mandag 25. januar 2021

"I vår, Då ska jag..."

tomater

Planer ja, er det en ting jeg er god på så er det å ha planer om alt jeg egentlig skal, skulle ønske jeg skulle og faktisk skal. For et par år siden hadde jeg mye tomatplanter. Men det var før jeg fikk min firbeinte gartner. 

tomat

Men til våren skal jeg så tomatplanter igjen og jeg skal kjøpe meg et drivhus å ha dem i slik at hjelpegartneren ikke får tak i plantene. Jeg skal så andre grønsaker også, slik at jeg kan spise egne grønsaker. De smaker jo mye bedre enn de man kjøper.

tomat

Jeg skal kjøpe meg jordbærplanter igjen og kunne spise vaniljeis og selvplukkede jordbær. Jeg skal kjøpe meg ett nytt plommetre da det jeg hadde døde.  Mye på grunn av hard beskjæring av den samme hjelpsomme gartneren.

tomat

Jeg skal kjøpe krokus og tulipanløker, for nå har jeg fått tips om hva en tulipan trenger for å trives. Kanskje jeg får flotte bed til sommeren. Ja som du hører så er planene mange og gjennomføringsevnen er også stor nå i januar. Håper den holder seg utover sommeren. Følg med, følg med for oppdateringer.

tomater

Jeg må kjøpe meg flere pallekarmer slik at jeg får skikkelige bed som ikke samler seg fulle av ugress. Kanskje jeg skal plante meg litt urter og andre spiselige frukter også. Men det er forholdsvis kalde vintre her jeg bor, så de må være litt hardføre. Gleder meg til frøutsalgene åpner opp igjen til våren.

tomater

Så til våren har jeg handlet frø på nettet, sjekket pris på drivhus og handlet drivhus på nettet.




Det er TrädgårdsFägring som holder oversikt over hageplaner, se mange andre sine planer for deres hager 2021 hos TrädgårdsFägring


 

16 kommentarer:

  1. Hej Lillian!
    Du har mycket att se fram emot, kan se av texten hur förväntansfull du är. Ett nytt växthus så härligt, då får tomaterna vara ifred för din trädgårdshjälp. Jordgubbar och andra bär är så gott att plocka från egen odling. Så härligt att våren snart är här.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er enkelt med mange planer, så får man forhåpentligvis gjennomført noe av det. Følg med framover.

      Slett
  2. Hej!
    Du kommer att ha mycket glädje av ett växthus jag har själv mycket glädje av det växthus som vi har. Det är en underbar känsla att gå in där och skörda av goda grönsaker som Tomater och Gurka bland annat.Vi går mot en härlig tid.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja når vårsola kommer og snøen smelter litt etter litt. Da er det bare å nyte.

      Slett
  3. Ja, sånn er det vel alltid i januar, for da har vi så mange planer :)
    Ikke alle blir noe av, men det er jo morsomt bare å planlegge også. Hunder er noen ganger litt for hjelpsomme i hagen. Et drivhus hjelper garantert mot hjelpegartneren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle ikke forundre meg om hun skjønner lukkemekanismen på døra til drivhuset.

      Slett
  4. Hjemmedyrka solmodne tomater er deilig da ! hadde som regel planter da vi bodde i huset..På verandaen her i leiligheten blir det for mye solsteik (om det er sol)til at jeg får noe skikk på det.... Flotte bilder av fristende tomater... Lykke til med "prosjektet" og fin ny uke <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje du må skaffe deg skyggehus du isteden for drivhus :)

      Slett
  5. Kjenner igjen det med planer, alltid gøy, men jeg fant aldri ut hvem gartnerhjelpen var? Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Gartnerhjelpen er min lille "veskehund" leonbergeren på snart to år.

      Slett
  6. Den där fyrbente trädgårdsmästaren du skaffat har inte riktigt läst på sin arbetsbeskrivning, tror jag :-)
    Lycka till med alla härliga planer, det låter som om du har mycket att se fram emot!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, hun er svensk så kanskje du skulle hjelpe meg med detaljene så hun skjønner det til våren :)

      Slett
  7. Vad ledsen Bella ska bli om du stänger in plantorna i ett växthus. Men hon får hitta annat att beskära. Kanske något ogräs :D Det blir spännande att följa alla dina odlingar och en del av dem kanske snart börjar förodlas inomhus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bestilt noen nydelige frø til hageplanter, så de gleder jeg meg om jeg får til å blomstre i år. Bella har vel nok å finne på regner jeg med. I høst måtte vi gjerde inn potetene, de gravde hun opp etter et par dager etter at de var satt.

      Slett
  8. Du har mycket att se fram emot och allt behöver inte ske på en gång utan i mindre steg. Att skörda eget odlat är helt underbart.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  9. Så många härliga planer! Glöm inte att vila och njuta av allt skönt och grönt också.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...