lørdag 2. oktober 2021

Høst på Stalla

 blåbær

Er det ingen som er i skauen for å plukke blåbær? Ikke at jeg plukker kilosvis, men er det noe som er i skauen nå så er det kilosvis med bær.

blåbær

Må si jeg er knallfornøyd med den nye insa mi, nå kan jeg ta bilder som jeg ikke har kunnet ta på lenge egentlig. Jeg har savnet makrofotografering og det kommer nok til å bli mer av det framover. Jeg kjøpte ei Sigma linse som var ett hakk større enn den som sa takk for seg. Men den er så langt i alle fall verdt pengene sine.

tyttebær

Det var like mye tyttebær der, så er du interessert så er det bare å komme med bøtta.

tyttebær

I tillegg prøvde jeg noen nye innstillinger på kamera som også fungerte forholdsvis bra.

bærris

 Mye høstfarger har det blitt i naturen nå. bare det inspirerer til å knipse løs.

høstfarger

Det er en flott tid nå når man liker å ta bilder. Klart man må jo ut av sofakroken for å få slike bilder, for potteplanter endrer ikke helt farge om høsten. Ja om de ikke dør da... Jeg har jo noen som har gjort det.

lyng

Når vi var på Stalla hadde Norske redningshunder samling der og hadde lagt ut merkede spor. De hadde visstnok fått oppdrag fra NRK som skulle lage en sak på slik jobbing. Ved første øyekast så trodde jeg det var jeger som hadde campert i veikanten. Det er det jegere gjør. Tror aldri jeg har sett en jeger som har slått leir i skauen, kun i veikanten og gjerne med bål midt i veien.

skogstur leonberger

Jeg nyter tiden i skauen, jeg går like mye i skauen om det er jakt eller ei. Ser dem ikke forskjell på meg og rådyr eller elg. Nei da burde de ikke jakte.

skjelett

Om jeg ikke husker helt feil så lå denne her i fjor også.

høstfarger

Fargene er som et maleri som gnistrer i sola, er det overskya så kan en ennå se det røde som preger lyngen så langt en kan se.

høstfarger leonberger

Bella stortrives på skautur både på egenhånd eller sammen med andre hunder.

leonberger høstskau

Høstfarger er farger som synes på bladene hos mange trær og busker når grønnfargen forsvinner om høsten. Hos de fleste løvtrærne (unntak er for eksempel or) brytes klorofyllet i bladene ned om høsten. Grønnfargen i planter skyldes i hovedsak klorofyll. Fargene som da kommer frem, skyldes dels fargestoffer som også er til stede om sommeren, men hvor fargen er dekket av grønnfargen, dels nye fargestoffer som dannes. 

høstfarger

Oransjerøde karotener og gule eller brunlige xantofyller er også tilstede om sommeren. Rødfargede antocyaniner kan dannes i større mengde om høsten, ofte på grunn av opphoping av sukker i bladene. Også mørkfargede stoffer, som for eksempel garvestoffer, dannes hos en del blader. De gulbrune fargene hos bøk og eik skyldes en blanding av garvestoffer og karotenoider. Nyansene i høstfargene skyldes at mengdeforholdet mellom de forskjellige fargestoffene varierer.

sopp

Det er mange myter omring rød fluesopp. Det er blitt sagt at vikingenes berserkgang skyldtes inntak av rød fluesopp, men det finnes ikke belegg for dette. Myten oppsto hos en svensk prest på 1700-tallet som hadde lest om fluesoppkultuser i Sibir og prøvde å forklare det som sto i sagaene om berserkgang på bakgrunn av dette.

sopp

En annen myte er at den gamle indiske gudeplanten «Soma» fra eposet Rigveda skulle være fluesopp. Også her savnes belegg ut over de flertydige beskrivelsene av «Soma» i nevnte epos. Noen hevder at den moderne julenissen skulle ha egenskaper som peker i retning av fluesoppkultus, noe som lik vikingene skulle ha sin rot i lesning om soppkultusene i Sibir. Men ingen ting tyder på at de som skapte forestillingen om julenissen kjente til historiene fra Sibir. Da står vi bare igjen med julenissen som er kledd i rødt og hvitt – som fluesoppen.

sopp

En del sopp så ut som den hadde mugg på seg, det har jeg aldri sett tidligere.

rot søppel

Skjønner vel ikke helt at noen kan synes at dette er fornuftig ansamling av treverk. 

bilvrak

Eller bilparkering for den saks skyld. Denne bilen har stått her så lenge jeg har gått tur der. Den har mistet fargen etter hvert, men jeg tror det er noen år til den er helt borte.









3 kommentarer:

  1. Otroligt vackra färger, din nya lins måste vara väldans bra!
    KRAM/Susie

    SvarSlett
  2. Ja, nå er det flotte farger ute både i skauen og i mer urbane strøk. Spennende å lese om vikingene og fluesopp. Det er mange myter ute og går...

    SvarSlett
  3. Grattis till nya objektivet och till att du är så nöjd med det. Färgerna nu är otroliga och jag njuter så mycket jag bara orkar och kan. Men det skulle nog bli längre promenader om inte regnet envisades med att falla titt som tätt. Fina bilder från din skogsrunda :D

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...