fredag 15. januar 2021

Fem en fredag #2 Nonsens

 spettmeis

Meiser på fuglebrettet har mamma og pappa mange av. Flere forskjellige og noen ganger andre fugler også. Jeg foret fuglene tidligere, men etter at jeg fikk tre katter så gjorde jeg ikke det lenger. De er skikkelige drapsmaskiner på både fugler og mus, så det er greit å ikke "servere fuglene på et fat" til dem. 

kjøttmeis

Jeg har et stort tuntre, så jeg har lyst til å lage meg en foringsplass der, men da må jeg ha stige for å få fylt opp matstasjonen. Det er ikke så praktisk, men det hadde vært veldig hyggelig å kunne sitte på verandaen og ta bilder av forskjellige fugler som benytter seg av slike fasiliteter. Kanskje til neste høst?

spettmeis

Spettmeisa er monogam og paret holder sammen i territoriet til den ene dør. Enkefuglen blir relativt raskt erstattet av en yngre fugl eller blir jaget bort av et yngre par. Perioden like etter at ungene forlater familieflokken er svært viktig for de unge. De må raskest mulig finne et territorium og en partner. Det er imidlertid ikke enkelt fordi voksne forsvarer eget territorium aktivt ved å jage enhver inntrenger. Fra midten av august til ut i oktober er konfliktnivået høyt, og det kan foregå harde fysiske kamper. Å finne et ledig område er et kappløp med tida, og først til mølla-prinsippet gjelder. Mange av de unge som ikke blir etablert den første høsten, farter omkring innenfor store områder uten å forsvare arealet. Det er beregnet at under halvparten av disse overlever vinteren.

spettmeis

Spettmeisa er en akrobatisk fugl, som klatrer like godt oppover som nedover trestammer og er den eneste norske fuglen som kan klatre nedover med hodet først.

spettmeis

Nå er det fredag og det er bare å lade opp til ei helg. Det skal bli skikkelig godt kjenner jeg, for de to siste ukene har det jammen gått i ett. Det er litt brå overgang med å jobbe mot tidsfrist, for så brått å ha levert fra seg regnskapet til revisor. Da er det bare å vente på dommen. Men fredag da er det også Fem en fredag hos Elisa Matilda og jeg er med i dag.

svartmeis

Svartmeisa hevder territorium i hekketida. Etter å ha fått ungene på vingene, farter paret omkring i nærområdet uten å forsvare territoriet. Mange par er imidlertid stedtro og hekker i samme territorium gjennom flere år. Territoriene er små, trolig ikke med større radius enn cirka 100 meter. Svartmeisa sees ofte i blandede meiseflokker i vinterhalvåret. Flokkadferden hos svartmeis er ellers lite kjent, men undersøkelser fra spanske fjellskoger viser at paret holder sammen om vinteren.

blåmeis

Det er Elisa Matilda som har 5 en fredag. Jeg har vært med på dette her litt til og fra siste året. Det er ikke alltid skrivelysten har vært der med de spørsmålene som har dukket opp. Om du går inn på hennes side så kan du se flere som er med på dette her, kanskje det frister deg også?

blåmeis

Vilken vara tror du mest sällan köps i en matbutik?

Det må være noe spesial mat som bare brukes til visse årstider. Men kanskje de til gjengjeld selges mye når det er etterspørsel.

blåmeis

Hur ser din morgonrutin ut?

Min hverdag eller helg er ikke totalt forskjellige. Jeg står opp, slipper ut hunder, går på badet for å ordne meg, slipper inn hunder og gir de mat før jeg spiser frokost selv. Om jeg skal på jobb drar jeg halv sju, om jeg har fri så står jeg ikke opp før klokka ni.

kjøttmeis blåmeis

Vad blev förra årets bästa köp?

Ja hva kjøpte jeg meg egentlig sist år... Jeg kan ikke huske at jeg har kjøpt noe "stort" sist år. Det var jo et år som man ikke foretok seg særlig av noe, så da trengte man ikke mye. Men jeg tror kanskje det må være mine nye vanntette tursko, som kan brukes på vinteren også.

kjøttmeis

Om du fick ett års gratis förbrukning av något, vad skulle det vara?

