tirsdag 11. oktober 2022

Jeg koser meg

 blomster

Siden frosten har uteblitt i det siste, så er det full blomstring fremdeles i gryta ved hundegården. Det er tydelig at de strekker seg mot sola, for alle heller den veien. Gryta er så stor og tung så den nytter det ikke å snu på. Så da får de pryde gårdsplassen. 

kjøttmeis

Jeg glemte helt å ta bilde av dette kjerret når det sto fult av røde blader, plutselig en dag var alle falt av og lå vissene på bakken. Alle de blå bærene var borte også, så om de har falt ned eller blitt spist av fugler er uvisst.

blomster

Det er utrolig mange knopper fremdeles, så om det holder seg som nå eller rundt 0, så kommer jeg til å ha blomster lenge ennå.

blomster

De ser forskjellige ut nesten alle sammen, kun små detaljer som skiller dem til tross for samme fargen.

blomster

Noen begynner å bli litt slitne, men så har de blomstret en månedstid allerede.

blomster

Her ser du noe av variasjonen både i farger og utsende.

elva sogna

Jeg var egentlig på vei ned i elva med Ronja og Bella, så knipset bilder av blomstene når jeg gikk forbi. Sogna har blitt forholdsvis stor av alt regnet de siste ukene, så nå er fossen hvit igjen og det bruser godt.

elva sogna

Langs elva var det både solskinn og høstfarger, så jeg var glad jeg hadde tatt med meg kamera på tur. Egentlig burde jeg ha med kamera hver gang jeg er på tur om jeg går eller kjører bil. Brått dumper en borti noen utrolig flotte motiver.

elva sogna

Jeg har alltid likt meg godt nede i havna ved elva. Det er noe eget ved å høre fossebruset når man går på stien langs elva oppover.

elva sogna

Jeg vurderte fjelltur på lørdag, men fant ut at Ronja fortjente å strekke litt på beina hun også. Jeg hadde tråkket på tuppen av laderen til datan kvelden før. Det endte opp med et sår midt under beinet. Godt tuppen ikke bøyde seg så den ikke ville lade lenger. Skoene jeg hadde på meg var så oppbygde inni, at den turen var egentlig ikke noe fornøyelse. Må nok velge skotøy med andakt og følelse noen dager.

elva sogna

Godt jeg har igjen av ringblomstsalva, så jeg håper det lukker seg og blir mindre ømt rimelig raskt. Sånn småhaltende er ikke noe tess.

elva sogna leonberger

Bella testet badetemperaturen, men det endte kun med vassing.

elva sogna

Svabergene ved muren er helt oversvømt.

elva sogna

Ronja må sjekke alle steder, det er lenge siden vi var i elva for å bade sist.

elva sogna

Vi gikk videre oppover elva så vi kom til toppen av fossen.

tyttebær

Om du har litt manko med tyttebær enda, så er det håp om å fylle spannet her.

elva sogna  leonberger

Bella går i ett med høstfargene langs elvekanten

elva sogna  leonberger

Hun vurderer om det er mulighet for å drikke litt uten å vasse ut i elva.

elva sogna  leonberger cocker spaniel

Litt poseringer i solskinnet slapp de ikke unna.

elva sogna

På veien hjem gikk jeg forbi Kenneth og Ingrid, da så jeg at begge bilene sto hjemme. En liten telefon og så hadde vi avtalt en tur til Lemostangen seinere på dagen. Passe lang tusletur for litt småvondt bein når Hailey også trengte å få noen nye impulser.



10 kommentarer:

  1. Om jag bodde vid en älv skulle jag också gå många promenader längs den. Härligt med forsens brus och fint när det är mycket vatten som skvätter och skummar :D

    SvarSlett
  2. Huff da, det hørtes ikke godt ut. Du må nok være forsiktig med beinet fremover. Elver fulle av vann er en nytelse å se på.

    SvarSlett
  3. The flowers are all pretty and the waterfall is beautiful! I don't think we've every had any lingonberries.

    SvarSlett
  4. You live in such a beautiful vibrant environment with nature all around. I really enjoy seeing your pictures, especially with the wildlife and your dogs just being themselves.

    SvarSlett
  5. Beautiful flowers in their various colour shades. You live in a great place. I love waterfalls and the sound of water gushing down the streams. Beautiful autumn colours and always great to take the dogs for walks.

    SvarSlett
  6. Such beautiful shots. The flowers are most beautiful. You live is such a beautiful place.

    Thank you for joining the Wordless Wednesday Blog Hop.

    Have a fabulous Wordless Wednesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. Wonderful images and gorgeous pup!

    SvarSlett
  8. Hej Lillian!
    Dina astrar är så fina, har inget som blommar nu då frosten tog mina dahlior. Vilken vacker natur du har, härligt att ta en tur både för dig och för hundarna. Hoppas din fot har läkt.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  9. What a beautiful walk. You live in some very exquisite country. A rushing river is so loud, but a hike along one is always rewarding. Love your photos and, of course, Bella and Ronja.

    SvarSlett
  10. Gorgeous photos, all. What a lovely place!
    Thank you for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2022/10/tile-and-wood-work-at-sancar-turkish.html

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...