mandag 8. august 2022

Kutitt som bondekone

 ku kalv

Når bonden og bondekona er på ferie så hører det med en liten runde blant kuene i utmark også. Jeg går ikke bort for å klappe dem når de er ute, jeg vet ikke om jeg er på riktig side av kua og hennes kalv. For kalvene vaser mellom mødrene og da kan jeg fort ende opp i midten. Da er det kjekt å ha med kamera. Da kan jeg zoome inn og sjekke de på avstand. 

ku kalv

Første dagen jeg skulle sjekke dem hadde de selskap av en bønsj hvite store saker, så da utsatte jeg oppsynet til dagen etter. Jeg hadde med meg kamera på jobb og fulgte med på noFence appen på telefonen før jeg dro fra jobb. Om de var langt til skogs kunne jeg dra hjem og spise før jeg så om de nærmet seg veien. Det viste seg at de gikk langs veien når jeg var på vei hjem, så da ble det stopp for å sjekke.

ku kalv

I appen så har hver ku sin dings på skjermen, så da er det enkelt å se om en har fått sett alle sammen. De gikk litt spredt, så desto enklere å sjekke at en ikke hadde oversett noen. 

ku kalv

Kalvene er ganske freidige og slett ikke avhengig av mamma'n sin. Jeg skulle se spesielt på en kalv, så da ble det fokus på øremerkene. Ikke alltid like enkelt, men han hadde det bra den det gjaldt. Så da var det bare å følge med neste gang også. Når de går der det er kvist og stubber så er det fort gjort å rispe seg. Sår og fluer er lite tess på sommeren.

ku kalv

Jeg koser meg med dyra, så det hender jeg stikker innom om jeg ikke skal se etter dem også. Setter stor pris på at jeg er velkommen både for kos og bilder.

kuer kalver

Det så ut til at dyra hadde tenkt seg langs veien, så da trakk jeg litt opp i skråningen så de kunne passere.

kuer kalver

Dyr er vel det eneste jeg har tålmodighet med, så etterhvert ble dyra ganske samlet. De hadde nok en plan på hvor de hadde tenkt seg.

kuer kalver

Når man står slik å knipser så blir det brått mange bilder. Ikke alle blir like fine, men mange blir bra.

kuer kalver

En pit stopp for påfyll for kalven.

kuer kalver

Brått er det gått en time før en får sukk for seg.

kuer kalver

De holdt øye med meg, men fortsatte å spise. Kikket opp når det klikket i kamera til de skjønte at det ikke skjedde noe om lyden kom. Da fortsatte de med sitt. 

kuer kalver

Kalvene var mer nysgjerrig på meg enn mødrene sine.

kuer kalver

Sola steiket ganske bra, så det var svalere i skyggen.

kuer kalver

Kjekt med slike stubber for meg, om jeg klatrer opp på en så ser jeg brått litt lenger. Buskene på denne gruppa har vokst mye på kort tid.

kuer kalver

Det virker ikke som mødrene er særlig opptatt av hvor kalvene er til enhver tid heller.

kuer kalver

For å være helt ærlig så var de ganske gavmilde mot alle som ville ha en melkesup.

kuer kalver

Jeg tror hun skjønte at dette ikke var kalven hennes, egentlig ikke noe kalv i det heletatt. Mer ei kvige.

kuer kalver

Etterhvert kom kalven også, så da sto de å drakk samtidig. Tålmodig denne kua her.

kuer kalver

Bare å forskyne seg om du er tørst. Også så lenge som hun sto rolig.

kuer kalver

En stund var det litt barnehage der, da hadde denne tålmodige kua 5 kalver og denne bjellekviga rundt seg og alle de andre holdt på med sitt.

kuer kalver

Dem er nå pene da synes jeg.

kuer kalver

Like glad hver gang de spør om pass jeg.

kuer kalver

Tankefullt sjarmtroll.

kuer kalver

Det er ikke mye vann i bekken nå

kuer kalver

De må spise utrolig mye, for det er ikke ofte en ser de ligger å drøvtygger. Som regel går de rundt og spiser.

kuer kalver

Ber om kos når du ser slik ut

kuer kalver

De spiste seg nærmere og nærmere og ringet meg inn, så jeg fant ut at jeg skulle gå mot bilen. Jeg hadde jo sjekket alle jeg skulle sjekke.

kuer kalver




4 kommentarer:

  1. Awww, the little ones are so cute. Reminds me of being raised on a diary farm. Lots of work, but the critters were fun.

    Have a fabulous day and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  2. De ser ut att ha det bra och du verkar också må fint när du får umgås med dem en stund :D

    SvarSlett
  3. WOW, I didn't know that cow sitting could be such a fun adventure!

    SvarSlett
  4. Så søte de alle er, og fine bilder av de! Kuer har absolutt noe sjarmerende over seg.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...