søndag 14. august 2022

Bare å nyte bondelivet

kuer kalver hereford

Det ble en liten forsmak på alle bildene i går. Det er noe eget med svart hvitt bilder, litt nostalgi. Hjemme var det kuer tidligere, men det var lenge før min tid. Det eneste jeg kan huske at vi hadde griser. Mener vi hadde fem som ble slaktet til jul. Nå ja vi og vi, mine besteforeldre hadde det. Det ble tomt når de ble borte. 

kuer kalver hereford

Sosialisme
Du har 2 kyr.
Du gir en til naboen.

Nazisme
Du har 2 kyr.
Staten tar begge og skyter deg

kuer kalver hereford

Byråkratisme
Du har 2 kyr.
Staten tar begge, skyter den ene, melker den andre, og kaster deretter melken

Tradisjonell kapitalisme
Du har to kyr.
Du selger den ene og kjøper en okse. Besetningen din multipliserer, økonomien vokser. Du selger dem og går tidlig av med pensjon.

kuer kalver hereford

Surrealisme
Du har to sjiraffer.
Regjeringen krever at du tar munnspill leksjoner.

Hvis du er gresk
Du har to kyr.
Du låner massevis av euro for å bygge fjøs, melkeavdelinger, forbutikker, høyskur, meierier, kjølelagre, slakterier, ysterier og pakkeskur. Du har fortsatt to kyr.

kuer kalver hereford

De er fransk
Du har to kyr.
Du går til streik. Organiserer et opprør, blokkerer veiene, fordi du vil ha tre kyr.

Du er japaner
Du har to kyr.
Gjør manipulerer genene slik at de blir en tiendedel av størrelsen av en vanlig ku og produserer tjue ganger så mye melk. Du lager deretter en smart kulogo, kaller den Cowkimona og markedsfører denne over hele verden.

kuer kalver hereford

Du er italiener
Du har to kyr,
men du vet ikke hvor de er. Du bestemmer deg for å spise lunsj.

Du er sveitser
Du har 5000 kyr.
Ingen av dem tilhører deg. Du fakturerer eierne for å lagre dem.

Du er kineser
Du har to kyr.
Du har 300 personer som melker dem. Du hevder at du har full sysselsetting og høy storfeproduktivitet. Du arresterer journalisten som rapporterer den virkelige situasjonen.

kuer kalver hereford

Et er indier
Du har to kyr.
Du tilber dem.

Du er brite
Du har to kyr.
Begge er gale.

kuer kalver hereford

Du er iraker
Alle tror du har mange kyr.
Du forteller at du ikke har noen. Ingen tror deg, de bomber dr**en ut av deg og invaderer landet ditt. Du har fortsatt ingen kyr, men i det minste har er du nå et demokrati.

Du er australier
Du har to kyr.
Det virker som firmaet går bra. Du lukker kontoret og går for et par øl for å feire.

kuer kalver hereford

Så kuene kan egentlig bare snu rompa til verden og nyte de dype norske skogene.

kuer kalver hereford

Kommunisme
Du har 2 kyr.
Staten tar begge og gir deg melk

Fascisme
Du har 2 kyr.
Staten tar begge og selger deg litt melk

kuer kalver hereford

Venturekapitalisme
Du har to kyr.
Du selger tre av dem til børsnotert selskap, med remburser åpnet av din svoger i banken, deretter utfører du et gjeld/egenkapitalbytte med et tilhørende generelt tilbud slik at du får alle fire kyrne tilbake med et skattefritak for fem kyr. Melkerettighetene for seks kyr overføres via en mellommann til et Cayman Island firma som i hemmelighet eies av en majoritetseier, som selger rettighetene til alle syv kyra tilbake til et børsnotert selskap. Den årlige rapporten sier at selskapet eier åtte kyr, med opsjon på en til. Du selger en ku for å kjøpe en ny president i USA, slik at du har ni kyr. Det medfølger ikke balanseregnskap med rapporten. Det offentlige kjøper deretter din okse.

kuer kalver hereford

Hvis du er amerikaner
Du har to kyr.
Du selger den ene, og tvinger den andre til å produsere melk for fire kyr. Senere ansetter du en konsulent for å analysere hvorfor den døde.

kuer kalver hereford

Tror dem var godt fornøyd med passet mitt jeg, jeg har ikke fått noe klage i alle fall. Og når det ikke er noen protester, ja så da blir det klapp på skuldra til meg. 

kuer kalver hereford

Om du vil følge kuene og sauene på Nedre Veme gård, kan du følge med her.

kuer kalver hereford

Det er ikke mange steder en kan følge gårdslivet, det meste en finner er gammelt. Men blogg er kanskje en avleggs form i disse dager, men det er den formen som passer meg best, Instagram får en liksom ikke skrevet så mye, og bare bilder er litt kjedelig. Har faktisk vært flinkere i det siste til å legge ut noen bilder der, så får vi se hvor det bærer i vei.

