mandag 15. august 2022

Tenk å alltid være så ønsket

 sauer lamunger

Kopplamma kunne fått oppmerksomhet hele tiden, de hadde nok satt pris på dobbel så langt skift hos dem som det jeg hadde. Når jeg hadde vært hos søyene og de andre lammene så stile de opp ved gjerdet så jeg skulle komme bort for litt mer kos før jeg dro hjem.

sauer lamunger

Lamungene satte nesten mer pris på rein flis inne hos seg som når jeg fylte opp kraftforet. 

sauer lamunger

Jeg synes det er kos å se når lammene får melk selv om de har blitt så store som de er nå. 

sauer lamunger

"Frå 2019 til 2020 har talet på sauer på utmarksbeite gått ned frå 1,93 millionar til 1,91 millionar. Seterdrift har tidlegare hatt ein sentral rolle i landbruket, men i 2020 blei det registrert berre 781 setrer i drift, og berre 2,5 prosent av jordbruksbedriftene dreiv med seterdrift. Valdres i Oppland er eit kjerneområde for setring. I Øystre Slidre, flytter framleis 80 prosent av mjølkeprodusentane dyra til seters. Oppland er det største seterfylket med 356 aktive setrar i 2015. Det utgjer 39 prosent av landets aktive stølar"

sauer lamunger

Mange skjønner ikke at å være bonde er ikke noe yrke, det er en livsstil. Bondeyrke passer ikke for hvermansen, så hvorfor skal ikke de som trives med å være bonde få respektabelt betalt for jobben som blir gjort? Man skaffer seg ikke mat på bordet med kos og trivsel. Jeg gjør det da, men jeg jobber jo ved siden av kosen og trivselen.

sauer lamunger

Om en er litt sliten, trøtt eller uopplagt når en drar hjemmefra. Så går en ut av bilen og blir møtt av denne gjengen her. Da blir dagen brått mye bedre. Til og med den dagen det var småsurt og regnvær ble dagen min bedre. Det er ikke alle som har grunn til å føle seg så ønsket når de kommer hjem, som de som har en hverdag med dyr, 

sauer lamunger

Sauer er rare sånn. De følger den stien som er på jordet, de går ikke korteste veien som er rett fram. Du ser sikksakk streken på bildet. Den fortsetter i samme tralten oppover hele beite.

sauer lamunger

Jeg har prøvd å snike meg fram for å prøve meg på noen naturlige bilder, men jeg blir oppdaget og da er det en som breker, ja så har jeg full oppmerksomhet. Særlig lammene er nysgjerrige.

sauer lamunger

Når jeg har vært der ei stønn så går de å legger seg og fortsetter med det de gjorde når jeg kom. Da er det bare noen som holder seg i nærheten til jeg skal dra igjen. Og da følger de meg gjerne helt til grinda igjen.

sauer lamunger

Men flesteparten er ikke så interessert lenger når jeg ikke har med hverken kraftfor eller annet snop. Det er jo begrenset hvor spennende selv jeg er etter vel en uke med daglig oppmøte. 

sauer lamunger

Kan trekke litt på smilebåndet når lamunga vaser for seg og brått oppdager at mutter'n er langt foran. Da haster det brått å passere meg. En liten ekstra kikk på bakken før en setter seg, så er en forholdsvis rein i rumpa når en setter seg i bilen igjen. Blæset sau er en norsk rase av crossbredtypen. Opprinnelsen til rasen er noe uklar og det finnes ingen sikker dokumentasjon. Men det finnes flere teorier. En av dem er at rasen oppstod i Rogaland på 1920-tallet som en krysning mellom svart rygjasau og spælsau. En annen er at blæset sauen er en krysning mellom svart og hvit rygjasau, mens en tredje teori er at den stammer fra zwartbles-sauen som har sin opprinnelse i Nederland. Rogaland Blæselag ble stiftet i 1997. I 2008 slo laget seg sammen med Interesselaget for Fuglestadbrogete Sau og dannet Fuglestadbrogete og Blæselaget. Per januar 2021 har laget 280 medlemmer.

sauer lamunger

Norge har seks saueraser som regnes som nasjonale og truede; blæset sau, dalasau, fuglestadbrogete sau, grå trøndersau, rygjasau og steigarsau. Nasjonale raser som regnes som sårbar eller ikke trua er blant andre gammalnorsk spælsau, gammalnorsk sau, Norsk pelssau og sjeviot.

