mandag 22. august 2022

Norsk Folkemuseum del 3

 Norsk Folkemuseum

Etter at jeg hadde spist hadde jeg tenkt å gå til bilen for å dra hjem. Jeg begynte å bli litt tung i beina og kje av varmen. Men så fant jeg ut at jeg hadde jo helt glemt denne delen av kartet som ble kalt gamlebyen. Jeg tittet inn i huset fra Telemark som var rett i motlys. Jeg liker ikke å få med så mange folk på bildene mine, så da blir det heller litt dårlig vinkel.

Norsk Folkemuseum

Kan jo ikke si at ting ikke var forseggjort i Telemark, om det er sørlig pent kan diskuteres.

Norsk Folkemuseum

Alle byer har jo en bensinstasjon

Norsk Folkemuseum

Alle innbyggerne hadde ei boble. Når jeg var liten så kom de ut fra bensinstasjonen og tanket opp bilen din. Du betalte ved å gi penger ut av vinduet. Det måtte være mye hyggeligere å jobbe på bensinstasjon da isteden for nå. Nå vet de knapt opp og ned på en bil de som jobber der,

Norsk Folkemuseum

Alle byer har også et polutsalg

Norsk Folkemuseum

Når jeg var ung var det slike pol hvor alt befant seg bak disken. Det er faktisk ikke så mange årene siden det ble selvbetjening på polet.

Norsk Folkemuseum

Alle byer hadde et verksted du kunne gå til om du trengte hjelp til noe.

Norsk Folkemuseum

Barnevogna ble plassert under trappa i bygården du bodde

Norsk Folkemuseum

De prøvde å få stil over hjemmene sine

Norsk Folkemuseum

Sengeteppet ble innført og pysjen skulle være brettet sammen for å være klar til neste natt.

Norsk Folkemuseum

Det ble fortau og kumlokk i gatene

Norsk Folkemuseum

Gateskilt ble også vanlig etter hvert som biltrafikken tok seg opp.

Norsk Folkemuseum

Alle byer har en bank

Norsk Folkemuseum

Litt lenger opp i gata finner man apoteket

Norsk Folkemuseum

Alle apotek med respekt for seg selv hadde sin egen urtehage på baksiden.

Norsk Folkemuseum

Sirlige bed med gangstier og nøye merket hvilke vekster som var der.

Norsk Folkemuseum

Gamle apotek skiller seg ikke så mye fra de vi har i dag.

Norsk Folkemuseum

Brostein gjorde inntog for å få det reinsligere innendørs.

Norsk Folkemuseum

Når jeg var liten så het det ikke kiosk, da het det tobakk og frukt. For det var det du fikk kjøpt der. 

Norsk Folkemuseum

Frukten ble veid opp i papirposer og tobakk reklamen sto omtrent oppå hverandre.

Norsk Folkemuseum

Utallige varianter allerede da

Norsk Folkemuseum

Sjokoladen og godteriet gjorde sitt inntog. Iskrem fikk man bare kjøpt på sommeren, stort sett ikke før 17, mai.

Norsk Folkemuseum

Husene ble litt og litt mer moderne

Norsk Folkemuseum

Skyveseng og blomstrete tapet

Norsk Folkemuseum

Folk fikk finstue som bare ble brukt når de hadde besøk

Norsk Folkemuseum

Disse stuene ble ofte brukt bare den varme tiden av året. Det var for dyrt å fyre opp om det ikke var julaften eller en annen spesiell dag,

Norsk Folkemuseum

Folk fikk katt og begynte å drømme om å reise til ukjente steder.

Norsk Folkemuseum

De som var litt rikere ville vise det og anskaffet seg himmelseng

Norsk Folkemuseum

Porselen og kobber skulle opp på veggen

Norsk Folkemuseum

Fjærpenn og blekk

Norsk Folkemuseum

Narvesen hadde aviskiosk på torg og gatehjørner

Norsk Folkemuseum

Ved utgangen sto en telefonkiosk, den eneste jeg veit om som ikke er blitt gjort om til bokkiosk

Norsk Folkemuseum

I andre etasje i museumsbutikken lå Stortingssalen fra 1894

Norsk Folkemuseum

Der hang både riksløva og flagget

Norsk Folkemuseum

I museumsbutikken fikk en kjøpt gammeldagse drops

Norsk Folkemuseum

Og veldig mye mer som du slett ikke visste at du trengte eller hadde lyst på.

Norsk Folkemuseum

Jeg satte kursen mot bilen og var veldig fornøyd meg dagen. Veldig mye mer og spennende ting å se enn jeg trodde før jeg dro dit.




7 kommentarer:

  1. Bra att du tog många bilder för det var ofantligt mycket att komma ihåg. Tack för den fina guidningen och visst har även jag barndomsminnen som väcks till liv när jag ser och läser det här :D

    SvarSlett
  2. Now that is a place worth visiting

    SvarSlett
  3. Ja det var mye spennende de hadde å vise frem der. En reise tilbake i tid er jo rene underholdningen. De gamle Narvesenkioskene var flotte. Takk for alle de flotte bildene.

    SvarSlett
  4. Åhh,så fint! Jeg kjente igjen de sigarettpakkene. På ett av stabbura hos min barndomsvenninne, sto det en gammel kiste med slike sigaretter, som vi forsynte oss av og røyka i smug. Du kan tro vi lukta godt...

    SvarSlett
  5. That is gorgeous. Is that out near the Kon Tiki Museum? We went past it, I think but not enough time. Now I'm wishing we did!!

    SvarSlett
  6. You sure saw so many interesting places and things, love that baby buggy!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...