fredag 19. august 2022

Siste dag som bondekone

 sau lamunge søye

Kamera har mer eller mindre ligget i bilen i lange tider, da er det så enkelt å hekte det på skuldra og knipse noen bilder om motivene skulle dukke opp.

sau lamunge søye

Tilbringer en tid på jordet så dukker det ene portrettet opp etter det andre.

sau lamunge søye

Klart det blir ikke bare portretter da, må jo få med noen helfigurer også.

sau lamunge søye

Ikke sikkert du er like glad i sauer som meg, men da kan du glede deg til i morgen. Da starter nemlig innleggene fra ferien om. Du får et museumsbesøk, Jeg skal nemlig på Norsk Folkemuseum på Bygdøy i Oslo. Der kan jeg ikke huske at jeg har vært. Har ikke du vært der heller så blir det kanskje noe å lære for deg også.

sau lamunge søye

Det ser ikke direkte ut som de har lite mat på beitet, de er rimelig runde disse to søyene.

sau lamunge søye

Jeg satte meg ned på beite og da begynner de ganske raskt å late som jeg ikke er der. Hun som både dytter og lugger for å få oppmerksomhet oppdaget ikke at jeg hadde kommet, så da fikk jeg jammen sitte i fred og ta bilder av sauer som ikke tråkket på tærne mine omtrent.

sau lamunge søye

Det er nok ikke alle avløsere som sender både bilder og filmsnutter av dyra til bonden og bondekona når de er på tur tenker jeg. Men tror de setter pris på små rapporter hjemmefra når de er borte. Det hadde jeg satt pris på i det minste. Man lurer jo litt selv om man stoler på de som en har satt bort tilsynet til.

sau lamunge søye

Det er stort sett mat livet til en sau består av. 

sau lamunge søye

Nå går det raskt til sauen skal sankes på fjellet og kjøres på slakteriet. Tiden på store grønne jorder blir forbi og maten består av høy og kraftfor.

sau lamunge søye

De går ikke og spiser for seg selv, de har lett for å gå minst to og to sammen, gjerne flere på rekke.

sau lamunge søye

Selv om lammene har blitt ganske store så holder de seg ganske tett inntil moren sin. Om de ikke har helt oversikt så breker de til søya svarer. Da er det full fart tilbake til a'mor,

sau lamunge søye

Mangler ikke mye nå, så er det snart full størrelse på dem.

sau lamunge søye

Jeg får ikke fult så mye oppmerksomhet lenger som jeg gjorde de første dagene. Nyhetsinteressen har stilnet.

6 kommentarer:

  1. Ja, de vokser temmelig fort. En sau blir normalt heller ikke så gammel. Så de har det nok travelt med å bli "store".

    SvarSlett
  2. I love being out in farm country. A quieter time.

    Thank you for joining the Feline Friday Blog Hop.

    Have a purrfect Feline Friday and weekend, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  3. I'll bet you will miss those sweet sheep faces!

    SvarSlett
  4. Tycker att får gör sig fantastiskt bra som motiv både för porträtt och helbild.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  5. The sheep are very good at posing for their photos.

    SvarSlett
  6. Jättefina bilder på alla fina får och lamm. Det ser så fridfullt ut och jag kan tro att du känner dig lika fridfull när du sätter dig ner och bara tittar och fotar. De ser väldigt välmående ut och då mår säkert du och ägarna också bra.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...