torsdag 25. august 2022

Hyttetur til Myrland

 Myrland

Å skulle på hyttetur til Myrland føltes litt som en ut i det blå tur denne sommeren. Endelig ferie og hytte var lånt av snille Kjersti og Lars Birger. Jeg har et svakt minne om en ferietur eller to over til vestlandet når jeg var liten. Da passerte vi Strandavatnet og jeg husker vagt en demning i enden av et stort vann før vi bikket vannskillet og vannet ble turkis. 

Myrland

Kjersti nevnte bomvei til Raggsteindalen hvis jeg ville på utflukt. Den hadde jeg jo hørt om en eller annen gang, men noe ut over det så var jeg heller blank. Konklusjonen var nok at de som oppholder seg mye på de kanter av kartet ikke er særlig sosiale av seg. Hr Google var ikke videre slepphendt med flust av informasjon heller.

Myrland

Jeg og hundene dro hjemmefra fredag morgen, kjapp stopp på Flå for å fylle bensin, stopp på Ål for å handle mat, så når vi nærmet oss fjellet så var det på tide med tisestopp og litt drikke for hundene. Ingenting er bedre enn klar fjellvann.

Strandevatnet

Jeg hadde smurt med none rundstykker jeg hadde tenkt å spise i bilen oppover, men vi endte nå opp på hytta og jeg begynte å bli sulten. Så vi dro litt lenger innover til Strandavatnet, det som var igjen av det i det minste. Parkerte i veikanten og gikk ned på stranda.

Strandevatnet

Litt lavt skydekke, men det var enkelte solglimt. Bra temperatur for singlet og shorts.

Strandevatnet

Hailey takket ikke nei til ennå et bad og det ble ikke dagens siste.

Strandevatnet

Etter lang biltur er det godt å strekke litt på beina for meg også, men langs vannkanten hadde ikke det beste underlaget å gå på. Store steiner eller løs grus.

Strandevatnet

Fjellet og et vann... kan det bli bedre?

Strandevatnet

Siden disse steinene vanligvis ligger langt under vann så det var mange fasonger og merker på dem.

Strandevatnet

Grusen ser ganske hard ut, men mye av den havnet oppe i joggeskoene.

Strandevatnet

Stemningsfult da å tusle i vannkanten for å finne et sted å spise nista.

Strandevatnet

Rart at det er noen store steiner og resten grus.

Strandevatnet

En flat stein i vannkanten og nista kunne pakkes ut og spises.

Strandevatnet

Med slike topper i nærområdet så står opplevelsene i kø de kommende dagene.

Strandevatnet

Mange flotte røtter, men jeg er ikke akkurat noe dekorasjonslady.

Strandevatnet

Kunne gått langt langs stranda, men måtte jo finne hytta og se om jeg kom inn gjennom den fansy kodelåsen isteden for nøkkel. Veibeskrivelse hadde jeg fått og, så det var bare å lempe hundene i bilen og legge i vei,

Strandevatnet

Jeg gikk litt lenger bort på stranda før jeg gikk tilbake til bilen.

Strandevatnet

Veldig stor variasjon i type steiner som gjemmer seg under vann.

Strandevatnet

Får nesten en følelse av fossiler.

Strandevatnet

På de kanter har jeg tenkt meg i morgen.

Strandevatnet

Det er tragisk hvordan mange av vannene har blitt i år. Strandevatnet inkludert. Er verden kun blitt penger og ikke noe kvalitet lenger?

blåklokke

Har du lagt merke til hvor mye blåere blåklokkene er i fjellet enn ellers?

Myrland

Etter en liten snartur innom nabohytta så endte jeg opp ved riktig hytte. 

Myrland

Hytta jeg hadde på fjellet hadde utedo, stearinlys og vann i bekken, Så komme til denne hytta var luksus i forhold. Den var finere enn den ene leiligheten jeg og Bella hadde på ferieturen i fjor. 

Myrland

Jeg gleder meg til å campe her noen dager.

Myrland

En liten runde i nærområdet så hundene skulle få tisset til kvelds.

Myrland

Ikke akkurat flomstor denne elva heller.

Myrland verandakos

Resten av ettermiddagen ble det verandakos.



4 kommentarer:

  1. What an amazing trip that must have been. Thank you for sharing it with us.

    SvarSlett
  2. Nej, det kan inte bli bättre än vatten och fjäll i samma bild :D Möjligtvis om det står en eller flera fina hundar i förgrunden. Jag blir riktigt sugen på att följa med upp på de fjällen. Det ser härligt ut och jag hoppas att du fick en riktigt fin tur.

    SvarSlett
  3. Ja, det er ikke mye vann noe sted i år. Nedtapping av vann og tørke er ingen god match. Det ser ut som et flott sted å være i ferien.

    SvarSlett
  4. Such a beautiful trip and we love seeing all the sights with you.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...