søndag 7. august 2022

Til dagens ungdom

gjeiterams

Lik det eller ikke, men dette er sannheten. De tenker kanskje aldri på det, men de som nå er bestemødre gikk med superkorte miniskjørt, stramme bukser, høye støvler og mange gikk ikke engang med bh (ikke truse heller) De hørte på ABBA, Led zeppelin, The who, The beatles, The rolling stones, Jimi hendrix og Janis joplin. De kjørte Mini Cooper og kraftige motorsykler. De røyka, drakk gin og tonic, whisky og hvem vet hva annet. De dro på musikkfestivaler, satt i gjørma, og festivalen varte i 3 dager, og kanskje til og med danset nakne i mengden (de gjorde det). De levde, og levde livet, de var sammen hele tiden fordi de ikke hadde internett, smarttelefoner eller sosiale nettverk, og de fulgte ikke mye med på TV heller. De kom hjem klokken fem og gikk på jobb den morgenen. Lær dette: Du blir aldri så kul som bestemora de var. 

sau vær

Nei det er ikke min generasjon jeg sikter til, så gammel er jeg ikke. Men jeg vokste heller ikke opp med mobiltelefon og internett. Jeg har heller ikke vært på musikkfestival i tre dager til ende og sitti i leira. Det nærmeste jeg kommer musikkfestival er Hallingmarken. Det er det tre år siden jeg var på.

sau vær

En har grunn til å tenke litt over generasjonsskiftene. Er det mine foreldre som gikk glipp av mye i oppveksten eller er det mine barn som har hatt den beste oppveksten? Mine foreldre måtte tenke selv og ta stilling til mye i ung alder. Min onkel dro på sjøen som matros når han var 14 år. Jeg hadde ikke sendt min sønn til sjøs som 14 åring. Når jeg var ung kunne man få jobb etter 9-klasse, i dag får du knapt jobb uten fagbrev eller høyskole. 

himmel

Hvordan blir livet til de som er unge i dag? Blir livet en dans på roser, eller blir det tunge mørke skyer som henger over dem... Hvor selvstendige er dagens unge mot det vi var, eller det våre foreldre var når de var unge? 


 


5 kommentarer:

  1. I have to agree with what you say. I did most of those things had a Mini Cooper and a Cooper S (and seen the Stones twice). My childhood was wild and free going where I wanted as was part of my adult life till I bought a house when I sort of settled down getting married and having a couple of kids. I did build another Fast Mini when I reached 50 when my kids were in bed in the evening (it's on Youtube)
    I think the parents of today are over protective giving them what they want , I cannot say it has done them any good. Too much internet and mobile phones. Social Media has a lot to answer for and I don't think it had doe us any good or improved our lives. I don't think it will be a bed of roses for the kids growing up now

    SvarSlett
  2. Jag är lite äldre än du men jag var inte heller med på den tiden. Men en del känner jag ändå igen. Man kan diskutera hur länge som helst om vilken tid som var/är bäst och eftersom det fanns fördelar förr som inte finns nu och tvärtom så kommer vi nog aldrig att vara helt överens med alla. Men jag är i alla fall glad över att mina barn växte upp i början av internetboomen och inte nu. De har aldrig varit med om alla hemskheter som finns nu så det området var mycket bättre förr. De håller faktiskt själva med om att det var bra att de växte upp då :D

    SvarSlett
  3. I really liked your reflection on life past, for our grandparents etc. I remember all of that "stuff" though I did not participate in much of it. Social media is a good thing, but it also has dumb-down so many people who end up in a bubble of ignorance to real information. The traps for the young today is not so much drugs as it was in the 60s and 70s, but isolation from real interaction face to face with people, from authentic information and facts and believing whatever they read on the internet - as True!

    SvarSlett
  4. Ja, jeg er bestemor, og hørte på mye av den musikken du nevner 😂
    Jeg frykter for fremtiden til både barn og barnebarn. Klimaendringene skremmer meg veldig!

    SvarSlett
  5. I grew up in that time and you are so right, I miss those "good old days", sometimes! Those clouds are beautiful!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...