sauer lamunger

Det ble mange bilder denne uka, så jeg har bare vist deg et lite utvalg. Kanskje det dukker opp flere utover, men nå er jeg på ferie så nye bilder av turen hoper seg opp i bøtter og spann. Det er jo ikke akkurat fotoapparatet jeg legger igjen hjemme kan du si. Du vil ikke merke at jeg er på ferie, med at det blir stille her. Har stort sett alltid mye å gå på, for blogging er mer en kveldssyssel når jeg egentlig skulle vært i seng. Og når det er ferie så trenger en jo ikke å i seng... så blir det sånne skippertak for å få unna noe før det blir en ny årstid.

sauer lamunger

Jeg har pakket med meg alt fra ullgenser til badetøy, fjernutløser til kamera og noen bøker. Her skal det bli stemningsferie på høyde med i fjor. Ronja er hjemme sammen med kattene, hun trives nok stort med å være ene hund og kunne flate ut i sofaen for kos hver kveld. Mamma og pappa fyller på mat og skifter vann hos kattene og forhåpentligvis vanner litt i drivhuset til jeg kommer tilbake. Håper bare HrYr er like entusiastisk disse ukene.

sauer lamunger

På tampen kommer en liten historie jeg kom over på nettet en dag.

sauer lamunger

En bonde i Numedal står og passer sine sauer. Plutselig kommer det en ny Audi og parkerer ved gjerdet. Ut av bilen kommer en frisk smilende fyr i flotte casual klær, pastellfarget pringle pullover, jeans og franske sko. Han dytter solbrillene opp i pannen og roper til bonden: Hvis jeg kan regne ut hvor mange sauer du har, kan jeg få en av dem? Bonden ser på fyren og svarer: Det er OK for meg!

sauer lamunger

Fyren tar sin Dell Notebook frem og åpner den på bilens panser. Med Samsungs seneste 5G-telefon kobler han seg opp mot en NASA-side på internett. Han kontakter et GPS-sattelitnavigasjonssystem, henter den eksakte posisjon, og gir dataene videre til en NASA-satellitt som scanner området med et highspeedkamera. Så åpner han digitalbilder i Adobe Photoshop og eksporterer det til Image Processing Facility i Hamburg. I løpet af få sekunder får han en email på sin Palm PDA med teksten «Picture processed and data stored». Deretter logger han seg på en MS-SQL database via ODBC og henter et avansert Excel-regneark. Han kopierer dataene fra bilde inn i regnearket, kort efter kan han skrive ut en 4-farget rapport på 150 sider på sin miniature-hightech-ColorLaser printer. Fyren kaster et blikk på siste side og sier:  Du har nøyaktig 1586 sauer! Det stemmer, sier bonden, så du kan ta en sau.

sauer lamunger

Bonden står og betrakter fyren, imens han velger et av dyrene og sliter med å få det ned i bagasjerommet på Audien. Så sier bonden: Hvis jeg kan si nøyaktig hva du jobber med, kan jeg få dyret tilbake da? Fyren tenker seg om et øyeblikk og svarer ja. Du er konsulent, sier bonden. Det er riktig, hvordan kunne du vite det? Det var ikke vanskelig. Du er kommet, uten at noen har ringt efter deg. Du ska ha betaling for noe, jeg allerede visste, på et spørsmål jeg ikke har stilt, og du har brukt en masse unødige ressurser.

sauer lamunger

Dessuten har du ikke en dritt forstand på det forretningsområde du uttaler deg om. Vær vennlig å åpen bagasjerommet og gi meg tilbake min golden retriever.


3 kommentarer:

  1. They are all adorable and I'll like to pet them for a while too!

    SvarSlett
  2. Hahaha, jättekul historia på slutet :D Visst är det härligt att bli välkomnad hem av djur och man har alltid fint sällskap. Men för mig är det ett avslutat kapitel och jag får hitta på andra sätt att träffa djur. Fina bilder som vanlig och jag ser väldigt mycket fram mot dina semesterinlägg senare :D

    SvarSlett
  3. Awww, so adorable. They are just so cute.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...