lørdag 7. september 2019

Høsten bjudar på


Søndag kveld og jeg fant ut at jeg har vært fryktelig effektiv i dag, så jeg og Hailey kan slappe av med god samvittighet. Jeg har fremdeles ikke tv som virker, men har funnet en lang kabel, så jeg skal bytte ut den gamle for å se om det hjelper. Gjør det ikke det så må jeg vel ringe reparatør.


Klær er vasket og hagemøbelen ryddet sammen på verandaen, nå er liksom høsten her og sola går så tidlig ned at det er ikke lenge den er på verandaen. Fikk lest ut ei bok jeg har holdt på med noen dager, suset litt rundt på nettet, tatt inn noen av blomstene i verandakassene som jeg tror vil klare seg inne så de kan plantes ut igjen til sommeren.


På ettermiddagen gikk jeg runden rundt hengebrua med Tessy og Mounty, så er unnskyldningene for sommeren over, så nå er det inn i vante hverdagsrutiner igjen. Når jeg gikk tur tenkte jeg på at jeg egentlig ikke har noe som helst planer for 2020, så da tror jeg at jeg lar det bli med det. Jeg skal ha et planløst år til neste år, bare ta ting som det kommer. Kan bli spennende å se hvor lenge det går. Jeg er litt impulsiv, men har vel erfaring med at ting glir litt lettere dersom det er en liten plan i bunnen på hvordan ting skal gjennomføres.


Da jeg kom hjem fra jobb på mandag var det startet med årets tresking. Været er fortsatt varmt så det ble tur på jordet i halmen med hundene. Da skal jeg si deg de storkoste seg. Jeg hadde med kamera så det ble en haug med bilder som kommer seinere. Bella ble like vill som de andre når hun skjønte poenget med å løpe i halmen.



Tirsdag og så si ferdig med månedsavslutningen for min del. Det er mange borte i starten av uka, så da får jeg ikke så mange fakturaer i retur før på fredag regner jeg med. Da blir det litt jobb igjen før jeg er helt ferdig.


I mangel på hot handsome handy man i dag så plasserte jeg pappa på taket for å dytte ned kabelen fra parambolen. Jeg gikk på loftet for å dra den til andre siden av huset og tre den ned i røret som kommer igjen i stua. Nok engang i mangel på en hot handsome handy man, ble pappa plassert i stua for å dra ut kabelen fra veggen. Resultatet ble fortsatt ingen tv som virker.


Så var det bare å ringe viasat for å høre neste trinn i framgangsmåten. Der traff jeg ei skikkelig brøfjøl! Det har jeg aldri gjort tidligere på kundeservice der. 


17:32 Velkommen til Viasat. Jeg heter Johanna
Hva kan jeg hjelpe deg med?

Meg 17:32 Jeg har en parambol som ikke mottar satelittsignal. Jeg tror jeg må ha nytt hode, da ledningen er byttet og det virker forsatt ikke

Johanna 17:33 Okei. Har du et abonnements- eller parabolkortnummer tilgjengelig?

Meg 17:34 xxxxxxxx

Johanna 17:35 Har du fått gradene til parabolen?

Meg 17:35 Den har virket hele tiden før den plutselig ikke virket lenger. Den sitter fast

Johanna 17:36 Okei, for det kan også være en justering (selv om den sitter fast). Du kan teste å bytte hode, men det er også mulighet for at det bare er en justering som trengs.

Meg17:36  Fremdeles må må det en repratør hit for å fikse det. Hodet er 30 år så det er kanskje på tide med ett nytt?

Johanna 17:38 Ja du kan bestille et nytt til 299,-.

Meg 17:39 Hvem monterer det og stiller det inn da?

Johanna 17:39 Det er uten montering. Du kan bestille en motering til 1699,-.

Meg 17:40 Så dere har ikke servicemann som kan ta en vurdering? Jeg kan ikke vite hva som ikke virker

Johanna 17:42  Jeg vil anbefale å bestille et serviceoppdrag i steden for. Da vil montøren også justere på parabolen, det koster 1549,-.

Meg 17:42 Hvorfor sa du ikke det med en gang da? Da gjør jeg det. Tar det lang tid før han kommer?

Johanna 17:43 Tar ikke lang tid. Montøren ringer deg i løpet av få dager så avtaler dere en tid.

