lørdag 1. oktober 2022

Regnbuen - håpets symbol

 regnbue

I går åpenbarte det seg en regnbue på ettermiddagen. Jeg var huslig av meg etter jobb., og når jeg hang ut tepper på verandaen så var det en stor regnbue som strakk seg fra den ene siden av dalen til den andre. Regnbuen blitt et symbol på håp: Alt blir bra! Barna har tegnet regnbuer og vist dem fram i vinduer, i sosiale medier, langs turstier. Vi trenger kanskje regnbuer nå for tiden?

regnbue

Jeg er ikke bekymret, jeg bekymrer meg aldri. Det er rett og slett bortkastet energi. På jobben i går satte jeg på talen til Russeren. Jeg var spent på hva han egentlig kom til å si i den timen. Jeg er ikke den som sitter å ser nyheter eller hører på nyheter på radio annet enn når de tilfeldigvis er på radioen om jeg kjører bil. Men jeg har en runde eller to på nettaviser i løpet av dagen. Jeg visste han skulle tale klokka 14, så da måtte jeg liksom bare.

regnbue

Jeg må jo si at alt han kunne klare å vrenge ut av seg i fult alvor og argumentasjonen holdt jo ikke vann. Han var fryktelig opptatt av gamledager, ikke bare gamledager, men eldgamledager. Jeg hadde egentlig tenkt å bare titte innom denne talen, men jeg ble sittende og se og kjente jeg fikk hakeslepp. Det er heller ikke noen hverdags begivenhet. 

regnbue

Jeg er litt betenkt over hvordan verden er blitt. Er det mange milliarder folk som bare sitter som nikkedukker fordi en liten mann er litt lei at sandkassa si er blitt litt liten med årene. Det ble filmet ut over salen også, der var det en haug med grav alvorlige pyntede folk som klappet på de riktige stedene. Hadde det ikke vært logisk og vært jublende glade for å få tilbake deler av landet sitt? Burde det ikke vært trampeklapp og vill jubel?

regnbue

Isteden var de grav alvorlige, blanke i øyene og noen tørket seg diskre i øyekroken. Var de tvangsplassert som et spill for galleriet? Det mest betenkelige er hvor lite resten av verden gjør for å stoppe han. Det som er minst overraskende er den norske statsministernes uttalelser. "Det er nødvendig nå at vi forholder oss rolige og ikke gjør noe annet enn å følge nøye med på utviklingen" Det er det eneste svaret han har om det dreier seg om matvarepriser, strømpriser, drivstoffpriser, eller en liten mann som vil ha større sandkasse å leike i. 

regnbue

Hvordan vil dette gå, hvordan vil verden bli? På en måte er jeg glad jeg ikke er ung i dag. Jeg er glad jeg ikke bor i byen, jeg er glad jeg ikke bor nært noe militært mål. Jeg er betenkt over at jeg har ei datter i militæret stasjonert i Kirkenes. 

regnbue

Kommer jeg til å få gjennomført neste års ferietur til Island? Hotell er fikset, leiebil er fikset, flybilletter er fikset, ferie fra jobben er godkjent... Helt klart en irrelevant problemstilling i det store perspektivet, men det er en stor ting for meg og min glede for sommeren.






3 kommentarer:

  1. Flotte regnbuer! Jeg er så enig med deg angående statsministeren. Det virker som hele regjeringen har sovnet der de sitter, og har blitt helt handlingslammet. Det skal sies at det er en alvorlig krisetid vi lever i, og jeg er ikke sikker på om det hadde blitt så mye bedre styrt med den forrige regjeringen. Men de må våkne de som sitter og styrer der nå.

    SvarSlett
  2. Fantastisk regnbåge. Jag får aldrig nog av vissa saker och regnbågar hör dit. Himlafenomen över huvud taget är spännande och fascinerande.
    Jag följer med i vad som händer men när Putin talar orkar jag inte lyssna eller se. Det kommer bara en massa dravel ur hans mun och hans lojala stab sprider dessa lögner vidare som om de vore sanningar. Hela världen vet att det är lögner men det verkar inte spela någon roll och tyvärr är det nog mycket ett skådespel för hans eget folk. Hur många som tror på honom vet jag inte men det sägs att det är många. Men jag oroar mig inte heller. Jag lider med de som är drabbade men jag orkar inte bekymra mig om det inte kommer mycket närmare.

    SvarSlett
  3. Those rainbows are amazing and a trip to Iceland sounds amazing!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...