onsdag 20. oktober 2021

Tolvtjernan rundt på Sørbølfjellet

sørbølfjellet leonberger

Vil du bli med på høstens siste fjelltur på Sørbølfjellet?

Sørbølfjellet

Lørdag etter at jeg kom hjem fra utstillingen på Veme sjekket jeg Hr Yr for helgas søndagsvær. Da kommer jo langtidsvarslet opp og jeg fikk se snøstjerner på kartet. Ja ja da var det ikke veldig mye tenking for å finne ut hva jeg skulle finne på søndag når jeg sto opp. Det måtte bli fjelltur og det måtte bli Sørbølfjellet.

turkart sørbølfjellet vassfaret

Som du ser så ble det en skikkelig runde. Jeg havnet til og med inn i et annet fylke en del av turen. Jeg hadde ikke tidligere tenkt at jeg faktisk befant med så nære Vassfaret. Det slo meg egentlig først når jeg og Wenche Lill gikk fra Veneli til Fønhuskoia tidligere i høst.

sørbølfjellet

Det var tydelig at det har vært forholdsvis kaldt der, for myrer var forholdsvis harde og mange bekker var dekket av is.

Det ble mange stemningsbilder iløpet av dagen.

Jeg har aldri gått til venstre fra stien som går opp fra 1000meter'n, så det var vel det eneste som var gjennomtenkt på dagens tur. Rett fram og til høyre har jeg gått flere ganger.

sørbølfjellet

Med slik himmel må det jo bli en helt strålende dag å tilbringe i fjellheimen. Jeg gikk mesteparten av dagen med sola i ryggen eller fra siden, men når jeg skulle tilbake til bilen angret jeg på at jeg ikke har solbriller. Forholdsvis lav ettermiddagssol er ikke så behagelig å gå mot når man til tider må kikke etter is på stien.

sørbølfjellet leonberger

Det ble bare Bella som ble med, for jeg hadde lyst til å gå utenfor stier, ikke visste jeg om det var noen stier der jeg hadde tenkt å gå heller.

sørbølfjellet

Så etter snøtt to kilometer fra parkeringa er det bare å legge i vei innover fjellet og bare nyte dagen.

Dette området har mengder med vann i forskjellige størrelser.

sørbølfjellet leonberger

Så var det bare å legge i vei innover sånn nogenlunde retning for å se ned i Vassfaret.

sørbølfjellet

Det eneste problemet etter hvert var om vi kunne komme oss over bekker og ikke risikere å måtte gå lange omveier for å komme oss videre. Med så mange vann i området så er det logisk at det renner litt bekker mellom vannene.

sørbølfjellet leonberger

Jeg rakk ikke noe teltovernatting i år, så det prosjektet er skjøvet til neste år.

sørbølfjellet

Enkelte av vannene var dekket av is.

sørbølfjellet leonberger

En ny haug og et nytt vann, praktisk talt så langt øyet kunne se.

sørbølfjellet

Når vi kom fram til vannet viste det seg at det var helt dekket av is.

Vann er fasinerende, men jammen er ikke frosset vann like blikksluk.

Jeg regnet ikke med at isen skulle holde meg, så jeg holdt meg klokelig på land så lenge.

sørbølfjellet leonberger

Det er vel ikke så mye å si til hvert bilde, det er rett og slett bare å nyte. Sola steika og det var litt vind på toppene, men nede i le var det rett og slett veldig varmt. Der var det ikke kuldegrader og myrterrenget begynt å mykne til tider.

sørbølfjellet

Jeg ble rett og slett overrasket over at det var så mange vann her, der er ikke så mange på kartet så det ut til. Der var nok ikke de minste tatt med.

Kanskje en eller to av helgas bilder fortjener å bli forstørret og havne opp på veggen?

sørbølfjellet myrull

Myrulla har blitt ganske så pjuskete i løpet av høsten.

sørbølfjellet leonberger

Bedre turkompis enn Bella skal man leite lenge etter.

sørbølfjellet

I sånn natur er det vel bare å knipse løs i vilden sky.

De minste vannene hadde et islag.

Nei, hvem trenger vel sti å følge i slikt terreng. Her er det bare å legge i vei i den retningen en føler for.

sørbølfjellet

Så var vi kommet fram til kanten mot Vassfaret. Etter det jeg fant ut på kartet etterkant så er det ikke noe navn på fjellkula som er midt i bildet på kanten. Det er egentlig veldig få navn på dette området. Mange topper og mange vann.

Energipåfyll av dimmensjoner.

sørbølfjellet Vassfaret

Bak fjellkula kan du skimte Aurdalsfjorden.

* *

Sørbølfjellet Vassfaret

Tror nok at neste gang jeg er på Sørbølfjellet så går nok turen til venstre og ennå litt lenger før jeg svinger innover fjellet igjen. Da satser jeg på litt lengre lyse dager og flott vær uten vind.

Sørbølfjellet Vassfaret Søre dyttholknatten

Søre Dyttholknatten

Sørbølfjellet skygger

Du och jag Bella

Sørbølfjellet Dyttholfjellet

Ved Dyttholfjellet svingte vi innover i retning Harehopp på en måte. Jeg hadde ikke tenkt meg helt dit, men satte kursen mot stien som går langs vannkanten og tilbake mot parkeringa. Jeg hadde begynt å få noen kilometer i beina og visste at det var mange kilometer til som måtte gås før bilen var i sikte.

Sørbølfjellet

Her var bare halve vannet islagt, i all vinden så var det nok noen bølger lenger ut, for det bulderet og smalt under isen hele tiden. Bella stusset litt på låtinga, men ikke noe utfall av den grunn selv om vi gikk langs iskanten en god stund.

På turen så vi åtte ryper som flakset opp foran oss. Vi hørte et par skudd rundt oss, men det brydde ikke Bella seg om.

Isen hadde brettet seg opp mot noen av steinene så det hadde nok vært endel vind der tidligere også.

Solskinn fra skyfri himmel

Sørbølfjellet blåbær

Det hadde nok vært ganske mange kuldegrader der, for blåbæra var helt klinete og skrukkete. Bella ville ikke ha den engang.

Sørbølfjellet leonberger

Dagens første pause etter ca 7 kilometer gange.

Sørbølfjellet

Dette var vel den største bekken vi måtte forsere for å komme oss tilbake til bilen.

Sørbølfjellet  leonberger

Det gikk greit å hoppe fra stein til stein

Sørbølfjellet

Gleder meg til kuldegradene kommer her også, da blir det mye detaljer å ta bilder av framover.

Derfra kom vi...

Herfra går det bare nedover mot bilen. Var egentlig litt greit å gå på sti etter så mange kilometer uten.

Sees vel kanskje ikke før neste år nå Sørbølfjellet.