fredag 12. juni 2020

Fem en fredag #24


Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”?
Ta de er vel på stadiet at jeg vil gjerne, men det er ikke så ofte det blir noe resultat. Det har vært mange prosjekter som dør under veis på en måte. Akkurat nå er det sitrontrær som jeg har i kjøkkenvinduet. 


I år  har det bare blitt en eneste tomatplante som ble stor nok til å plante ut i hagen.


I min verandakasse har jeg sådd blomkarse som skal bli tre meter lang iløpet av sommeren, sto det på posen. Det går smått ennå vil jeg si.


Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?
Jeg vil ha en stor gammeldags hage med trær, lysthus og steinlagte stier, en hagedam med fisker og mange blomster som dufter godt. Det er mye jobb og jeg anskaffer meg litt etter litt. I fjor kjøpte jeg meg en hageportal.


Hur kryddar du helst din mat?
Jeg bruker mye paprika, løk og hvitløk. Basilikum og rosmarin til enkelte kjøttretter.


Vad för typ av växter gillar du bäst?
De som klarer seg godt på egenhånd, helst stauder eller trær. Vekster som det ikke gjør noe om jeg glemmer å vanne på en uke.


Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?
Pandora, det er et spennende navn. Husker det var et hørespill på radioen når jeg var liten som het Pandoras eske. 


Det er Elisa Matilda som stiller spørsmålene, gå inn på hennes side så kan du se andre som også er med på denne utfordringen.

4 kommentarer:

  1. Pandora, vilket spännande växtnamn! Den vill jag se. ;)

    SvarSlett
  2. Vilken vacker portal! Jag har inga gröna fingrar och inget tålamod heller, men jag tycker mycket om att beundra andras trädgårdar.

    SvarSlett
  3. Det dröjer nog inte så länge innan du har massor av krasse i blomlådan. Jag skulle också vilja ha växter som mer eller mindre skötte sig själva. Jag har pelargoner i blomlådor och urnor och måste vattna dem varje kväll när det är så här varmt.
    Ingrid

    SvarSlett
  4. Pandora, det är skatter och hemligheter, det!
    Trevlig lördagskväll!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...