søndag 6. januar 2019

Liste #1


Det her gjør meg lykkelig akkurat nå. Oppgaven denne uka var å sette opp en liste over hva som gjør meg lykkelig, så skulle jeg gjøre ett av punktene hver eneste dag.


Ja så var jeg igang da, med å få meg et lykkeligere år enn i fjor. For såvidt skulle ikke det så veldig mye til, men en må jo ha trua da. Det blir litt feil å sette opp en liste over hva som jeg kan gjøre for å være lykkelig. Hverdagslykken for min del handler mer om hvem jeg omgås enn om hva jeg gjør.

For å føle lykke er kanskje litt et definisjonsspørsmål også. Lykke er det glede, eller er det mer enn glede? Lykke er det bare å være tilfreds og fornøyd? Jeg har hatt noen innlegg her tidligere om hvordan en kan styre tankene sine. Om en tenker bare negativt og er sur så blir gjerne ting i samme tralten også. Men om en har innstillingen om ting blir bedre og at en gjør det beste ut av det, så løser det seg stort sett ganske greit.

Kontakt med ungene gjør meg glad, men de er jo så store nå. Egne familier som prioriteres, for de skal jo ikke bo hjemme for alltid. Tror ikke jeg hadde vært særlig lykkelig om alle tre bodde hjemme når de nærmet seg førti liksom. Men at de holder kontakten setter jeg pris på. Jeg merker det er litt tomt når Patran er hos faren sin, men da velger jeg å fokusere på meg selv. Da kan jeg gjøre hva jeg vil, spise hva jeg vil og rett og slett bare være skikkelig egoist.

Jeg kunne satt meg ned og vært lei meg for at hun ikke er her hele tiden, jeg kunne sutret og blitt skikkelig deprimert om jeg valgte å synes synd på meg selv. Jeg kunne gått rett i kjelleren og ikke sett noen lyspunkter i det hele tatt. Men jeg velger å se det positive i det, velger å holde fokuset på det positive. Jeg velger å ikke la meg bli skikkelig lei meg for at ekteskapet gikk adundass, I etterpåklokskapens navn så var det jo ikke bra i utgangspunktet, men så er det denne hverdagstralten da som en så lett bare følger med strømmen og egentlig ikke tenker så mye over. Men sånn er det vel med mange ting i livet. Om man bare hadde visst på forhånd så var det mye en ikke hadde gjort, men kanskje mer en hadde gjort som en ikke gjorde.


Det som for øyeblikket gjør meg skikkelig, ja for å kalle det lykkelig da, så er det dyra mine. De betyr mye for meg og de er alltid i nærheten. Jeg kunne ikke hatt et liv uten noen dyr i det hele tatt. På en måte så gruer jeg meg litt til å bli så gammel at jeg kanskje ikke er i stand til å ta vare på et dyr. For når en har dyr så har en et ansvar, en kan ikke gjøre som en vil. Man må faktisk planlegge om en skal være borte mer enn en arbeidsdag. Man må rett hjem etter jobb. Har en vært borte hele dagen kan en ikke være borte hele kvelden. Jeg har tatt et valg som gjør meg lykkelig, jeg har dyr. Ikke ett dyr med sju dyr. Sju stykker som er avhengige av meg. Sju stykker som gir meg glede og energi, trøst og selskap. Sju stykker som stiller opp når jeg trenger det.


Jeg finner stor glede i å ta bilder. Nesten hva som helst å ta bilde av på en måte. Jeg tar mange bilder, mengder med bilder. Det var derfor jeg begynte å blogge, for å ha et sted å vise fram bildene mine. Det optimale er å ta bilder om høsten på fjelltur med hundene. Men jeg ville ikke hatt høst året rundt, nei jeg må ha variasjonene med årstidene. Forandringene i naturen. Om en tar bilder på samme stedet hver dag, så blir ikke bildet det samme. Motivet og ikke minst lyset endrer seg. Noen ganger har jeg tenkt på å ta bilde ut av vinduet på samme klokkeslett hver dag, for å se hvor mye forskjell det egentlig er. Ja for siden jeg har dyr så kommer jeg jo hjem så si til samme tid hver dag. Eller om jeg gjør det hver søndag for eksempel. Da er jeg jo alltid hjemme.

Jeg har det bedre i år enn jeg hadde det i fjor, men meningen med dette er vel å få det ennå bedre... så vi får se da hvor det bærer i vei utover i året.


Vil du være med på årets utfordring?
Hver søndag klokka 12 kommer en ny liste, vil du være med på denne utfordringen og skape deg et lykkeligere liv?  Forhåpentligvis blir listene like godt gjennomtenkt alle som en. Nytt år, så 2019 har jeg skikkelig trua på! Vil du være med så skriv en kommentar i kommentarfeltet.

2 kommentarer:

  1. Det låter ju jättebra att satsa på att bli lyckligare. Jag är gärna med och följer dina listor.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...