Den her var ikke så enkel. Jeg bruker veldig lite av det meste egentlig. Men for å frotse litt så måtte det bli kokosboller. Sånne tynne skjøre som en må holde forsiktig i når man spiser dem, sånne myke som formelig smelter når man får dem på tunga.

blåmeis

Vad skulle du döpa din båt till om du hade en?

Black Pearl, ofte bare kalt «Pearl», er et fiktivt skip fra Pirates of the Caribbean. Jeg er ikke så fan av slike sjangere i filmer som er så lite troverdige, men Pirates of the Caribbean har en egen sjarm. Det hjelper helt klart med en liten dose Johnny Depp å hvile øynene på. Det er vel en serie som "alle" kjenner til vil jeg tro. Den er fengende for både ung og gammel.

Black Pearl var opprinnelig et handelsskip ved navn «Wicked Wench», og seilte under beskyttelse fra Det britiske ostindiske kompani. En dag gir Lord Cutler Beckett kapteinen (Jack Sparrow) beskjed om å hente en verdifull 'last' fra Afrika, og levere den til De vestindiske øyer i Karibia. Når Jack oppdager at "lasten" er slaver, returnerer han til Afrika for å sette dem fri. På grunn av dette angriper og senker Beckett og hans menn Sparrows skip. Jack Sparrow inngår så en avtale med Davy Jones, om at hvis skipet blir hevet, så skal Jones etter 13 år få sjelen hans.

I to år var Black Pearl styrt av kaptein Jack Sparrow. Skipet og dets mannskap var på vei til den mystiske Isla de Muerta, hvor det ifølge legenden befinner seg en stor skatt. Kapteinen og mannskapet ble enige om å dele byttet likt, men førstestyrmann Hector Barbossa mente at en lik fordeling også inkluderte viten om skattens beliggenhet. Jack gikk med på dette, og like etter ledet Barbossa et mytteri mot kapteinen, og forlot ham på en øde øy. Det gikk mange år før Jack Sparrow klarte å ta tilbake skipet sitt.

blåmeis

10 kommentarer:

  1. detta år han man inte handlat speciellt mycket, kokosbollar är gott :)

    SvarSlett
  2. Kokosbollar var längesen jag åt. Gott!

    SvarSlett
  3. underbara fågelbilder! sådana kokosbollar tycker jag är jättegoda. det ska knappt gå att hålla i dem. det blev verkligen inte mycket handlat 2020. och det gör i och för sig ingenting

    SvarSlett
  4. Att gå ut med hunden/hundar är nog en rutin vi alla hundägare måste ha ;D . Det är ju ut oavsett om det är utsläpp eller promenad :).

    SvarSlett
  5. Cocosbollar är gudagott! Så många fina bilder du tagit på fåglarna.

    SvarSlett
  6. Så söta små fåglar i din blogg !
    Måste fundera på svaren till mina frågor idag. Men båten skulle nog få min mammas namn : Elvy!
    HA en bra helg!

    SvarSlett
  7. Fina bilder på fåglarna. Kul att veta att nötväckan heter spettmeisa i Norge :D

    SvarSlett
  8. Underbara bilder på fåglarna. Kokosbollar var längesen jag åt - men det får nog bli några nästan gång vi handlar. Ett par vattentäta skor är inte dumt att ha!
    Ingrid som önskar dig en skön helg.

    SvarSlett
  9. Så helt underbara bilder på fåglarna!
    Kokosbollar äter jag inte längre. Bra skor är alltid viktigt.

    SvarSlett
  10. Kokosnötsbollar - är det samma sak som kokosbollar i Sverige? I så fall kan jag berätta att jag varje år köper en förpackning med dessa bollar. Äter så gott som aldrig sötsaker annars. Men kokosbollar kan jag inte låta bli. Å min man vet precis vad som händer efter den tredje bollen... Men jag fortsätter år efter år - hahaha:-)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...