søndag 31. januar 2021

Uka som gikk #4

Søndag


leonberger

Uka startet med mye kos. Det ble bytur med Kjersti og Chilli. Vi stoppet på cafe og varmet oss på varm sjokolade med krem. 

sau

Før vi møttes var jeg en tur innom fjøset for å hilse på de jeg så etter i sommer. Kalvene hadde vokst veldig mye og sauene bar på nye lam.

Mandag

kjøkken

Mens jeg ventet på at middagen skulle bli ferdig, plukket jeg ned julegardinene på kjøkkenet. Jeg leitet litt rundt for å finne noen nye gardiner som jeg slapp å dra fram strykejernet i tillegg. Til middag ble det kyllingfilet, brokkoli, paprika, løk, hvitløk, bernesaus med hässelback poteter. 

Tirsdag

rema 1000

Etter jobb måtte jeg handle litt, både pålegg og middagsmat. Alltid kjekt å ha litt i kjøleskapet så en kan mikse sammen litt mat uten å måtte handle om man er litt sliten etter mye tenking på jobb.

roser

Siden tulipanene havnet på kjøkkenet så ble det med en bukett med roser hjem fra Rema. Hvite blomster er absolutt de fineste, men nå hadde de også noen som var skikkelig mørke røde. Det er ikke så ofte, som regel er de i en lysere variant.

Onsdag 

trøtt gjeng

Det er liksom litt sånn det ser ut her når jeg kommer hjem fra jobben og har spist middag. Jeg har liksom ikke lyst til de store utskeielsene når mørke senker seg og kulda senker seg ennå mer. Når det rett og slett blir iskaldt og fullmånen lager det så si like lyst som dagen, hele natta. Det ser ikke ut til at hundene har noe særlig mer lyst til å være ute mer enn høyst nødvendig på kvelden heller. De snorker høyt og gløtter så videt opp når jeg spør om de skulle vært ute litt i nødvendig ærend.

Torsdag 

tulipaner

Jeg fikk melding på telefonen om at pakka fra Godvår i Kristiansand var for stor for postkassa mi, men jeg kunne plukke den opp på posten på Sokna. Så da svippet jeg innom der på vei hjem fra jobb. Det ble både potter og frø, så nå blir det nok bra når våren nærmer seg tenker jeg. Litt spent på om alt spirer og blir planter som jeg faktisk kan høste litt av utover sommeren og høsten. Men spennende å ha prøvd i det minste. Det ble noen blomsterfrø også. Er ikke helt enig med meg selv om jeg skal ha de i pallekarmene som står ved verandaen, eller om jeg skal lage et annet bed til dem. Men det er liten vits i å ha drivhus om man ikke har noen planter å sette ut der.

blåtimen


Fredag 

Lykkekake

Og med dette så var håpet om en vidunderlig helg helt i mål. Beina høyt etter tur med hundene. En liten tur i badekaret med nyinnkjøpt badesalt tilsatt lavendel. Leste ut den siste boka, så nå er det bare å nyte helga. Apropos Lavendel, det tror jeg at jeg skal så i år. Det lukter jo så nydelig.  

Minidrivhus

På jobben skal kjelleren tømmes for diverse produkter mot både sniler, maur og mus. Men vi har også hatt noen gartnerprodukter mot mose og litt gjødsel. Når alle hadde tatt med seg det de ville så sto fortsatt dette minidrivhuset igjen, så på fredag tok jeg det med meg hjem. Trodde kanskje jeg hadde litt få potter, men det viste seg at jeg hadde litt mange, så om en måneds tid skal jeg så i pottene og håpe på at jeg får grønsaker å sette ut i det store drivhuset. 


Kveldskos med Lindmo og Nytt på Nytt.

Lørdag

fullmåne

Du skjønner det blir kalt når du skal stå opp, når det ser sånn ut ute når du legger deg.

gradestokk

Nei jeg har ingen intensjon om å se hvordan gradestokken ser ut om det blir kaldere. Dette her er absolutt kaldt nok for meg.  Men har man hund så er man vant til litt nustrint vær å gå tur i. 

ut på tur

Når man i tillegg bor på skyggesiden, så er det bare ett sted en går tur med så mange kuldegrader. Det er til solsiden av dalen som er adskillig varmere. I dag ble det tur i sola med Ronja og Mounty, når vi kom tilbake så skulle pappa ut å gå tur også. Da var jeg inne å la i ovnen mer ved, byttet hunder så fikk de andre tre en runde i sola også. Da kan en sitte inne med god samvittighet resten av kvelden. 

Ukens tanke




2 kommentarer:

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...