torsdag 17. september 2020

Handle lokalt? Nei trur ikke det


Søndag blei en skikkelig kosedag, var meningen i det minste. Jeg vasket litt klær og var på en runde med hundene og Oliver oppover Holleia. Hadde vel ikke så lyst til å lage meg noe middag, men fikk fryktelig lyst på softis. Og skulle jeg først reise for å kjøpe softis så kunne jeg like godt spise litt middag også. Hadde fått snapp av ei som jobbet, så da tok jeg sjansen på å dra til bensinstasjonen på Veme. Jeg er ingen kunde der, kun hvis jeg veit hvem som jobber. Kall meg gjerne sær, men jeg betegner det heller som selektiv.


Jeg hadde lyst på Hawaii burger, men det er det få som har, så når jeg så menyen ble det hamburger med pomfri og en softis med krokanstrø. Isen måtte jeg spise først siden den hadde smeltet innen jeg hadde kommet meg hjem og spist hamburgeren. Når jeg kom så jeg at Iselin hadde selskap av ei berte på opplæring. Jeg skal ikke være fordomsfull mot de på opplæring, vi har alle vært på opplæring opptil flere ganger i løpet av livet. Berta hadde ring i nesa, det har jeg vel ikke særlig sans for. Bitte litt bakteriesamler. Siden hun sto der og blomstret og Iselin var opptatt så lot jeg det stå til. HAMBURGER med pomfri og softis med KROKAN strø. Hun lurte på om jeg ville ha ost på, ja gjerne det. Hun formidlet at jeg skulle ha softis med sjokolade til Iselin. Jeg trodde hun laget softisen til noen andre da hun startet, men den var til meg. Ikke noe problem å få ny med riktig strø.


Jeg fikk maten min i isoporbakke og dro hjem. Gledet meg til å spise og kose meg. Gatekjøkkenmat er ikke dagligdags for meg. Jeg lukket opp boksen og så tja hva skal man kalle det? Pomfrien var tina, men stekt var den ikke. Smakte nesten som kokt potet på en måte. Den ble dessert til hundene for å si det sånn. Så skulle jeg kose meg med hamburgeren med ost. Det var ingen hamburger, men en BACONburger med ost. Bacon er vel det eneste på grisen som ikke smaker godt. Det hjelper ikke å plukke det av, for den smaken har trekt inn i både brødet og hamburgeren. Jeg spiste den for jeg var så sulten, men hadde jeg lukket opp boksen i butikken så hadde jeg ikke tatt den med meg hjem. Greit du er på opplæring, men da må du være sikker på at du har fått med deg hva kunden bestiller. Særlig når du noterer på postit lapp så du skal huske det.


På mandag så var det fult kjør med nytt regnskapssystem på jobben. Opplæring og ikke minst feilretting av alt som ikke virker eller fungerer optimalt. Så da ble det to og en halv time overtid på meg. Kunne nok ha sittet lenger også, men det holdt med det synes jeg. Danskene reiste tilbake til hotellet sitt, så da var det ikke noe hjelp å få avlikevel.


Jeg sjekket mailen når jeg var på jobb og da hadde jammen HD resultatet på Bella blitt avlest. Fin A på begge hoftene, så nå kan jeg kikke litt rundt for å se om jeg finner noen utstillinger å melde på i vinter. Satt litt langt inne å melde på om hun hadde fått samme resultat som Hailey. 


Når jeg kom hjem fra jobb i kveldinga så hadde pappa sprøytet jordene mot ugras, så da måtte jeg ta med hundene på tur langs veien på kvelden. Greit det, for det har blitt mye jordeløping og en runde i havna i det siste. Etterpå ble det egentlig tidlig kvelden, for det blir nok en hard dag på jobben. Gjerne resten av uka også tenker jeg.


Tirsdag skulle jeg ha EU-kontroll på bilen og hadde bestilt time i god tid, slik at alt skulle gå som smurt. For venting hadde jeg nemlig ikke tid til nå som det er opplæring på det nye regnskapssystemet. Det gikk ikke som smurt for å si det sånn. For helsa sin del skal jeg kort ta en liten oppsummering, som jeg er redd blir litt lang avlikevel. Jeg møtte opp ti på åtte, leverte nøklene og satte meg på en stol for å lese. Mekanikeren hadde ikke kommet ennå, nei greit nok det jeg var jo tidlig ute. Hva skal vi gjøre med bilen sa poden som tok i mot nøklene. Nehei de hadde ikke giddi å sjekket ordreboka engang på morgenen nei. 


Så dukket det en opp som jeg kjente, han hadde solgt en 12 år gammel bil for et halvt år siden til en unggutt og nå hadde altså denne unggutten kommet og klaget på denne 12 år gamle bilen. Firehjulstrekken virket ikke lenger og nå ville han ha hjelp. Akkurat om han ville ha kjøpet hevet eller krevde reparasjon hørte jeg ikke så godt etter. Men når tre menn diskuterer og er skjønt enige i at nei denne unggutten hadde ikke noe å komme med for de visste ikke hvordan han hadde kjørt med den gamle bilen. Neihei tenkte jeg nå var dem vel litt vel forutintatte på unge gutter og kjørestil. De husker hvordan de selv herjet rundt. Det husker jeg også, for jeg var ung samtidig. Jeg skjønte etterhvert at den ene av mennene som sto der å tjatret var han som skulle sjekke min bil.


