aktiv dag med litt variasjon. Ja sånn for underholdningens skyld... 

Ha en flott lørdagskveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...