kuer kalver hereford

Helga før jeg gikk ut i ferie ble det fjelltur med Kenneth og Ingrid. Det gjelds å komme seg ut i fjellet nå før snøen kommer. Brått er det hvitt alle steder og fjellturene er over for denne gang. De viktigste forberedelsene er oppladet batteri på GPS klokke og kamera, litt drikke og noe å bite i. Da er det nødt til å bli en utmerket tur.

kuer kalver hereford

Ikke alle som har melkebaren vandrende ved siden av seg hele dagen.

kuer kalver hereford

Jeg passer alltid på å ha en håndfull energibarer i rumpetaska, ei tom halvannenlitersflaske som er fylt halvt med vann kvelden før og lagt i fryseren. Da er det bare å smøre litt mat og fylle opp flaska med vann dagen etter. Så kan en glatt legge ut på ei mil i fjellet.

kuer kalver hereford

Om en er på tur på Norefjell er det store muligheter for å se reinsdyr. Innimellom er det noen sauer også, men det er ingen plagsomt store flokker av dem. Hundene mine reagerer ikke på sauer, så det er ikke noe problem å passere dem hverken på vei eller i terrenget.

kuer kalver hereford

Men nå var det strengt tatt kuer det skulle handle om. Det ble brått mange bilder i dag, så du får nyte eller sveipe hurtig videre. Jeg ville valgt å nyte...

kuer kalver hereford

De har 13 herefordkuer med kalver, Det er sjelden alle er så samlet at du får dem på ett bilde, annet enn når de er i fjøset eller ute på beite. I skauen er det fort gjort å gjemme seg bak ei buske eller to.

kuer kalver hereford

Jeg hadde forventet å finne våte kuer etter regnværet , men de hadde nok stått under ei gran når den verste skura passerte.

kuer kalver hereford

De var ikke litt våte i luggen engang.

kuer kalver hereford

Da hun så at kalven hadde tenkt seg bort til meg, så dyttet hun til den gitt. Hilse på meg var helt uaktuelt.

kuer kalver hereford

Nestemann i køa bare regnet med at kalven kom etter henne og ikke gikk til meg, eller så brydde hun seg rett og slett ikke om det. Ikke sikkert hun var mamma'n hennes engang.

kuer kalver hereford

Jeg er imponert over alt de spiser, de går konstant å napper med seg gras, så når disse har tid til å drøvtygge er lettere uvisst. De må ta seg noen hvilepauser iløpet av dagen, så de rekker å tygge maten to ganger. De kan jo ikke gjemme alt til kvelds?

kuer kalver hereford

De hadde ikke så lyst til å gå forbi bilen når jeg hadde stoppet midt i veien. Det var en lettere talentløs plassering av bilen syntes denne gjengen her.

kuer kalver hereford

Men siden alle de andre hadde passert, så syntes de vel at de skulle ta en sjanse og lirke seg forbi de også.

kuer kalver hereford

De splittet seg og gikk på hver sin side av bilen. Den skulle tydeligvis sjekkes grundig, når de først hadde mulighet.

kuer kalver hereford

Jeg hadde jo både feil biltype og feil farge på den. Forrige gangen jeg sjekket dem så parkerte jeg utenfor grinda, for da gikk de på hogstgruppa rett ved gjerdet. Denne gangen gikk de lenger innover, så da kjørte jeg til jeg traff på dem. Det er jammen kjekt med slik app som forteller deg hvor de er til enhver tid.

kuer kalver hereford

Kalvene var ganske nysgjerrige, stoppet og tittet om jeg hadde med noe ekstra. Men alt jeg hadde var fotoapparatet denne gangen.

kuer kalver hereford

Stikker nok innom en dag når jeg er tilbake fra ferie.

kuer kalver hereford

 Noen var mer plaget med fluer enn andre, spørs om han hadde fått noe på seg på ferden gjennom skauen som fluene satte stor pris på.


5 kommentarer:

  1. Jag skrollar inte förbi utan jag tittar på alla kossor och kalvar och tänker att det är lite exotiskt att se hur kor får gå fritt omkring i Norge. Det kanske finns platser i Sverige där kor inte är begränsade av staket men jag har inte sett någon sådan plats. När jag var barn och vi åkte i Norge tyckte jag att det var väldigt spännande att stöta på flockar med kor, får eller getter.

    SvarSlett
  2. Those were good and funny too. Actually if you're American the politicians put the manure on top of you so you can't find the cows. Wonderful photots!

    SvarSlett
  3. A lot of cows, you have to love them

    SvarSlett
  4. I really enjoyed the cows. They are very healthy and lively!

    SvarSlett
  5. I was raised on a dairy farm so was around cows every single day. They are most tame.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous day and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...