Klokka passerte 8 og jeg gikk bort til denne klyngen av mannfolk og spurte når de hadde tenkt å starte på bilen min. Når da mekanikeren spør igjen hva de skal gjøre med min bil, og jeg igjen må fortelle at den skal EU-godkjennes kjente jeg at jeg begynte å bli bitte litt varm på ryggen. Så får han jammen trøkt tor seg at nei det gikk ikke for den saken de skulle bruke den hadde de service på så jeg måtte VENTE! Hallo, vente, jeg som hadde bestilt time i god tid for å få ting kjapt unna. Vente? sa jeg. Ja han måtte bli ferdig med servicen på den saken først. Det har ikke jeg tid til sa jeg, snudde rundt tok bilnøklene mine og reiste. 


Husket vakt at Kenneth hadde nevnt et verksted i Veienmarka bak fabrikken til Leiv Vidar. Så siden jeg skulle innom butikken og handle med litt møtegodt og frukt før jeg skulle på jobb, så svingte jeg inn der og tittet inn døra. Hyggelig jente satt bak skranken og jeg spurte om de hadde time til EU-kontroll før 30. september liksom. Ja, du kan få time nå. Så var Eu-godkjennelsen i boks og jeg kunne dra for å handle. Siden det ikke var noe galt med bilen så holder det med å ta oljeskift neste uke. Så jeg bestilte like godt time der til det. God service er en ting jeg setter stor pris på. Kan betale mye jeg for at jeg blir behandlet som jeg fortjener.


Mamma ba meg bort på restemiddag siden jeg kom seint hjem, så ble det en tur med hundene oppe i skauen etterpå. Det blir mye jobbing denne uka, så Patran kommer på torsdag isteden og blir til helga. Da kommer Marius og Merethe også. Jeg endte opp i badekaret, det hadde jeg fortjent syntes jeg, så kvelden ble avsluttet med fyr i ovnen og ei bok på sofaen før jeg fant senga. Jeg la meg lettere spent på hva resten av uka vil bringe... 


Onsdag gikk egentlig på skinner. Jeg jobbet bare en time overtid og etter jobb dro jeg inn i byen for å ordne noen ærender. Jeg var hos gullsmeden og leverte anhenget jeg fikk av Patran når hun hadde vært i USA i fjor. Der var tråden røket som holdt det sammen, så da kunne jeg ikke bruke det noe mer. Etter en liten rådslagning med gullsmeden så ble det til at det skulle sendes inn til en han kjente som var dyktig på slikt, Så nå blir det trolig laget ny holder som de bruker på perler. Mobilen min har nemlig gjort litt som den selv vil i det siste så da ble det en tur innom Elkjøp. Det er ikke alltid skjermen har virka den siste måneden. De siste dagene har den fått sebrastriper, så jeg startet i går kveld egentlig å se etter ny. Jeg har alltid hatt Nokia, men de hadde ingen som passet meg nå. Så jeg endte opp med en Motorola edge. 


Satte den til lading når jeg luftet hunder, så overførte jeg både kontakter og apper med googelkontoen. Jeg trodde bildene hadde blitt med over også, men jeg fant de ikke på telefonen. Har ikke noe å si egentlig for jeg har jo lastet de over på datan. Ble nå sittende å knote litt, så får teste kamera på den i morgen når det blir lyst.


Hele torsdagen ble jeg sittende å legge inn betalingsopplysninger på leverandører i det nye systemet. Nå skal vi begynne å remetere utlandet også, så da må man dobbelt sjekke om det er riktig og legge inn der det mangler. Sånn punsjejobb er så langtrekkelig, så en må gjøre litt annet innimellom. Jeg har igjen to av ni sider til i morgen.


Jeg sjekket mailen min og da hadde jammen resultatene på Bellas AD kommet også. Så med A på hofter og 0 på albuer, så kom fristen til å melde seg på utstilling tilbake. Det er vel igjen bare et par stykker innen rimelig reisevei i år, så jeg får vel melde på dem da. Bella trenger trening da hun kun har vært på to utstillinger ennå. 


Bare i morgen nå, så er det helga!



 

2 kommentarer:

  1. Det var en fullmatad vecka med både bra och dåligt. Jag kan riktigt känna din besvikelse när din köpta mat visade sig vara helt fel. Dålig service vill man inte ha så jag skulle ha gjort precis som du och vänt mig till en annan firma. Vilken tur att du blev så bra bemött där. Visst är det värt mycket att få känna sig väl omhändertagen :D
    Vilka fina besked du fick om Bella och jag förstår att du blir sugen på att ställa ut henne. Kanske blir det valpar så småningom :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært så kos å fått hatt et valpekull igjen. Det begynner å bli noen år siden sist. Hele seks år siden sist. Om det blir valper så skal jeg beholde en selv, jeg har nemlig sett meg ut en hannhund. Men jeg må vente litt før jeg spør om jeg får bruke den.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...