mandag 31. oktober 2022

Dagens gode gjerning

skautur border collie

En dag forrige uke tok jeg med meg Pink en runde i skauen. Ingrid har gått ut i permisjon, men farten og lengden på Pink sine turer er ikke helt så langt og fort som Pink setter pris på. Så når Kenneth har lange arbeidsdager, ble det dagens gode gjerning på meg. 

skautur border collie

Jeg stakk innom Ingrid på vei hjem fra jobb, slik at vi rakk en tur i skauen mens det ennå var lyst. Hun ventet i bilen til jeg hadde tatt inn mine hunder fra hundegården og gitt de mat. Så ventet de inne mens jeg og Pink la i vei opp i havna. Tok ikke sjansen på å ta med noen av mine når jeg var aleine på tur. 

skautur border collie

Dagen før hadde jeg vært en runde oppover mot Holleia med mine, der har de kjørt med lastbærer og hogget mye tømmer. Så med alt dette regnet og dype spor, ja så var det mye kline. Derfor valgte jeg å gå andre veien med Pink på onsdag.

skautur border collie

Jeg hadde med meg fotoapparatet, for jeg regnet ikke med å få særlig med bra bilder med mobilen når det var såpass tåkete. Pink er rask også, så det hadde sikkert endt med utydelige gråaktig tålesuppe på alle bildene.

skautur border collie

Pink poserer, men stort sett så kommer hun helt til meg om jeg sier navnet hennes. Derfor har jeg funnet ut at jeg bare kan stoppe og bøye meg litt, da lurer hun på hva jeg driver med og står helt rolig. Så kan jeg ta bilder.

skautur border collie

Det er mye å sjekke ut når man er på tur et sted man ikke har gått tidligere, samt at det er stor sannsynlighet for at det har gått både rådyr, hjort og elg den siste tiden.

skautur border collie

Ennå er det noe blåbær å finne om man leter litt i blåbærlyngen. Nå har jo alle bladene falt av, så de synes godt. 

spindelvev

Mange flotte motiver om man skal ta litt makrobilder.

skautur border collie

Pink løp fram og tilbake gjennom hele turen, så hun fikk mye lenger tur enn meg.

skautur border collie

Hun syntes jeg var litt treg å gå på tur med, hun lurte stadig på hva jeg holdt på med.

skautur border collie

I gammel granskog er det mye sopp, og etterhvert så dukket det jammen opp kantareller også sammen med alle andre spislige og giftige varianter. 

skautur border collie

Før jeg fikk tatt bilde av kantarellen så klarte Pink å tråkke på den. Det er vel en ting som aldri slår feil, så er det at hundene tråkker på sopp om man har dem med på sopptur.

skautur sopp

Gammel stubbe er god grobunn for organismer i skauen.

skautur border collie

Det var forholdsvis vått i skauen, men Pink brød seg ikke nevneverdig om det til tross for at hun ikke liker vann.

skautur border collie

Når jeg først hadde funnet noen kantareller, som jeg ikke har sett snurten av tidligere i høst. Ja så måtte jeg gå runden på stedene jeg visste at det var kantareller tidligere om årene. Problemet var at jeg måtte krysse sporet til lastbæreren. Jeg trodde jeg valgte en forholdsvis trygg rute, men plutselig så var det helt bunnløst og jeg fikk gjørme opp til midt på leggen. 

skautur border collie

Pink klarte å holde seg rein, men ble ganske våt innen vi kom hjem igjen.

kantareller

Så med genseren full av kantareller, ja for det ble riktig mange kantareller etterhvert. Så leverte jeg dem på verandadøra til mamma og pappa før jeg tok med meg Pink og gikk ned til Kenneth og Ingrid for å levere henne tilbake. Rapporten på kvelden gikk ut på at Pink hadde slått seg ned på teppet foran ovnen og der sov hun i mange timer.


 

8 kommentarer:

  1. Pink er heldig som får være med deg på tur, og godt å få løpe fritt i skauen. Flott macrobilde.

    SvarSlett
  2. Pink hi you are a beautiful girl. Perfect black and white furs and a wonderful companion.
    Thank you for posing
    Hugs Cecilia

    SvarSlett
  3. What a terrific hike you and Pink had! And the chantrelles! What a bonus! I miss taking my dog on hikes at the coast and inding mushrooms. The ones around here are not as tasty as chantrelles (nor as abundant as they are where the climate is wetter). Thanks so much for sharing. It brought back some wonderful memories for me. Barb

    SvarSlett
  4. What a cute doggie!
    Thanks for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2022/10/i-dont-see-one-of-these-very-often.html

    SvarSlett
  5. Aww! Pink is so cute and content and definitely a poser heheh!

    Have a wooftastic week 👍

    SvarSlett
  6. Pink really is a beautiful dog! Happy Halloween from the ghosts and goblins at Brian's Home!

    SvarSlett
  7. What a pretty pup she is. You wore her out and she loved it. I can see her smiles.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  8. Awww what a wonderful day Pink had and you too finding all those Chanterelles! Cheers!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...