lørdag 20. august 2022

Norsk Folkemuseum del 1

Norsk Folkemuseum

Jeg har sett endel bloggere som har vært her i sommer, så jeg fant ut at dit skulle jammen jeg ta meg en tur også. Kunne tatt ei helg, men så lenge det var fellesferie i tillegg så gikk jeg for første feriedagen min.

Norsk Folkemuseum

Norsk folkemuseum var mye større og mye mer omfattende enn det jeg trodde før jeg kom dit. Jeg kan ikke huske at jeg har vært der tidligere, ikke på skoletur engang. Jeg trodde vel egentlig at det bare var noen gamle hus ute, men at en kunne gå inn i over halvparten av de 160 husene som fantes der. Nei det visste jeg ikke. 

Norsk Folkemuseum

At det var flere store murbygninger med utallige montre visste jeg heller ikke. Her er sko og smykker fra 1600-tallet. Besøker du Norsk Folkemuseum på Bygdøy ved Oslo så er du Norge rundt fra 1600-tallet og frem til i dag. 

Norsk Folkemuseum

Det var mengder med komplette rom som du fikk et innblikk i hvordan de levde på den tiden. Jeg valgte å gå i de utstillingshusene først, for jeg regnet med at det kunne bli mange folk inne der litt lenger ut på dagen. Jeg var der så si når de åpnet, så jeg hadde nummer 39 på min billett.

Norsk Folkemuseum

En fikk innblikk i alle samfunnslag

Norsk Folkemuseum

Jeg er ikke spesielt interessert i gamledager, men jeg blir litt fasinert når ting er så forseggjort og gjennomført som det det var der.

Norsk Folkemuseum

Store verdier samlet under de takene der.

Norsk Folkemuseum

Det første huset jeg var inne i inneholdt ting fra 1600-1900 tallet.

Norsk Folkemuseum

Men når alt er dekket av glass og blir belyst utenfra, så blir det mye unødvendig skinn i bildene.

Norsk Folkemuseum

Hverdagsidyll

Norsk Folkemuseum

Olav den helliges saga

Norsk Folkemuseum

Til å begynne med leste jeg på alle informasjonstavlene ved de forskjellige tingene, men etter hvert gikk jeg over til bare å lese der jeg lurte på noe.

Norsk Folkemuseum

Neste hus var mer temastyrt

Norsk Folkemuseum

Alle vinduene hadde blendingsgardiner så ikke det som var utstilt skulle bli blast i sola. Dette gjorde også at det var svalt og godt inne. 

Norsk Folkemuseum

Har du ikke vært der er det absolutt verdt et besøk.

Norsk Folkemuseum

Industrialiseringen gjorde at folk ikke satte pris på unike håndtverk lenger.

Norsk Folkemuseum

Dette er jo mye finere ting enn de møblene en får kjøpt i dag.

Norsk Folkemuseum

Utviklingen fra håntverk gikk i arv til opphavsretten ble innført.

Norsk Folkemuseum

 Utviklingen av jaktredskaper

Norsk Folkemuseum

Smedens viktige rolle i samfunnet

Norsk Folkemuseum

Prestekjole med 3D jesus på korset

Norsk Folkemuseum

Kirkeutstillingen kunne en bare se fra oven

Norsk Folkemuseum

Den var kun åpen for gruppeomvisninger, og gruppeomvisninger gikk det sport i å unngå når jeg var der. Både amerikanere og barnehager.

Norsk Folkemuseum

Primstav

Norsk Folkemuseum

Jeg tenkte litt på alt det vi kaster i dag, som de hadde tatt vare på tidligere.

Norsk Folkemuseum

Det var grusveier og veiskilt alle steder, så om en var litt systematisk så fikk en med seg det meste. Jeg sjekket kartet innimellom slik at jeg skulle få med meg alt. Litt dumt å dra hjem og finne ut at en hadde gått glipp av en "landsdel"

Norsk Folkemuseum

Mye gammel reklame rundt omkring. Mye vi trekker på smilebåndet av i dag og som er helt utenkelig å reklamere for. "Prins, den eneste filtersigaretten med full tobakksmak" 



3 kommentarer:

  1. Så morsomt å se derfra, og jeg har heller ikke vært der før. Flott utstilling.

    SvarSlett
  2. WOW, such an amazing place to see. I could get lost wandering in there looking around.

    SvarSlett
  3. Oj, vad mycket spännande och fint att titta på. Jag skulle gärna ha varit där länge men jag vet att jag blir väldigt trött av all information så förmodligen skulle jag bara titta på allt och kanske läsa någon enstaka informationsskylt.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...