Meg 17:43 Flott! (Tror ikke hun skjønte at jeg var ironisk)

Johanna 17:43 Da legger jeg opp det :) Hvilken adresse skal montøren komme til?

Meg 17:44 xxxxxxxx

Johanna 17:44 Flott, da fikser jeg det! Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med?

Meg 17:45 Nei ikke foreløpig :)

Johanna 17:45 Da får du ha en fortsatt fin dag videre :)


Det tok altså et kvarter å få til noe som kunne blitt gjort på 2 minutter. Vet jeg kunne ringt isteden, men av erfaring så lykkes jeg bedre med chattefunksjonen de har på servicer rund om. Om jeg treffer totalt amøbe folk så har jeg lett for å bli både spydig og usaklig etterhvert og gjerne legge på før jeg får det som jeg vil. Erfaringsmessig så blir nummeret du ringer fra blokkert om du legger på for mange ganger uten å si "ha det bra" først.


Så med min selvinnsikt som har blitt rimelig bra etter som årene har gått, så velger man de løsningene man oppnår mest med på lang sikt. Mennesket kan handle klokt på tre måter: Ved ettertanke, det er den edleste, ved å efterape, det er den letteste, og ved erfaring, det er den bitreste...


Jeg har lovet jeg ikke skal klage, men onsdag da bøtta regnet ned igjen! Jeg er så lei regn, for det er ikke bare litt duskregn, nei det kommer virkelig ei bøtte eller to hver gang! Lita skulle egentlig hatt innsamling på skolen i dag også, men den ble avlyst. Nytter ikke gå rundt i regnvær å riste på sparegrisen og få folk til å være vennlige i plaskevær. De var på tiggestien i går også, så da var jeg og hentet henne ved halv ti tiden. Glad jeg slapp det i dag.


Poteter, salat og pepperbiff ble det til middag, fyr i ovnen og kos med Netflix. Så nå er det virkelig sein høst stemning. Med skikkelig gråvær så er det ganske mørkt inne også når en kommer hjem fra jobb. Tre og en halv måned så går det mot lysere tider igjen. Nå småharker jeg ikke lenger, men hoster og har hatt feber i flere dager. Nei jeg har ikke målt den, men en merker at en har feber serru uten å bruke termometer.


Forkjølelsen er litt opp og ned, i dag har den vært helt ille med hosting. Så torsdag kveld når det var teorioppstart på valpekurset som Bella er påmeldt så var jeg glad det var mange kjente og at jeg hadde med meg en bunke Repsil. Feberen kom og gikk på jobb i dag også, så det var helt greit at månedsavslutningen nærmer seg ferdig. Det var også stor mediedekning av hundesaken som har tatt helt av. Grensen til Sverige og Danmark er stengt for norske hunder til det er avklart hva slags sykdom dette dreier seg om. Alle arrangementer til helga er avlyst og det er bare å håpe på at med en vaksine så er alle sikre igjen. Jeg tror noe av dette er som fugleinfluensaen, en storm i et vannglass. For hadde det vært veldig smittsomt så hadde det vært mer enn 20 hunder som hadde dødd.


Fredag og ferdig på jobb, regnvær og fyr i ovnen, turen med hundene unnagjort og  en klesvask er hengt til tørk. Så venter jeg på denne servicemannen da for å få igang tv'n igjen. Han skulle komme mellom 12-16, men det begynner å bli noen timer siden. Jeg sendte han ei melding når det var i overkant seint å komme, da svarte han at nei det var til uka det. Jeg skulle ha fått beskjed. Nei, jeg har ikke fått beskjed! Kanskje jeg får tv så jeg får fulgt med på adventskalenderen på tv i desember om jeg er heldig?


Så kom lørdag med laber form fortsatt, labert vær, og alt annet var egentlig labert også. Har ikke hostet fult så mye, men mer snørr som ikke kommer ut, men bare blir langt inni nesa. Ringeriksdagen som jeg hadde tenkt meg en tur på ble skrinlagt. Nei hvem gidder tusle i byen i regnvær? Om det ikke bøtter ned så rusker det ganske javnt. I morgen er det spådd sol, så jeg får være litt mer effektiv da, om formen er bedre. Nå synes jeg absolutt jeg har vært småhanglete lenge nok. Kos dere i helga, jeg må en liten tur på Kiwi i ettermiddag for å handle litt til i kveld og i morgen.


Bella fire måneder og jeg kan fremdeles løfte henne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...