tirsdag 9. august 2022

Kalver i Karivika

 kalver

Det gikk lang tid før det ble noen kalver i Karivika i år. Men godt ut i juli dukket de opp. En dag jeg hadde kamera med meg i bilen, svingte jeg innom og stoppet i veikanten etter jobb.

kalver

Her er det ingen mamma'r å passe seg for, for dette er kalver av melkekyr. De er på egenhånd innen veldig kort tid. Egentlig burde de gått sammen med noen gavmilde ammekuer så de fikk litt kos og støtte i livet.

kalver

Litt nysgjerrige, men samtidig litt skeptiske.

kalver

Jeg satte meg ned jeg så de kunne ta seg en tur bort om de følte for det, men de holdt seg helt rolig i elvekanten. Så da ble det ikke til at jeg gikk nærmere.

kalver

De gikk litt fram og tilbake og kikket på meg. Jeg småsnakket litt til dem, men fikk ikke noe respons på det nei.

kalver

Ingen fare om at disse skal gå tomme for vann med det første.

kalver

Later som de ikke er interesserte i meg, men jeg ser de følger med.

kalver

Jeg kunne bli med pappa en torsdag når jeg har ferie, da han forer dem med mjøl. Da hadde de nok kommet løpende.

kalver

En svart kalv der

kalver

Glatt fjell er ikke det beste for kalveklauer.

kalver

Halvmåne i panna

kalver

Bare den eldste hadde bjelle på seg, de regner nok med at de holder seg samlet om de skulle stikke av.

kalver

Ikke godt å vite hva disse pønsker på...

kalver

Ingen grunn til å stresse seg opp.

kalver


6 kommentarer:

  1. What breed of cows are these ?

    SvarSlett
    Svar
    1. NRF norwegian red cow (norsk rødt fe)

      Slett
    2. Thank you. I grew up on a farm (so I knew they weren't "Dotted Swiss" - the standard American Cow joke) but I had never seen Freisians, so I looked them up and saw those were black. Thank you for answering !

      Slett
  2. Fina bilder på söta kalvar. Visst skulle de ha någon att ty sig till och allra bäst hade det varit om de fick vara med sina mammor.

    SvarSlett
  3. They really are pretty and so is their watering hole.

    SvarSlett
  4. So beautiful creatures! Even if I did not grown at the country, I admire this way of living.
    It's natural and normal. Thank you for sharing these images!
    Be well and full of joy, together with your friends!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...