fredag 10. september 2021

Peer Gynt seterveg

Peer Gynt setervei

Peer Gynt seterveg er en naturopplevelse i sagnomsuste omgivelser. Peer Gynt seterveg går over østfjellet fra Vinstra til Kvam, 50 km, og er en av fjellets store godbiter. Står det på lokalkjent.no, dette er et nettsted jeg har brukt en god del for å planlegge sommerferien min. Siden jeg allerede overnattet på Rondablikk så startet jeg ferden der og ned til Vinstra isteden for beskrivelsen på lokalkjent

Peer Gynt-gården Hågå, nå fredet, hvor forbildet til Ibsens Peer, Peder Lauritson, d. 1665, eller Peder Olsen (1732–1785), levde. Gården har 16 gamle hus, og er i privat eie. En stue fra Gyntgården står på Maihaugen, Lillehammer, en annen (Peer Gynt-stuggu) fra 1743, finnes i Peer Gynt-samlingen på Vinstra.

På veiens høyeste punkt ved Krøkla, 1109 moh., er det utsikt mot Rondane og Jotunheimen. I Frydalen er det avkjøring til Kvamsnyseter og Jøråfossen. I området nordover mot Skjerellfjell finnes gamle fangstsystemer for masseslakt av rein. Øst for Rondablikk anbefales avstikker til Hovdeseter med utsikt over Furusjøen.

Rondablikk Peer Gynt parken

Ved Rondablikk Høyfjellshotell, i Peer Gynt-parken, er det reist skulpturer med motiv fra skuespillet. Hvert år under Peer Gynt-stemnet fremføres høyfjellskonserten "Ved Rondane" her.

Peer Gynt-parken

Offentlig badeplass ved Orvillingen. Ved veikrysset på Stølom står en minnestein over tre russiske krigsfanger som ble henrettet her i 1943.

Peer Gynt-parken leonberger

Bella i Peer Gynt-parken bak hotellet.

Peer Gynt-parken

Fredag morgen og vi skulle hjem. Tror nok Bella var forskynt med ferie og vel så det. Jeg begynte også å bli klar for hjemreisen, men en regnskur som varte fra Vinstra og så si hjem ødela noen planer for den siste dagen.

Peer Gynt setervei

Etter frokost dro vi innover Peer Gynt setervei, som jeg trodde jeg ikke hadde vært innover tidligere. Men når jeg kom i andre enden av den, så kjente jeg meg igjen og visste at jeg hadde kjørt der tidligere for nesten 20 år siden.

Jeg var glad jeg tok såpass mange bilder langs veien, for etter at vi hadde stoppet for å gå en runde på Krøkla 1254moh så ble det bare skyer og regnbygene kom tett.

Det var ikke så mange fossene i disse trakter, så de dyrene som gikk på beite inne her måtte til vannene for å slukke tørsten så det ut til.

Peer Gynt setervei

Forholdsvis flate fjell, så om jeg ikke skulle hjem og hadde planer om et par andre stopp så hadde det nok blitt en tur her også.

Om den var for pynten sin del, eller om den faktisk var i bruk er jeg ikke helt sikker på.

Oppe i skråningen satt det et gammelt ektepar som var pyntet til fest. Jeg har ikke lest noe Peer Gynt saker, så det kan godt hende disse var hentet fra noe av det.

Peer Gynt setervei

Det frisker opp litt med slike ting langs veien der du ikke forventer at det skal stå noe.

Det var mye både kyr og sauer langs hele veien. Både frittgående og innenfor gjerder, så kanskje sankingen hadde startet allerede?

Like ved der vi stoppet for å parkere på toppunktet så kom vi på en flokk med kyr som koset seg i lyngen.

Peer Gynt setervei

Terreng som innbyr til tur.

Peer Gynt Setervei

Slike fjell er det mye lenger bort til enn det ser ut som.

Endelig var vi på toppen av verden og kunne stoppe for å ta noe som viste seg å bli dagens eneste tur på beina.

Informasjonsheller som sto ved stistart. Jeg hadde trodd det hadde vært flere informasjonssteder langs veien, det var det det hørtes ut som i beskrivelsen på nettstedet.

Peer Gynt Setervei

En liten oppfordring til å sitte ned og nyte naturen. Men vi skulle til topps først og når vi kom ned igjen så blås det så vi knapt kunne stå på beina.

Om Bella ikke nyter ferien så nyter hun i allefall fjellturene.

Den ene veien var det knallblåhimmel, mens den andre veien samlet skyene seg faretruende raskt. Men skal man til toppen så gjør man det og håper på at regnet holder seg borte til en når bilen igjen.

Peer Gynt Setervei

Jeg nyter hver time i fjellet i fint vær.

Afstjønna

Her ser vi ned på Afstjønna og kan skimte veien i det fjerne.

Skarven

Når vi nærmet oss toppen av Krøkla var det en eneste stor skifer haug.

Peer Gynt Setervei krøkla

Vardene var i forskjellige høyder

Peer Gynt Setervei

Hit tror jeg at jeg skal ta en tur en annen gang også.

Peer Gynt Setervei krøkla

Så var vi oppe på toppen og holdt på å blåse over kanten, etter skyene å dømme så burde vi ikke nyte utsikten for lenge. Ikke det at det var så mye nytelse med den vinden heller.

Peer Gynt Setervei

Det blås bare mer og mer og det ga seg ikke når vi var nede ved bilen igjen engang.

Takk for følget gjennom ferieturen min. Nå har det vært hverdag en god stund og det er bare å se fram til neste ferie dqger rett rundt hjørnet.